Gå til innhold

Skruer til vinterdekk, hjelp!

Hondaheart

Anbefalte innlegg

Hei

For første gang så ønsket jeg å bytte til vinterdekk på egenhånd og jeg fikk beskjed av en kjenning at jeg kunne bruke de samme skruene jeg har til felgene mine. Vinterdekkene mine er på stålfelger.

Jeg tror ikke det helt stemmer fordi noe kjennes feil. Jeg har ikke kjørt lengre enn 2km på stålfelgene. Kjøringa var ekstremt humpete og jeg ble stoppa av en bil bak meg straks. Han sa at det ser ut som om hjulet snart kommer til å dette av. Jeg fikk panikk og kjørte meget forsiktig hjem, gjekket opp ventstre bak og til min overraskelse så satt hjulet på som støpt!

Tok med meg naboen, fikk ham til å kjøre bak meg og etter få strakser måtte vi snu og kjøre tilbake. Samme greia. På felgene med sommerdekkene så var det absolutt ingen problemer.

Kan det kommer av at jeg bruker samme skruene som jeg brukte til alu felgene mine?

Noen som har hatt liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolter til alufelg vs. til stålfelg har ofte forskjellig kon, og forskjellig lengde. I ditt tilfelle kan det føre til at boltene blir altfor lange, og subber borti bremser og lignende. Altså ikke bra. Skaff deg bolter som passer til stålfelgene dine, og kryss fingra for at ingenting har blitt ødelagt enda.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Civic jeg har hatt sitter boltene i navet, og det er hjulmuttere du skrur på. Muttrene er tette i toppen slik at man ikke får skrudd de ubegrenset langt inn.

Typsik problem er motsatt ditt - at det bare blir noen få gjenger som holder når man har aluminiumsfelger.

Om boltene i navet er skiftet for å passe til aluminiumsfelger kan de bli for lange til stålfelger. Løses med å bytte til åpne muttere. Sjekk riktig kon (rund eller rett)

Sjekk også at det er Honda felger, eller i alle fall at senerhullet er riktig diameter.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble overraska jeg og når bytta fra alusommer til stålvinter felg. da jeg skrud av boltene fra alu tenkte at dom var for korte for før half delen av boltene skrues/går der dom skal på sølv hjulet så satt dom allerede fast på alu var ikke noe mere å skru, men på stålfelger så gikk dom flere runder mere inn enn på alu. har ikke opplevd noe problem enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider