Gå til innhold

Hvor stor dynamo anbefaler dere?

Ranger emnet

GalnemaX

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har planer om å montere anlegg i bilen min med tiden.. (Se http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=26100 for info om det jeg tenker på å montere).

Det jeg lurer på da, er om en 70 ampere dynamo er nok til dette oppsettet? Og hvilket batteri anbefaler dere?

Andre tips til å få best mulig stabil strømtilførsel?

Mvh

Andreas

Bilen er en Opel Astra 1.6i 93 mod..

Ålgård Gatebilklubb

1970 VW Boble 1302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by munin

fant denne på "the big three"-lista:

"Jo høyere volt du har, desto mindre ampere blir det, dvs. mer strøm til anlegget ditt! "

syns det var ganske gøy i og med at strøm blir målt i ampere.

det er nok heller mer effekt du får da ;)

ingen grunn til å være pirkete.. du forstod vel poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

enda mer riktig:

høyere spenning + mindre strøm -> mindre spenningstap i kabel -> høyere effekt ;)

blir bare mer og mer omfattende dette her ;)

Hehe, stemmer det.

Men ved riktig dimensjonerte kabler, vil det være en dråpe i havet sammenlignet med oppgradering av dynamo og spenningsregulator.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by munin

joa, pirker bare fordi jeg kjeder meg, men..: en høytaler trekker vel like mye strøm uansett spenning? ergo, mer spenning, høyere effekt. eller tar jeg feil?

Strømmen varierer når spenningen varierer. Strømmen varierer også når motstanden varierer.

Så du kan komme i en situasjon, hvor effekten ikke går opp, når spenningen øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider