Gå til innhold

Anlegg i russebil - Problemer - De som kan anlegg vennligst ta en liten kikk!

Ranger emnet


bikramjit18

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen! Nå har jeg løst problemet. To av forsterkerne hadde sikringer som hadde ryki. Disse lyste gult, ikke grønt som jeg først trodde (de er veldig langt nede og lyset er uklart). Signal fra cd spiller var todelt. En til høytallere, og en til subber. Forsterker nr.1 drev den basseren som fungerte, og kobla videre til forsterker nr.2 som ikke var i drift. Denne ga ikke noe lyd videre heller! Takk for alle innspill, har vært til veldig stor hjelp!!! Det jeg lurer på nå, er at vi har tre sikringer. En fra hvert batteri. Er det noe vi bør tenke på før vi setter opp sikringer på strømkabelen til hver forsterker? Grunnen til dette er at vi ikke gidder å ta ut sofaen for hver gang en sikring ryker. De er heller ikke tilgjengelige før man har skrudd av alt. La oss si at en forsterker kjører på 25A sikring. Kan vi sette opp en 20 på strømkabelen ? Vet den kan ryke lettere men da slipper ihvertfall forsterkerne å bli påvirket. Hvis jeg setter opp en 25A på strømkabelen, er det bare denne som ryker hvis det skulle skje noe? De i forsterkeren forblir urørt da? Er det også noen som vet om en "sikringsboks" med 10 sikringer i som kan kobles til de tjukke ledningene ? Dette blir mye mer praktisk for oss. Takk atter en gang!!

 

Det beste tipset jeg har fått var at jeg skulle gå fra starten av gjennom hver eneste kabel!

Endret av bikramjit18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringene i forsterkeren går ikke nødvendigvis om sikringen på strømkabelen går. De har ikke noe med selve strømtilførselen å gjøre, men for forsterkerens elektronikk.

 

Med at signal var todelt, mener du at signalkabelen var kobla til en splitter, hvor det derfra gikk 2 kabler (venstrø/høyre) til hver av forsterkerne som drev subber.

 

Dere har sikringer mellom hvert batteri?

 

Det skal være sikringer mellom hvert batteri, og mellom hvert batteri og hver forsterker. Alle kabler som leder strøm (untatt signalkabler og høytalerkabler) SKAL ha sikringer!

Sikringer skal ikke kobles lenger enn 30cm fra batteri.

 

Hvis dere skulle mangle EN sikring og bilen skulle brenne ned av elektrisk feil så kan forsikringsselskapet si:

Dere hadde ikke sikring der, og brannårsaken skyldes uansvarlighet derav, korting i forsikringssummen, eller ikke noe i det hele tatt.

 

Og komponenter kan bli ødelagte, noe som ikke dekkes av garantien, brukerfeil dekkes ikke av garantier! Spessielt vrange på bilstereo.

1996 Omega B 3,2 Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringene i forsterkeren går ikke nødvendigvis om sikringen på strømkabelen går. De har ikke noe med selve strømtilførselen å gjøre, men for forsterkerens elektronikk.

 

Med at signal var todelt, mener du at signalkabelen var kobla til en splitter, hvor det derfra gikk 2 kabler (venstrø/høyre) til hver av forsterkerne som drev subber.

 

Dere har sikringer mellom hvert batteri?

 

Det skal være sikringer mellom hvert batteri, og mellom hvert batteri og hver forsterker. Alle kabler som leder strøm (untatt signalkabler og høytalerkabler) SKAL ha sikringer!

Sikringer skal ikke kobles lenger enn 30cm fra batteri.

 

Hvis dere skulle mangle EN sikring og bilen skulle brenne ned av elektrisk feil så kan forsikringsselskapet si:

Dere hadde ikke sikring der, og brannårsaken skyldes uansvarlighet derav, korting i forsikringssummen, eller ikke noe i det hele tatt.

 

Og komponenter kan bli ødelagte, noe som ikke dekkes av garantien, brukerfeil dekkes ikke av garantier! Spessielt vrange på bilstereo.

 

Heisann. Det var kanskje litt feil, men det kommer fire signalkabler. To av dem går til forsterkerne for lyd (seriekobla) og to av dem for basserne.

 

Det kan være med fortsterkernes elektronikk ja. Men hvis det skulle være noe kluss med strøm, er det jo mye bedre at sikringen på strømkabelen går før den "rekker" å ta sikringen i forsterkerne. Da blir det altså 9 sikringer siden det er 9 forsterkere. Det som er greia da, er at vi slipper å åpne veggen for å bytte sikring, men heller ha sikringen et sted de er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår