Gå til innhold

Tørst passat

Ranger emnet

Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en VW passat -99 som jeg synes er i overkant tørst på bensin. I løpet av det siste halve året har jeg merket at forbruket har øket, og nå bruker den rett under literen på blandet kjøring. Jeg hadde meg en langtur i helgen og den brukte 0,85 liter på mila på ren langkjøring. Målingene er tatt med full tank/trippteller metoden. Vi snakker om en 1,8 liters motor med 4 trinns automat.

Har dere noen gode råd til hva som bidrar til dette forbruket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer ble alt av filtre/væsker og plugger byttet samt at bilen var inne til diagnose etter et problem med lugging som etterhvert ble lokalisert til å ligge i automatkassa. Ingen feilmeldinger var å finne på diagnosen. Problemet med lugginga ga seg gradvis og har vært borte siden. Bytte av luftmassemåler ble og gjort uten merkbar forandring. Bilen har gått 260000km og jeg sitter med en følelse av at det er automatkassa som er synderen og at denne har begrenset levetid igjen. Har dere noen andre teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

byttet olje og filter på automat kassa? Møller sier at dette ikke skal gjøres.. men, ZF som leverer girkassene anbefaler bytte 40000km eller senest 60000km... men, i møller sitt hode betyr det at det ikke behøves.. og da går kassa som regel i stykker ved 160 000km så får de solgt deg en overhalt en til 42 000,- lapper..

Akkurat vært utefor noe slikt med 5trinns tiptronic.. fikk heldigvis tak i overhalt fra sverige.. til 27 000,- ferdig med frakt tull og toll..

olja som var i min var SLIIITEN! måtte nesten skrapes ut av kassa... sammen med noen små biter metall som lå på bunnpanna

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider