Gå til innhold

Problem med håndbrekket - 80 2.0S '93

Ranger emnet

SondreK

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ikke så alt for lenge siden jeg gikk til innkjøp av min første bil, en 93 Audi 80 2.0E, og siden den gang har jeg nesten kostet på like mye som jeg betalte for bilen i utgifter til verksted og dekk.

Det som sikkert har relevans for mitt problem med håndbrekket er at følgende deler ble byttet for rundt to uker siden:

Begge bremseklosser foran

Begge bremseskifer foran

En bremsekaliper foran

En bremseslange foran

Bak er jeg mer usikker på hva som ble byttet, men regner med at hele bremsetromlene ble byttet da de ikke er spesielt dyre. To andre deler i tilknytningen til bremsene bak ble også bytte, men usikker på delnavn.

På verkstedet ble jeg fortalt at dette mest sannsynlig også skulle fikse problemet med håndbrekket som nesten ikke tar/fungerer. Dette skjedde bare til en viss grad, og det er fortsatt slik at om det er en relativt bratt bakke vil ikke brekket holde igjen bilen selv i maks opptrukket stilling.

Regner da med at det er en wire eller noe slikt som må strammes, for jeg kan ikke komme på noe annet som kan være galt etter å ha byttet alle disse delene.. Noen som har en (så detaljert som mulig) beskrivelse av hvor en slik wire sitter, og hvordan man strammer den. Er dette noe som kan fikses på hjemmebane av en hobbymekaniker og far med teknisk innsikt over gjennomsnittet?

Er det andre ting som kan ha innvirkning på dette problemet?

Den første snøen har nå falt her, så hadde vært fint å få klarhet i dette så fort som mulig :thumb

Endret av SondreK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2.0E har skivebrems bak, ikke trommelbrems. Sjekk bedre opp hva du har.

Håndbrekkdelen er selvjusterende, dette uansett om man har trommel- eller skivebrems bak. Imidlertid kan dette justeres mekanisk, skal dog være unødvendig. Dette gjøres på staget som kommer fra håndbrekket. Der staget slutter (sånn ca rett bak katalysatoren) er staget gjenget med en mutter på enden. Denne justerer plasseringen på braketten der det kommer inn en wire fra hvert hjul.

Kan du dra håndbrekket unormalt langt opp?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hundre prosent sikker på hva jeg har; og det er trommelbremser bak, skivebremser foran. Siden du sier dette vekker det en mistanke jeg har hat lenge. Tror nemlig bilen kan være en '92 modell om det utgjør noen forskjell mtp bremsene? Bilen ble vel registrert rundt omkring tredje kvartal 1992, noe som er vel tidlig til å være en 93-modell? Kan finne nøyaktig dato senere om det har noen relevans. Uansett, selgeren påpekte klart å tydelig at det var en 93-modell og at dette var viktig fordi noen av delene var annerledes i forhold til på en 92-modell.

Nei, kan ikke dra håndbrekket unormalt langt opp. Det kan draes opp i "normal" posisjon før det blir skikkelig tungt å dra mer, noe jeg synes er helt normalt i forhold til andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi 80 B3 (1986-1992) har skivebrems bak på de modellene som har mer enn 90 hk. Så som 1.8E med 112 hk har skivebrems bak.

Audi 80 B4 (1992-1995) har skivebrems bak på alle med 2.0E (115 hk), til og med 1993 modell 2.0S med 90 hk har skivebrems bak.

Hva er registreringsnummeret ditt (om du vil oppgi det)?

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har ABT-motoren. Det er en 2.0 Monomotronic med 90 hk, altså har du en Audi 80 2.0S. Utenfor hos meg står det en 1993 Audi 80 2.0S med samme motor som din, altså ABT. Den har skivebremser bak :) Tror du har en bastardutgave ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig jeg har en 2.0S og ikke E ja, har ikke annet en opplysninger fra selger å gå på så da stoler jeg heller på dere. Stemmer bra med både motorkode og HK, så da er det vel heller en 2.0S jeg har, uten at jeg helt vet forskjellen..

Er i alle fall helt sikker på at jeg har tromler bak.. Trenger ikke all verdens kunnskap for å se dette selv, og at verkstedet byttet nettopp tromler på bilen bygger jo opp under dette..

Uansett, har vært ute på glatta å testet brekket litt, og det er ikke så dårlig som jeg først hadde trodd. Tror det kom seg en god del etter at alt av bremser ble byttet, men hjulene låser seg fortsatt bare om det er virkelig glatt. Må vel bare finne meg en egnet plass om jeg skal ha det morro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider