Gå til innhold

Omega B: Varme ned til føttene fungerer ikke. Løsning?

Ranger emnet


|Massern|

Anbefalte innlegg

Har nylig "avansert" til Omege B etter mange Omega A som vinterbiler, men det er et lite problem med den nye "stoltheten"; vifta vil nemlig ikke blåse ned mot føttene, noe som i og for seg er ugunstig på denne tiden av året, og ettersom både jeg og frøkna har en tendens til å fryse på føttene.

 

Dette er vakumstyrt, så mye har jeg hørt i bilen. Vakumlekkasje er da en mulig synder, men hvor isåfall? Noen vanlige steder det oppstår lekkasje, eller et annet vanlig problem som forårsaker dette?

 

Merket det like etter jeg kjøpte bilen, men kom varme ned til føttene etter ei stund, og det samme skjedde her om dagen, men i stad ville det ikke blåse ned uansett hva jeg prøvde eller gjorde.

 

Tar imot tips og triks med stor takk!

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok demontere litt, og finne ut hvilket spjeld som regulerer luftstrømmen. Så kan du feilsøke derfra, se om spjeldet har satt seg fast for eksempel.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

må nok til demontere litt her ja..

Spjeld som har satt seg.

Sliter med spjeld sjøl jeg da min blåser kald luft i dysene i midtkonsol når varmen står på, å starter blåse varmt der når jeg skrur på kaldt..

Men i alle andre dyser blåser det riktig/motsatt av de to bak.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har samme problemet jeg også. Blåser nesten ingenting på føttene. Tok ut midtkonsollen rundt bryterne til varmeapparat for å se om jeg kunne se noe.

 

Så et stag som kontrollerte spjeldene til dysene til føttene, men det så ut som staget fungerte fint. Regner med at det er som Bambo skriver, et spjeld som har satt seg..

 

Må vel bare ut med hele dashbordet? Gruer meg allerede.. Noen som har gjort dette og fått det til å blåse bedre på føttene?

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bare ut med hele dashbordet? Gruer meg allerede.. Noen som har gjort dette og fått det til å blåse bedre på føttene?

 

Mange som har slike problem, gjerne fortell oss om må til for å få fikset det, hva som trengs å skrues av. Har samme problem selv men bare at det ikke blir noe mere enn lunkent fra alle ventilasjonshull og gruer meg til å begynne med det selv :)

 

Får håpe det blir en varm vinter :D

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jepp, da er jeg i gang med å demontere hele dritten. Har snart fått ut dashbordet nå. For en møkkajobb!

 

Ser gjennom hullet til stereoen at problemet mitt er at flere av de små stagene som åpner/lukker spjeldene har hoppet av. HELT umulig å komme til uten å demontere alt.

 

Det meste er jo forsåvidt greit men det er mye knot og plundring særlig for en som ikke er mekaniker og aldri har gjort det før.

 

Sliter med en ting da, klarer ikke å skjønne hvordan kontaktene til instrumentpanelet (det med bryter for varselblink, setevarme, omluft etc) skal løsnes? Noen som kan hjelpe meg med det? Gjerne asap:)

 

Legger ved bilde av hvilke kontakter jeg mener:

7

Endret av Santino

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, nå blir det varme på føttene! Har tatt av dashen og fikset feilen. Var et stag som hadde hoppet av. Skjønner egentlig ikke hvordan det kunne hoppe av fordi det sitter en slags låse-hake som skal holde det på plass.. Mistenker at noen tidligere eiere av bilen kan ha mekket på noe og glemt å sette på dette igjen. Ser spor av at dashbordet har vært demontert tidligere.

 

Uansett, har noen bilder av staget hvis noen lurer. Sitter flere stag der som overfører kraft så andre kan jo ha et annet stag som er problemet.

 

Dette er vel en 2 dagers jobb for en ikke-mekaniker, i allefall det jeg kommer til å bruke hvis det går greit å sette alt sammen igjen da.. Gruer meg litt til det.

 

Gleder meg til å få varme og bli ferdig med dette. Så er det bare å gå videre for å mekke på neste problem:P

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj!!

 

Ser man det. Har du flere bilder av demonteringen, gjør det ingenting å poste de :)

 

Dette ga meg motivasjon til å sette i gang selv.

Må bare vente på en varm helg.

 

 

Hvordan er varmen i lufteportene i dasjen?

Min blåser bare lunkent...

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj!!

 

Ser man det. Har du flere bilder av demonteringen, gjør det ingenting å poste de :)

 

Dette ga meg motivasjon til å sette i gang selv.

Må bare vente på en varm helg.

 

 

Hvordan er varmen i lufteportene i dasjen?

Min blåser bare lunkent...

 

Har dessverre ikke noe særlig bilder, er ikke så flink til det.. Konsentrerte meg mest om å bli ferdig, glemte alt annet..

 

Vet at dette er en jobb som frister EKSTREMT lite å sette i gang med, men alt i alt så synes jeg ikke jobbet var så ille selv om jeg har brukt ganske lang tid.. (Tar et lite forbehold, er ikke helt ferdig med montering av alle konsoller og deksler:P)

 

Min blåste helt fint med varme i dysene i dasjen.. Hvis din ikke gjør det så må du nok demontere mer enn meg men tror ikke det blir noe vanskeligere av den grunn. Så fort dashen er av så er det meste enkelt å komme til. Jeg tenke bare sånn at nå må jeg sette i gang med en gang før det blir altfor kald ute, går fort mot vinter nå:(

 

Tipsene mine er vel egentlig bare å ta seg god tid, være systematisk med oppbevaring av skruer og deler, ha bra med lys og kraftig lommelykt, lete etter skruer OVERALT (sitter skruer mange steder som er vanskelig å se). Når du er sikker på at du har koblet ut alt og skrudd ut alt så er det bare å løfte ut dashen. Noen ting er litt tricky som f.eks å få ut releboksen og sikringsboksen fra dashen men ellers anbefaler jeg bare å sette i gang! Lykke til:)

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå blir tålmodigheten min virkelig satt på prøve her..

 

Alt har funket helt knall et par uker nå men i dag så skjedde det ingen ting når jeg sjaltet mellom frontrute og føttene. Men nå er det ikke samme problem som sist (for det fikset jeg jo), nå hører jeg at det ikke er noe vakuumtrykk. Regner med at en slange har hoppet av eller at det er et brudd på en slange.

 

Jeg ber til Opel-guden om at det er brudd rett bak varmeapparat-konsollen sånn at jeg slipper å demontere varmeapparat på nytt.. Skal ta ut konsollen i kveld. Vet ikke hva jeg gjør om jeg må ut med dash'en på nytt..

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er lite trykk i vakum-slangene. Tok ut konsollen og så funket det plutselig igjen, den er bare litt treg til å sjalte mellom de forskjellige spjeldene.. Vet ikke om jeg orker å drive med med dette, nå tror jeg bare jeg lar den stå på føtter+frontrute gjennom hele vinteren..

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår