Gå til innhold

Ulyd i vifte (luftanlegget i kupeen)

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei :)

Tenkte eg ville spørje etter litt råd om eit problem eg har, siden det har vorte litt verre no i det siste (sikkert litt pga. kulda).

Om eg har forstått det rett, så virker det som om det sitter 2 vifter som blåser luft inn i kupeen. Ein på førersida og ein på passasjersida "inne bak dashbordet". Problemet er at desto større hastighet eg skrur vifta på, desto meir ulyd kommer det frå vifta på passasjersida. Ulyden er akkurat som om det er ein kabel som henger ned på vifta slik at du hører sånn "rrrr" når den står på.

Er det vanskelig å komme seg til den vifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Er kun 1 vifte motor, sitter på passasjer siden og er knotete å komme hvis du vil bytte den... Tipper også at det kommer fra kulda bla. prøv og skru vifte styrken av og på med fulle utslag.

Min erfaring som jeg hadde for 2-3år siden var at den kom og gikk i blant, ikke noe særlig problem. Og ble borte like plutslig som den kom, og ikke hørt noe siden. Så kanskje du har flaks du også.

Få deg en Haynes bok, den er ganske bra når det kommer til Proben din:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har fått tak i frostvæske nå endelig, skal tine motoren og bytte i mørgo håpa eg :).

Ja, det er litt klønete, men hverken dei forrige eigarane eller verkstedet innfridde dei forventningene eg hadde :P. Bilen stod over vinteren i tre vintre før eg kjøpte den nede mellom Drammen og Hønefoss og der blir det vel rimelig kaldt, så eg regna med at dei hadde hatt i skikkelig frostvæske. Og, når eg kjøpte den i sommer så ba eg verkstedet om å sjå over bilen etter ting og tang, og trodde kanskje dei hadde tenkt på å kontrollere forstvæska.. Men så har det nå vært heilt ned på -38 her i strøket da.

Menmen, det er slikt man lærer av :) Hehe, desverre så var det Mk.II GT på meg ;)

EDIT: var forresten innom Torshov i dag, men der hadde dei ikkje boka :/.

Endret av Spikend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dem ikke bestille inn engang da? Dårlig hvis dem ikke tilbydde deg det for det har dem tilgang på... Da er det bare og prøve mekonomen isåfall da:) bilXtra ect.

Eller på nett:)

http://www.bilboken.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=470&category_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=64

http://www.haynes.com/products/sfID1/3/sfID2/5/sfID3/38/productID/259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte boka sjølv i dag. Fikk den (+ gratis Engelsk - Norsk bilteknisk-ordbok) bestilt fra Hanynes UK for snaue 230 kr inkl. frakt :). Slår mekonomen (som var den einaste norske butikken eg fann den i på nettet) soleklart det!

Og, gadd ikkje spørre dem etter å bestille for meg, bor over 2 timer unna Gjøvik, med bil :P.

EDIT: Ja, akkurat den du linka til sist der.

Endret av Spikend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det hadde ein rødlig farge, men såg ellers greit ut.

Kan man forresten blande rød frostvæske med rød? Vart ikkje nok med det eg kjøpte på Gjøvik, så om det ikkje er akkurat samme flaske å få kjøpt her i strøket, burde det gå greit å blande?

Endret av Spikend
Lenke til kommentar
Del på andre sider