Gå til innhold

Nytt anlegg, full pakke - Audi 80 '93

Ranger emnet

SondreK

Anbefalte innlegg

Heisann!

Begynner å bli temmelig lei av det som mest sannsynlig er 2 stk 16 år gamle billighøyttalere i dashen, samt en spiller som mest sannsynlig kommer fra biltema, ettermontert slik at den kobler ut eller bytter modus rett som det er..

Planlegger derfor å bytte ut alt som nå sitter av lyd i bilen, samt sette inn en del nytt også i hattehyllen og bagasjen.

Grunnet student- og postbudvikar-budsjett, samt det faktum at det er en gammel bil som jeg sikkert kvitter meg med før jeg flytter ut om et halvår, sikter jeg derfor etter et sett i laveste prisklasse. Uansett hva jeg skulle finne på å sette inn i denne bilen vil det bli en vesentlig oppgradering fra det som allerede er der!

Settet jeg har sett på er dette:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=235&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

Ser ut til å inneholde et solid grunnlag for det som kan bli et akseptabelt anlegg. Noen som har kommentarer til denne pakken, eller forslag til andre pakker i samme prisklasse? Er det noe annet jeg må kjøpe med om det er denne pakken jeg bestemmer meg for å gå for? Vet jeg må bygge basskasse, men det kommer jeg tilbake til.

Som sagt har jeg to stk gamle høyttalere i dashbordet. Var ute i bilen for å prøve å finne størrelsen på disse, men alt jeg fikk målt var diameteren på grillen som sitter ovenfor. Denne var på 12-13 cm, og jeg lurer derfor på om noen vet hvor store disse høyttalerne virkelig er?

Lurer også på om høyttalerne i størrelsene 10 eller 13 cm (regner med det er en av disse) på bilradiospes.no kommer i par, eller om man bestiller to av disse.

I tillegg lurer jeg på om det lønner seg å drive disse med den innebygde forsterkeren i spilleren, eller om det er best (og mulighet) for å koble også disse til den nye forsterkeren?

Forslag til fronthøyttalere i laveste prisklasse mottas med takk!

Angående forsterkeren lurer jeg på hvor mange utganger til de forskjellige elementene denne har? Som dere sikkert skjønner er jeg ganske blank på dette emnet, så en kort forklaring eller link til guide angående koblinger vil komme godt med!

Til slutt har jeg et par spørsmål angående basskassen. Tror ikke selve konstruksjonen av denne skal være et stort problem da jeg har funnet en rekke gode guider på dette emnet, samt at jeg har en far med snekkerkunnskaper langt over gjennomsnittet..

Bør jeg konstruere denne kassen slik at subben vender med eller mot bilens retning, altså inn eller ut mot seteveggen? Om den bør være vendt inn mot seteveggen, skal den da stå så tett inntil som mulig, eller bør det være litt mellomrom?

Hva er den beste måten å feste en slik kasse på uten å etterlate alt for store spor om den senere skal taes ut av bilen?

Håper noen tar seg tid til å svare på i alle fall noen av spørsmålene mine! All annen informasjon du tror kan komme til nytte for en som er ny innen bilstereo kan også gjerne inkluderes!

Sondre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pakka der vil ikke gi stor forbedring av lyden,og kanskje ikke noe i det hele tatt...

Det du trenger er ny spiller, høyttalere til å ha FORAN i bilen, sub, og forsterker til front og sub.

Du bør IKKE ha høyttalere i hatthylla når du skal ha sub baki, dett fordi høyttalerene vil påvirkes av suben, og låte forferdelig.

Pioneer og alpine er ledende innen spillere til bil, sony er mere i nedre del og knapt nok bedre enn biltema spillere.

Hvis du sier hvor mye penger du kan bruke totalt, så er det enklere å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at bilen er såpass gammel at det er null plass til høyttalere i dørene, verken foran eller bak.. Som sagt har jeg jo planer om å bytte ut de framme, bare jeg finner riktig størrelse..

Absolutt maksimum innen budsjett vil vel ligge rundt 5 000, inkludert ledninger og ting jeg ellers måtte trenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les stickytråden her på bilstereo-forumet, der står det meste du trenger å vite. Det kommer mange slike tråder her inne hver uke omtrent...

Og er det ikke plass til store høytalere, er det bare å ta fram saga :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest de fleste sticky-trådene, i alle fall de som har relevans for det jeg spør om.. Mye av informasjonen i sticky-trådene begynner jo også å bli såpass gammel, så da tenke det er bedre å forhøre seg litt før man trår til..

Angående plassen i dørene så er det to oppbevaringslommer som dekker hele nedre del av døren.. Stort sett hele døren er også konstruert i hardplast og jeg finner ingen steder som er egnet for høyttalere der i det hele tatt.. Da må jeg i såfall fram med glassfiber å tette en av disse lommene, noe jeg verken har kunnskap eller lyst til med tanke på arbeid, risiko og synlighet om høyttalerne noen gang skal ut igjen..

Har også lest "hvorfor vi ikke liker 6x9" i hattehyllen"-stickien, og der fant jeg fint lite informasjon om hvordan subben vil påvirke høyttalerne.. Der står det jo så fint: "Til slutt vil jeg påpeke at 6x9-tommere kan være en lettvint, enkel måte å få mer og høyere lyd i bilen sin på. Men man kan få langt bedre resultat til samme eller lavere pris." Og det er jo så å si dette jeg ser etter.. Forventer ikke et suverent resultat, bare noe med litt mer krutt i enn snart 17 år gamle 4"-ere som viser klare spor etter forhold og temperaturendringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider