Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Her kommer noen bilder av ting og tang jeg har laget, modifisert. Fikk et ønske om en slik tråd. Hvis det er noe dere lurer på er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare så godt som mulig. Har former til alt dere ser på bildene, så hvis noen er interesert er det bare til å ta kontakt. Generellt om glassfiber støping: Glassfiber matte/duk blir sauset inn med polyester blanding (Polyester og herder 1-2%). Skal det støpes i former og man ønsker et pent resultat blir det ofte brukt Gelcoat. Dette er en To komponent "maling" som fåes i alle regnbuens farger. Det er denne som gir glassfiber produkter finish. Glassfiber i seg selv er vanskelig å få fin. Skal feks en ripe i gelcoat utbedres bruker man Topcoat, dette gir en blank overflate i motsetning til Gelcoat som bare blir blank pga formens finish.Topcoat'en blir meget hard og kan pusses og poleres slik at skaden blir umulig å se (så lenge fargen er identisk). Alle andre med kunskap og erfaring om dette temaet må gjerne komme med innspill. Men vær så snill å behold denne tråden på et seriøst nivå. Jeg orker ikke bruke noe tid på dette hvis det blir bare useriøse inlegg. Mvh Rolla_RS Dette er en fanger fra en opel corsa som jeg har modifisert til å passe til Corolla AE101. Skal se om jeg får tak i bilder av det ferdige produktet montert. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Fangeren ble kortet inn på mindten og støpt sammen igjen. Dette var nok endring til at den er ulik orginalen. Ganske unik på Corolla, eneste jeg vet om som har en slik fanger. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Fangeren var for kort mot hjulbuen så her måtte det støpes på rundt 15 cm hvis jeg ikke husker helt feil. Dette ble gjort ved å forme til en papp plate slik at den fulgte formen til den eksisterende buen. På innsiden ble alt teipet med vanlig blank teip. Dette gjør at formen/forskalingen (pappen) løsner uten problemer når polyesteren er herdet. Det ble også brukt noe kapp til de rette flatene. Dette sparer en fra mye arbeid. Alltid lurt å ha slik liggende, vet aldri når en kan få bruk for det :D 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Dette er bildet av prototypen til M3 skjørtene jeg har på bilen min. Formen er på 1.78 hvis jeg ikke husker feil. Alt under går an å skaffe. Kappes bare i endene og støper på endestykker. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Dette er prototypen til en "Catkiller" jeg har laget. Den er laget av 2 stk corner splitters fra carzone som er støpt sammen ved hjelp av en glassfiber plate. Så sparklet og flikket for å få en fin finish på formen. Denne er tilpasset til RS- Fangeren som jeg har på Corolla'en. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Enda et bilde av lippen 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Formen og et produkt av Evo 6 luftinntak til panser. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Hva har du laget formene av? Matriale? Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Formene er laget av glassfiber og gelcoat. Først tjukkt med gelcoat (noe å slipe på) samt 7 lag med polyester og div avstivninger. Former skal jo egentlig ha spesial gelcoat som er mye hardere og robust enn vanlig. Men så lenge du er nøye med voksing og ikke har noe motslipp i formen fungerer det utmerket. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by Rolla_RS Formene er laget av glassfiber og gelcoat. Først tjukkt med gelcoat (noe å slipe på) samt 7 lag med polyester og div avstivninger. Former skal jo egentlig ha spesial gelcoat som er mye hardere og robust enn vanlig. Men så lenge du er nøye med voksing og ikke har noe motslipp i formen fungerer det utmerket. Hva starter du med helt først a? for må jo ha noe å legge gelcoaten og sånt på:) Hvor kjøpper du strie, polyester og de coatene? X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Originally posted by maxgets Hva starter du med helt først a? for må jo ha noe å legge gelcoaten og sånt på:) Hvor kjøpper du strie, polyester og de coatene? Biltema :D Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Ikke le av biltema. Funker helt fint det til ting som ikke er noe viktig. Jeg kjøper polyester,coat, duk, voks osv hos en lokal båtprodusent. Når du skal lage former er alfa omega å ha en "plugg" som har topp finish ( sparer deg for mye pussing senere). Så vokse 3 + ganger og slipp olje til slutt. Gelcoaten smørres på. Helst i flere tynne lag. Jo tykkere jo mer har du å flikke på når formen begynner å bli velbrukt. Så støper en på, maks 3 lag om gangen. Disse må gjennom herde før neste 3 lag legges på. Vær meget nøye med å rulle ut alle luftbobler med en jernrulle. 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Januar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Visst ej skal feste på Styling sett på bilen min(sideskjørt,breddere, Frontspoiler og bakspoiler) koreis skal ej få vekk overgongen frå plasten til Karosseriet? Har brukt å sparkla desse glissa, men etter litt kjøring, så sprekker disse skjøytene og det er stygt. 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet Januar 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2004 Dette har jeg ikke så god greie på. Vill tro at skjørtesetter må festes meget god for å unga vibrasjoner/bevegelse, så muligens støpe det fast med glassfiber, sparkle det ut og lakke. Vet mange fester luftinntak på panser ved denne metoden. Glassfiberen biter mer enn nok på stål/lakk, bare den får skikkelig feste (pusse litt) og det gjøres skikkelig rent. Blir steinhardt og sprekker ikke ved vibrasjoner. Men dette vil feks en billakkerer kunne bedre enn meg ;) 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larson Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Fint at du tok deg tid til å lage tråden! :) Holder på med forskjellig selv i glassfiber men mest i bilstereo sammenheng hittil, og er vel rimelig amatør enda men det kommer seg..:rolleyes: 89 Bmw E30 320i shadowline - solgt 92 Bmw E36 318i - solgt 87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen 92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil Ris Rules Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg