Gå til innhold

Glassfiber støping ol.

Ranger emnet

Rolla_RS

Anbefalte innlegg

ok, har jeg skjønt det meste her nå?

hvis jeg for.eks skal lage en fanger.

- Så tar jeg først av gamle fanger, vokser den 4-5 ganger med ca 1 times mellomrom

- Så pensler jeg på gelcoat (som jeg lar tørke en god stund)

- Legger på 3 lag med 600g duk som er dyppet i poliester

- Ruller ut alle luftbobbler med en metallrulle

- Og lar formen tørke minimum 3 timer.

Er det noe jeg har glemt? Når skal jeg bruke slippmiddelet? Er det når jeg støper? å hva støper jeg med? Glassfiber eller poliester?

Nå har lest så mye at det går rundt i hodet mitt.

men hadde vært bra om noen kunne gitt meg svar :)

mclp waz here

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 months later...

Du skal ha creds for det du har gjort, ser virkelig bra ut!

Har selv tenkt til å lage sånne ( http://www.powerzone.no/index.php?webshop=vis&bID=22&sbID=366&bdID=2&pID=2143# )

Tenkte da, kan jeg bruke hønse netting for å forme den typen vingen jeg vil ha (lenge og bredde)

Skal jeg da:

1. Legge på glassfiber uten på netting. (Tørke i noen timer)

2. Smøre på Gelcoat (Tørke)

3 Så evnt. sparkle og så lakke.

4. Ferdig

:op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har former til slike du har linket til.

Men en Vinge kan nok lages slik du skriver. men Det blir nok litt vanskelig å få det helt beint og likt på begge sider. Og ikke smør på Gelcoat hvis det er slik at det skal på når Polyesteren har herdet. Da må du bruke Topcoat. Dette vil feste seg når det er herdet. Gelcoat kan man pille av etter det er herdet ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått med deg det meste her.

Når gelcoaten har herdet er det lurt å bare støpe ett lag for så å la det herde før du legger de 2 neste. Dette fordi at det er meget vanskelig å få det luftfritt mellom gelcoaten og glassfiberen.hvis en skal rulle på 3 lag. Og slippmiddel brukes som regel bare når en ny form skal brukes for første gang.

Polyester er det "fuktige" du sauser duken med og glassfiber er duken du bruker.

Originally posted by kebab-hunter

ok, har jeg skjønt det meste her nå?

hvis jeg for.eks skal lage en fanger.

- Så tar jeg først av gamle fanger, vokser den 4-5 ganger med ca 1 times mellomrom

- Så pensler jeg på gelcoat (som jeg lar tørke en god stund)

- Legger på 3 lag med 600g duk som er dyppet i poliester

- Ruller ut alle luftbobbler med en metallrulle

- Og lar formen tørke minimum 3 timer.

Er det noe jeg har glemt? Når skal jeg bruke slippmiddelet? Er det når jeg støper? å hva støper jeg med? Glassfiber eller poliester?

Nå har lest så mye at det går rundt i hodet mitt.

men hadde vært bra om noen kunne gitt meg svar :)

;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

Jeg har former til slike du har linket til.

Men en Vinge kan nok lages slik du skriver. men Det blir nok litt vanskelig å få det helt beint og likt på begge sider. Og ikke smør på Gelcoat hvis det er slik at det skal på når Polyesteren har herdet. Da må du bruke Topcoat. Dette vil feste seg når det er herdet. Gelcoat kan man pille av etter det er herdet ;)

Det var noe skiiit å prøve å forme sånne vinger til bilen med hønsenett. Har du noen andre forslag på hva jeg kan bruke til å forme det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes noe som ligner på isoper men er det IKKE. Heter noe slikt som STYROFORM eller noe. Dette kan skjæres med kniv, sparkles, pusses og støpe form av. Men til vinge vet jeg ikke helt. Kansje det kan brukes til det og, som en kjerne, støpe på utsiden og sparkle og pusse finish. Ikke vet jeg. Men verdt ett forsøk

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått laget en form ut av karosseri alu. som skal brukes som øyelokk: D

Skal begynne med glassfibern.

Ville bare forsikre fremsgangsmåten engang til:

- Først kle formen inn med glassfiber eller var det gelcoaten først? .

-Så legge på glassfibern eller gelcoaten?

Var det alt?

Har gått litt i sur :op

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

Du må tenke speilvent. Det du legger først vil komme ytterst når det avformes. Derfor må du smørre på gelcoat først for å få dette som finish i formen. Skjønner. Det samme nåe du skal støpe i formen. Gelcoat først, så glassfiber ;)

Takk for svaret:D

Driver og holder på, for se resultat imorra.

Hva menes det med å gå på høgern og finne en front fanger og bruke dette som leppe. Finner man slikt på bil høgern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Var mye å lese her... jeg gidder ikke lese alt for finne det jeg er ute etter..

Detfor spør jeg på nytt selv om det kanskje er spurt om det før..

Jeg tenkte jeg skulle lage med noen nye dørsider til Volvoen "høytallere" sponplaten jeg har laget det av ble litt "TUNG"

hva kan jeg bruk til på sponplaten for at glassfiberen ikke skla feste seg på den?

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår