Gå til innhold

Få ned Turbotrykk!

Ranger emnet


Ducos

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

oh fy faen.. jeg blir helt matt av å lese så mye jalla løsninger..!

 

 

er ikke uten grunn at dere ikke er de utvalgte til å reise til månen eller?!

 

 

Alternativene du har er å enten skaffe deg en svakere Actuator (det er den vakumklokka som styrer wastegaten din) om den er svakere/slakere eller har et mykere forspenn vil du i grunn få ned trykket!

 

Eller så kan du skaffe deg en manuell boostcontroller type TURBO XS med lufting. spm, nå er om den klarer å lufte ut nok til at du får ned ladetrykket til 0.3.. det er rimelig svakt og de fleste turboer er satt opp til å kjøre på MINIMUM 0.5 ca..

 

Siste alternativ er jo å montere en popoff... POPOFF! IKKE BLOWOFF ventil.

 

den vil da sleppe ut over trykket når det blir for mye. spm nå er jo om denne blir montert på trykk siden av turboen din, eller om du setter den på innsuget..

 

på innsuget vil det resultere i falsk luft og dårlig blanding såfall..

 

Hvorfor ikke heller fjerne fuelcut'en, og heller få mappet motoren til 0.5bar?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alled ere som tror man justerer trykket på VG-staget, lær dere litt om virkemåten.

 

Du kommer ikke til staget i det hele tatt, jeg vet om folk som har justert opp trykk ved å hekte på ekstra fjærer utvendig på WG, det samme burde funke andre veien, altså at man monterer fjær som vil dra WG mot åpen stilling.

Dette med å montere en sikkerhetsventil som skal åpne vær gang trykket går for langt, blir for dumt.

 

Hva forteller ECU om at trykket øker utover det du nevner?

Er det en MAP-sensor som sier at trykket er for høyt i innsuget, monter en envegsventil(spylerslange) som åpner ved overtrykk på slangen til MAP.

Er det en luftmengdemåler, stram opp fjæra til målespjeldet.

Er det en luftmassemåler er det litt verre, kanskje være så jalla å montere sensoren i ett større rør, så det blir målt mindre.

 

Så korrigerer du blandinga ved bruk av en justerbar BTR f. eks.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for tillegsprut. Trykkbrytet fra tess som aktiveres ved 0,3 bar og en hel haug av dyser fra huggern, test ut til du finner ei som gjør at bilen går perfekt på 0,5 ladetrykk. Hadde vært lurt med bredbåndslamda da men.

Endret av Ermex

2013 1.8D Lancer

1997 2.5T Skyline (banebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alled ere som tror man justerer trykket på VG-staget, lær dere litt om virkemåten.

 

Du kommer ikke til staget i det hele tatt, jeg vet om folk som har justert opp trykk ved å hekte på ekstra fjærer utvendig på WG, det samme burde funke andre veien, altså at man monterer fjær som vil dra WG mot åpen stilling.

Dette med å montere en sikkerhetsventil som skal åpne vær gang trykket går for langt, blir for dumt.

 

Hva forteller ECU om at trykket øker utover det du nevner?

Er det en MAP-sensor som sier at trykket er for høyt i innsuget, monter en envegsventil(spylerslange) som åpner ved overtrykk på slangen til MAP.

Er det en luftmengdemåler, stram opp fjæra til målespjeldet.

Er det en luftmassemåler er det litt verre, kanskje være så jalla å montere sensoren i ett større rør, så det blir målt mindre.

 

Så korrigerer du blandinga ved bruk av en justerbar BTR f. eks.

 

så var det dette med jalla løsninger igjen! hold deg til noe som fungerer i virkelige verden og ikke i reodor felgens drømmer!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, disse metodene funker, og det er utprøvd, det finnes metoder å modifisere ting som ikke koster skjorta, og greit, de er kaskje jalla å se på noen, men så lenge holdbarhet og funksjon er bra.

 

Sett deg litt inn i ting før du avfeier det.

 

skal dog være enig at den beste metoden for å få lavere trykk, er å skifte WG-aktuator.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei? viss dere leser i signatur så ser dere jeg har flere biler å dalle med. Rx7'en skal til pers i vinter også. Dette har kostet meg 900 kr til sammen, å skal IKKE koste noe mer. tileggsprut er uaktuelt. trykket skal ikke over 0.4bar, har ikke planer om å ende opp med en blåst toppakning. Fuel-cuten skal ikke vekk heller, den havner på rundt 0.5bar som sakt, å jeg sier til meg selv at toppakningen ryker over 0.5bar, så det er flott den er der.

 

å bytte til svakere wastegate aktuator er jo det samme som å klippe fjæren å strekke den ut igjen, mindre spiraler på samme lengde = svakere fjær.. tenk litt du mister månemann. Var nede idag å tettet siste oljelekasje med stålepoxy. Hvis du lurte på jalla løsninger mister månemann, så har jeg brukt 1rull med maskeringsteip på for eks. å få opp dimmen på innsuget på turboen for å få en kjemikalieslange som jeg bruker til trykkrør, bygge opp dimmen på rørbenden på trykksiden av turboen. Har forresten brukt en armert TRYKKLUFT slange til oljeretur:)

 

holt en 18mm rørstuss fast i bunnpanna å gikk løs med pungting på sveiseapparatet

borret etterpå hull i bunnpanna så det begynte å renne olje, fin løsning? :) tappet av for å få vekk VÆRSTE sponen å hev på en dæsj med olje å lot den gå i noen sekunder å byttet filter.

 

tja. JO! fra manifoil tok jeg 2stk 1.25mm plater å sveiset sammen, en random dimm hullsag å laga et høl mitt i å sveisa på et lite rør som endte opp i en flens som jeg freste ut på jobb til turboen, Eksosanlegget mitt er forresten cirka 12cm langt!

 

Jallaløsning? er jo en vinterbil.. hadde ikke gadda å brukt tid å krefter på en daihatsu charade 1989 når jeg har en hakket finere sommerbil å tenke på:) med FY så den funker!

:cab:cab:cab:cab:cab:cab:cab:cab

- Mercedes 190D 2.0 -> 3.0DT

- Mercedes 190D 2.5DT

- Mercedes 190E 2.0 turbo

- Mazda RX7 Fd3s ( bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei? viss dere leser i signatur så ser dere jeg har flere biler å dalle med. Rx7'en skal til pers i vinter også. Dette har kostet meg 900 kr til sammen, å skal IKKE koste noe mer. tileggsprut er uaktuelt. trykket skal ikke over 0.4bar, har ikke planer om å ende opp med en blåst toppakning. Fuel-cuten skal ikke vekk heller, den havner på rundt 0.5bar som sakt, å jeg sier til meg selv at toppakningen ryker over 0.5bar, så det er flott den er der.

 

å bytte til svakere wastegate aktuator er jo det samme som å klippe fjæren å strekke den ut igjen, mindre spiraler på samme lengde = svakere fjær.. tenk litt du mister månemann. Var nede idag å tettet siste oljelekasje med stålepoxy. Hvis du lurte på jalla løsninger mister månemann, så har jeg brukt 1rull med maskeringsteip på for eks. å få opp dimmen på innsuget på turboen for å få en kjemikalieslange som jeg bruker til trykkrør, bygge opp dimmen på rørbenden på trykksiden av turboen. Har forresten brukt en armert TRYKKLUFT slange til oljeretur:)

 

holt en 18mm rørstuss fast i bunnpanna å gikk løs med pungting på sveiseapparatet

borret etterpå hull i bunnpanna så det begynte å renne olje, fin løsning? :) tappet av for å få vekk VÆRSTE sponen å hev på en dæsj med olje å lot den gå i noen sekunder å byttet filter.

 

tja. JO! fra manifoil tok jeg 2stk 1.25mm plater å sveiset sammen, en random dimm hullsag å laga et høl mitt i å sveisa på et lite rør som endte opp i en flens som jeg freste ut på jobb til turboen, Eksosanlegget mitt er forresten cirka 12cm langt!

 

Jallaløsning? er jo en vinterbil.. hadde ikke gadda å brukt tid å krefter på en daihatsu charade 1989 når jeg har en hakket finere sommerbil å tenke på:) med FY så den funker!

:cab:cab:cab:cab:cab:cab:cab:cab

 

 

 

Javell da KLOVNEMANNEN om det er meg du referer til som månemannen, da lurer jeg på hva faen du egentlig spør OSS om tips for om du skal fortsette den barnehage mekanikken din?

 

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mange biler du har å hanskes med. jeg på min side har EN bil til verdi av alle de 4 du har under der, og jeg skrur bil daglig mere enn hva du tydligvis har gjort på et år

 

om du trenger hjelp til noenting, og folk kommer med konktrete tips og du igjen velger å dra det fullstendig jalla ut, så får du gjerne gjøre det. men ikke sitt der og prøv å overgå noen som helst med dine russiske mikkmekk metoder som om du var einstein!

 

Den bilen din kommer ikke til å funke lenge værtfall!

 

God natt!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, disse metodene funker, og det er utprøvd, det finnes metoder å modifisere ting som ikke koster skjorta, og greit, de er kaskje jalla å se på noen, men så lenge holdbarhet og funksjon er bra.

 

Sett deg litt inn i ting før du avfeier det.

 

skal dog være enig at den beste metoden for å få lavere trykk, er å skifte WG-aktuator.

 

seff funker det.. om du sitter på et lab!

 

hvordan mener du at en vanlig mann i gata skal bytte/kappe fjæra på wastegaten?.. da må du åpne actuatoren som egentlig er en vakumklokke med membran! om du åpner den, er den ødlagt! for du får faen ikke den sammen igjen og at den er tett!

 

så kom du på en anen smart sak her!

 

 

"Er det en luftmengdemåler, stram opp fjæra til målespjeldet.

Er det en luftmassemåler er det litt verre, kanskje være så jalla å montere sensoren i ett større rør, så det blir målt mindre.

"

hvordan mener du at han skal stramme opp fjæra på en jævla luftmengde måler?!?

 

hvordan mener du dette egentlig skal gjøres? tror du seriøst det sitter en helt egen skrue til den eller som du kan justere trinnløst?.... hvordan skal han da treffe riktig på hva det skal være?

 

Så lurer jeg på dette med den siste sensoren som skal monteres på et mindre rør forran LMM?? hvordan skal dette fungere? luft er luft! det kommer inne samma mengden uansett om det er 1" eller 5" rør.! den lufta må gjennom måleren uansett!!!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje du burde lære deg litt om bil sjøl.

 

seff funker det.. om du sitter på et lab!

 

hvordan mener du at en vanlig mann i gata skal bytte/kappe fjæra på wastegaten?.. da må du åpne actuatoren som egentlig er en vakumklokke med membran! om du åpner den, er den ødlagt! for du får faen ikke den sammen igjen og at den er tett!

Om du hadde lest hva jeg sa, så var det snakk om å henge ei fjær på WG-staget, om han kom til det.

 

så kom du på en anen smart sak her!

 

 

"Er det en luftmengdemåler, stram opp fjæra til målespjeldet.

Er det en luftmassemåler er det litt verre, kanskje være så jalla å montere sensoren i ett større rør, så det blir målt mindre.

"

hvordan mener du at han skal stramme opp fjæra på en jævla luftmengde måler?!?

Skjønner det at du ikke har stor kjennskap til luftmengdemålere, en lufmengdemåler på EFI har ett målespjeld, dette har ei fjær, som du kan justere åssen faen du vil, der kan du endre karakteristikken på bilen om du vil.

 

hvordan mener du dette egentlig skal gjøres? tror du seriøst det sitter en helt egen skrue til den eller som du kan justere trinnløst?.... hvordan skal han da treffe riktig på hva det skal være?

 

Så lurer jeg på dette med den siste sensoren som skal monteres på et mindre rør forran LMM?? hvordan skal dette fungere? luft er luft! det kommer inne samma mengden uansett om det er 1" eller 5" rør.! den lufta må gjennom måleren uansett!!!

Du har lest grundig igejjom det jeg skrev ja, monter sensoren til Luftmassmåleren i et større rør enn den står orginalt, da vil den måle en mindre mengde enn faktisk, om man kompenserer for dette med dyser eller trykk, så vil ikke motoren skjønne at den er overladet.

 

Jeg har trossalt skrudd bil i over 12 år, så noe har jeg da lært meg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje du burde lære deg litt om bil sjøl.

 

 

 

Jeg har trossalt skrudd bil i over 12 år, så noe har jeg da lært meg.

 

På de 12åra burde i gurnn skjønt at en vanlig mann i gata IKKE kan gjøre ting som dette da han hverken har profft utstyr til å justere til riktig tenning, bensin og luft blanding, og i det heletatt finjustere over hele registeret.

 

dette kan funke jævlig bra på enten høyt eller lavt turtall. men du kan glemme å få det perfekt over hele registeret.

 

Til å få til dette burde du har både tenningsmåler, bredbåndslambda med avleser, du trenger helst en rulle MEN ikke et must og du burde i det heletatt kunne hva du gjør..

 

I dette tilfelle er jeg veldig sikker på at hverken jeg eller du kan en dritt av!

 

driver du med tuning og mapping av motor? det gjør ikke jeg.. og værtfall ikke han her med rx7'ern

 

 

det er stor forskjell å drive bilmekk/skru bil kontra tuning av motor..!

 

det er å skille forskjell på sykepleier og en kirurg

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette professionelle utstyret som du nevner trenger jo man bare en CO måler på?:) å få justert blandinga til CO'en er normalt til det programmet sier bilen skal være? å en tenningspistol som sier ifra hvor mange grader tenninga di er stilt fram eller tilbake?:)

- Mercedes 190D 2.0 -> 3.0DT

- Mercedes 190D 2.5DT

- Mercedes 190E 2.0 turbo

- Mazda RX7 Fd3s ( bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette professionelle utstyret som du nevner trenger jo man bare en CO måler på?:) å få justert blandinga til CO'en er normalt til det programmet sier bilen skal være? å en tenningspistol som sier ifra hvor mange grader tenninga di er stilt fram eller tilbake?:)

 

HAHHAHAH!!!

 

ja gjør det du!skaff deg en "CO MÅLER" du påsan. og"juster" det du må justere så skal vi se hvor langt du kommer!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår