Henning306 Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Fant en side hvor det enkelt vises hvordan man lager en todelt form: http://www.cstsales.com/HTFiberglassMold.htm og her støpes det ut av forma: http://www.cstsales.com/HTMoldingFGParts.htm Den metoden var jo ganske grei! Men det jeg tenkte på var hvis du foreksempel skal lage øyelokk da...de bør jo ha en fin overflate utv. og innsiden bør jo være slett slik at den ligger fint inntil lampa. Hvis du skal lage en form som får til dette så vil det si at formen bare må ha en gleppe på noen mm. vil det da lønne seg å legge duk og slik i den ene delen og "presse" den andre over slik at hele støpen blir på en måte presset flat og fin inne i forma? Vet at jeg spør å graver masse men er det ikke det man lærer av da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svaggen Skrevet Mai 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2005 Opprinnelig skrevet av : Henning306 Den metoden var jo ganske grei! Men det jeg tenkte på var hvis du foreksempel skal lage øyelokk da...de bør jo ha en fin overflate utv. og innsiden bør jo være slett slik at den ligger fint inntil lampa. Du pusser dem selvsagt med sandpapir når de er ferdig støpt:) http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwsportz Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 kjempefin tråd:)...lurer litt på en ting skal prøve meg på å bygge en subkasse i glassfibber...hvor tykk bør denne være??? er det noen forresten som kan fortelle meg hvordan lyden blir i glassfiberkasser??? er det bare for å se pent ut eller blir det bra lyd også?? hadde vært veldig fint hvis noen viste svar på dette:) vwsportz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Spiller vel ingen rolle om en sub kasse er i glassfiber eller 3, bare den er riktig størrelse, har nokk lufting og er sterk nok slik at ikke man hører noen skurrelyder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwsportz Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 men hvor tykk bør den være??gjelder en stroker 15 tommer på 1200 watt vwsportz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 Det er kanskje et spørsmål for en annen tråd (som har med bil stereo), men du kan se på denne linken http://www.crutchfieldadvisor.com/reviews/20030701/build_box.html?print=1&page=all Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwsportz Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 det var jo i tre....lurer på om glassfiber blir noe annet??? vwsportz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mai 3, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2005 kjempefin tråd:)...lurer litt på en ting skal prøve meg på å bygge en subkasse i glassfibber...hvor tykk bør denne være??? er det noen forresten som kan fortelle meg hvordan lyden blir i glassfiberkasser??? er det bare for å se pent ut eller blir det bra lyd også?? hadde vært veldig fint hvis noen viste svar på dette:) Jeg tar meg den frihet og oppnevner meg selv til kongen av glassfiberkassestøperne :D Neida, jeg er ikke flink og jeg vil ikke ha masse spørsmål etterpå. Først vil jeg henvise til den eminente bilde-guiden jeg allerede har lagt ut et sted før i denne tråden (eller den andre glassfibertråden). Der lærer du "alt" om støping. Og hvis du fortsatt ikke skjønner noe etter å ha sett den bør du kanskje ta et hint ;) Avhengig av om du bruker 300/450/600gram (per kvm) strie trenger du 7-9 lag (300g) til ei passelig stor basskasse. Jeg og bror har støpt to enkelt-kasser til to 10" i hver sin reservehjulsbrønn i en Volvo 242. Vi har kun 4 lag med 300g nå, og det er alt for tynt. Kassa flekser ikke, men du kjenner den er svak, og når du slår på den låter det tynt. Vi har kun spon i fronten, og det blir dyrt. Bygg så mange sider som mulig i spon/MDF. Jeg har bygd kasse i Pickupen min i hele kupéens bredde. Der brukte jeg MDF i front og spon i bakvegg, sider og topp. Bunnen støpte jeg i glassfiber for å få størst mulig volum. Den følger nå tunnelen, fotbrønnene og kanten i kupéen og sitter som støpt. Jeg har grovregnet på det og glassfiber blir 3-4x dyrere om du gjør alt skikkelig.Ergo; Mest mulig i spon blir billigst og låter best. Når det gjelder demping kan du kjøpe blå Noisekiller(finnes dette idag?) eller annen flytende guffe. Dynamat og brownbread kan sikkert brukes hvis du har jevne flater. Jeg og bror går for budsjettvarianten med tectyl på alle innvendige vegger, dekke dette med "eggekartong-skumgummi", så fylle kassa med syntetisk ull type putefyll kjøpt på Fabrikkutsalget. Koster 70kr for en 1kg(søppelsekk size). Hvis du bygger bassreflekskasse bruker du kun demping på veggene da luften skal kunne sirkulere. ALDRI bruk glava eller steinull. Glava inneholder pulverisert glass(husker du svensk snus i gamle dager? Den skar opp gommene dine), og det er usunt både for lungene dine(bassrefleks) og det trenger inn til spola i magneten og ligger og gnisser på vindingene. Av samme grunn skal du støvsuge kassa for trespon og flis før du monterer bassen. Og for å spore tilbake til glassfiber generelt; bruk alltid støvmaske når du kapper og spesielt sliper støpt glassfiber. Og seff bruker du gassmaske når du støper. Dop er ut! notin Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 Jeg var å handla litt på West systems i dag men det kosta jo skjorta. Noen andre steder de selger glassfiber, epxoy og slike ting? Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 Det er bare å kjøpe direkte fra Reichold, så lenge man har et firma som kan opprette konto hos de, søk på gulesider.no på Reichold AS og så er det bare å ringe, men da må man kjøpe mer en 1/2 liter polyester osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mai 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2005 Jeg var å handla litt på West systems i dag men det kosta jo skjorta. Noen andre steder de selger glassfiber, epxoy og slike ting? Det er bare å kjøpe direkte fra Reichold, så lenge man har et firma som kan opprette konto hos de, søk på gulesider.no på Reichold AS og så er det bare å ringe, men da må man kjøpe mer en 1/2 liter polyester osv. Jeg ringte Reichhold nå nettopp og spurte på pris. Jeg bor ved Hamar og måtte egentlig gå til Farveringen som er deres "selger" på Hedemarken. Men dette er prisen på polyester; et fat (150-200L?): 27kr/L+mva. I kvanta på 5-10 liter kunne jeg nok doble den prisen. Biltema tar 300kr for 5 liter. Min lokale båtmarina som tapper fra fat tok 67kr/kg. Og polyester har visstnok vekt/literforhold på 1,3. Hvilken veg det slår ut vet jeg ikke, men du bør jo legge på 33% eller trekke fra 25% på kiloprisen. Glassfiberstrie koster 250kr/10m (0,9m bred duk) på biltema for 300g/m2. På marinaen min kosta det ca 60-70kr/kvm men da kunne jeg velge i 300-450-600g duk. Skal du jobbe med store flater som trenger tykkelse bruker du tykk duk, men den er noe dritt når du jobber rundt hjørner og i kroker. Jeg bruker å rive 300g i to ~150g flak og små biter. Da er den perfekt å jobbe med. Leste et tips på den modellfly-siden oppi tråden her. Bland i grafittpulver(sort/mørkt) i formen eller til nød første strøket. Da ser du nemlig luftbobler umiddelbart. Jeg har ei metallrulle med tverrgående riller og som en oppi her sa spruter de mye. Men det er bedre enn ingenting. Står du med en pensel og dytter ned strie bruker du noe så uendelig mye mer polyester. Og da skjer tre ting; 1. Du sløser med pengene, 2. Du sløser med vekt og 3. Poly uten strie gir INGEN bruddstyrke. Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan E-28 Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Phu, lang bra tråd. Nå sitter jeg igjen med kun 1 spørsmål. Etter at en har støpt feks en frontfanger i formen. Og trenger å sette inn festejern for å feste til bilen etterpå. Hvordan får en støpt inn dette på en bra måte? Og hvordan klarer en å rette de inn 100%. Så de passer på bilen etterpå? 320si -06535i -87528i -855xxi? -82 prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
reyes Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Begynner imorgen med å lage en form av min støtfanger.. Har kjøpt: -Norslipp (Det som gjør at formen slipper tak) -Polyester og strie. -Gelgoat -Aceton Men skal jeg pensle inn støtfangeren min med Norslipp eller med vanlig hår voks. Alt jeg lurer på?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
itsmehc Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Først svar til Jan E 28, Det letteste er vel å sette festene på bilen, så setter du på støtfangeren og slik at den blir rett, deretter borrer du hull gjennom støtfangeren fra utsiden og gjennom jern festene og setter inn en skru eller to. Så løsner du fangeren og limer det hele sammen med glassfiber og fjerner de gjennomgående skruene. En annen måte er å bruke byggskum, fylle inne i fangeren og bare trykke den på plass (jeg gjorde dette på en Golf og det satt støpt). Reyes Norsipp er vel det du bruker sist altså etter at du har voksa men alt bør være blankt(polert) og reint, men før gelcoat osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
reyes Skrevet Mai 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2005 Nå har jeg forstått det, håper jeg Ta et av støp av org. fangeren min: -Først mulings pensle den med norslipp -Vokse fangeren -Pensle 1-2 lag med gelcoat på fangeren -Legge strie og polyester, 2-3 lag -Avstive -Dra av pluggen. Formen: -Gjøre div. pusse arb. innvendig av formen -Pensle et tynt lag med norslipp -Vokse formen -Pensle på et lag med gelgoat -Legge på strie og polyester. -La det herde par dager, forså å ha en ny front fanger. -Små arb/pusse/sparkle/lakke. -Ferdig:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg