Gå til innhold

Glassfiber støping ol.

Ranger emnet

Rolla_RS

Anbefalte innlegg

Begynner imorgen med å lage en form av min støtfanger..

Har kjøpt:

-Norslipp (Det som gjør at formen slipper tak)

-Polyester og strie.

-Gelgoat

-Aceton

Men skal jeg pensle inn støtfangeren min med Norslipp eller med vanlig hår voks.

Alt jeg lurer på??

hvor handla du norslipp hen da?

jeg brukte hårvoks på prøveprosjektet mitt,

men gidder ikke sjanse med det på en hel fanger.

denne tråden burde jo så absolutt bli "sticky" i lakk og karrosseri forumet.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvor handla du norslipp hen da?

jeg brukte hårvoks på prøveprosjektet mitt,

men gidder ikke sjanse med det på en hel fanger.

denne tråden burde jo så absolutt bli "sticky" i lakk og karrosseri forumet.

Hos Billakkspesialten i oslo, Waldemar Thranes gt. 4. (sorry for reklamasjonen)

Der får du kjøpt alt innen glassfiber.. Bare si at du skal ha slipemiddel eller norslipp, det sa jeg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He.He. Det er igrunn artig å se hvor mange som har svart og vært innom denne tråden. Jeg starten den for en evighet siden, da det var noen som lurte på om jeg kunne skrive opp noe ang glassfiber, men jeg hadde aldri drømt om den oppslutningen denne tråden har fått. Men jeg har jobbet med en skikkelig beskrivelse av hele prosessen, men mangler bilder. Som sagt så sier bilder mer enn 1000 ord. Men skal se hva jeg får til....

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Billakkspesialten i oslo, Waldemar Thranes gt. 4. (sorry for reklamasjonen)

Der får du kjøpt alt innen glassfiber.. Bare si at du skal ha slipemiddel eller norslipp, det sa jeg:D

Nå må dere huske at Slippmiddel bare brukes på helt nye former og på pluggen når det skal støpes en ny form. Når formen er ferdig og det skal støpes produkter i den, bør dere bruke voks beregnet for former.

Og slippmiddel skal smøres på som en tynn film, og helst smørres på med en fuktig svamp dyppet i lunkent vann. Hvis det blir for mye slippmiddel virker det mot sinn hensikt, og blir som lim!

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forstått det, håper jeg

Ta et av støp av org. fangeren min:

-Først mulings pensle den med norslipp

-Vokse fangeren

-Pensle 1-2 lag med gelcoat på fangeren

-Legge strie og polyester, 2-3 lag

-Avstive

-Dra av pluggen.

Formen:

-Gjøre div. pusse arb. innvendig av formen

-Pensle et tynt lag med norslipp

-Vokse formen

-Pensle på et lag med gelgoat

-Legge på strie og polyester.

-La det herde par dager, forså å ha en ny front fanger.

-Små arb/pusse/sparkle/lakke.

-Ferdig:)

Skal rette litt på deg:

Fangeren er pluggen

1. Vask den grundig med aceton, hvis den tåler det vel og merke

2. Vokse den 2-3 lag med voks, med minst 30 min pause mellom hvert lag

3. Smørre på en tynn film med slippmiddel

4. Gelcoate 3-5 lag (godt å ha noe å pusse på)

5. Støpe med glassfiber og polyester, vær nøye med å få all luft ut, mellom hvert lag. Gjør avstivninger der du mener det er nødvendig og alltid mens pluggen fortsatt står i. OBS.OBS, se etter om fangeren har "motslipp" som vil gjøre produktet umulig å få utav formen, som å dra ut en kile feil vei hvis du skjønner.Hvis den har det, må formen lages slik at den kan deles i 2 eller 3 deler.

6. Avform, nå har du en form.

Støping av produkt i formen:

1. Puss og lag den finishen i formen du vil ha, hvis du slurvet med pluggen

2. Voks 3-5 ganger (bare første gangen, 1 lag neste gang for hvert 5. avstøp)

3. Tynt lag med slippmiddel (kun første gangen formen tas i bruk)

4. Påfør gelcoat

5. Støp med glassfiber og poly.

6. Avform

7. En kopi av fangeren er produsert!

Dette var en kort forklaring av rekkefølgen i prosessen ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og kjøpte meg herder 0,5 l, voks, formgel,gelcoat, 4 l polyester, doseringsprøyte +++, 5m med polyester 200 kr.. gelcoat og formgel var ihvertfall reichold, veit ikkje ka det andre var,, får det vel ikkje billigare på biltema ein gang...... han meinte at aceton ikkje var sterkt nok til å løyse opp.. derfor fekk eg noke løysemiddel som løyser opp plastik,negler,hud osv... 30 årsgrense på det stoffet.. Men han meinte eg kunne bruke billige 70 mm pensler....... eller er det best med rulle???? Og eg trengte ikkje slippmiddel viss forma var jamn og og voksa 4-5 gonger???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det der for 200kr? Det må da være billig :) Hvilken butikk hvor var du innom og handla?

Ja, kjøp de dårligste og billigste penslene du får tak i. Det er billigere enn å rense dem i Aceton e.l. Rulle er fint hvis du kommer til. Altså om du støper støtfanger eller basskasse med store flater. Skal du bare lage øyelokk eller noe småtteri er pensel mer enn nok. Men pass på så all lufta blir presset ut. En fyr bruker å klippe av nesten all busta for å få bedre press. Bra tips.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt plastfirma... var meget god service der og.. han brukte ein time på å finne utstyret eg trengte og svara på spm og da.... så ville han høyra korleis det gjekk... sa att eg ville berre kjøpa smått no og så om eg fekk det til... Skal først prøve og ta og lage ein kopi av ei plate som kan vera mellom baklyktene på rekord e2 (sjelden plate).. får prøve med kost da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt plastfirma... var meget god service der og.. han brukte ein time på å finne utstyret eg trengte og svara på spm og da.... så ville han høyra korleis det gjekk... sa att eg ville berre kjøpa smått no og så om eg fekk det til... Skal først prøve og ta og lage ein kopi av ei plate som kan vera mellom baklyktene på rekord e2 (sjelden plate).. får prøve med kost da...

Årdal plast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at dei vil bli rent ned av kunder som skal kjøpa i småe kvantum, men det er årdal plast ja... trur heller ikkje dei sender via post eller andre måter... Men ingen problem at eg skulle komma tilbake sa dei...

Var jævli billig iallefall, får ta meg en tur innom neste gang jeg er i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men eg jobbar på hydro i årdal da... og dei har litt rabatt trur eg til hydro ansatte...... eg veit ikkje sikkert............ men andre har blitt spurt om dei jobba på hydro, kanskje han visste at eg jobba der

Da er det vel med rabatten ja, dere har jo faen meg rabatt over alt :) Kjøpte 20 liter polyester, 10 meter matte, 2 liter gelcoat + herder + rulle for 2300 hos west systems i oslo. Ikke like billig akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår