Gå til innhold

Lavt turtall

Calle0395

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har da en mitsubishi Carisma 1,6 1998 mod.

For en stund siden oppdaget jeg at bilen min får sykt lavt turtall iblant.. Den går ikke i motorstopp, men det kan skje hvis den har stått lenge på tomgang, også kjører du, også tar du inn clutchen.

Til vanlig pleier turtallet å være på 100 - 200 omdreininger, og når jeg står helt stille, er den på ca. 500 omdreininger. Jeg har bytta batteri, og fått en sjekk på bilen, men gidder ikke betale for ny motor..

Er det noen måte å få fiksa dette på? Noen som har erfaringer eller lignende? Jeg setter virkelig pris på alle svar.

Tusen takk på forhånd :)

- Calle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var også sånn etter jeg bytta batteri, men den sto uten batteri i en dag eller to. og da mistet den "tomgangs instillingene" tror jeg de kalte det på verkstedet. det jeg fikk beskjed om var å kjøre normalt og det ville komme av seg selv. noe det også gjorde, men nå vet ikke jeg om det er samme problemet du har. det enkleste er å ringe din nermeste Motorforum, å spørre der:)

Carisma GLX 1,6 1997

106 Zenith 1,4 els:P (Wannabe Racer-bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for svar.

Det er ikke det som er problemet her.. :)

Når jeg starter bilen om morra'n, så kjører jeg litt, tar inn clutchen, så går motoren, jeg gjør det en gang til, så går motoren. Etter dette går den opp på ca. 1500 rpm, som den skal gjøre, også etter det går den på 100 - 200 rpm hele tiden, og er redd for at den skal stoppe.

Når jeg tenker meg om, kan dette være bensinregulatoren.. Det kan også være en Idè å vaske gasspsjeldet, men ellers tusen takk for svar. Blir ihvertfall litt jobb. Hehe. :)

Endret av Calle0395
Skrev feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Har tenningsfeil på min carisma, men har kanskje klart å funne ut ka som e feilen, eller ka som kan være feilen. Kanskje detta blir litt til hjelp førr deg.

1: Carisma motoran fra 1996-1999 har en tendens å ete opp kamman, å når dem blir nedslitt så justerer ikkje ventilan seg helt sånn dem skal være, da får du problema me tenninga eller tomgangen. Grunnen tel at kamman blir slitt ned er førr lite smøring av olje. motoran har rett å slett førr småe olje kanaler til å smøre kamman. Normalt kan du få pekke lyd når dem blir nedslitt, men det e ikkje bestandig du får det. Detta probleme e på både 1,6L å på 1,8 L

2: Skjekk om det er olje der pluggan står. på 1,8 L så må du skrue av 2 skrua på hver coil førr å få dem av. Ja du leste rett, en coil. det e ikkje vanlie plugghette på denna biln. I tillegg så må du ha en litt spesiell pluggnøkkel. Den må være litt smalere enn de fleste pluggnøkler. Hvis du ikke har en sånn fær du ikke pluggan ut. Hvis det e olje der så e nok toppdeksel pakninga gåen. Det kan være en av grunnan tel at bilen går lavt på turtallet, å av å til nøkke.

Du kan få overslag på pluggan, å i verste fall kan du ødelegge mer på biln viss du kjøre lenge med detta. I nån tilfeller så er det selve coilen som e gåen.

3: Muligheten e åsså at katalisatoren e begynt å bli tett. Hvis du har kjørt længe med feil på tenninga, så har biln sota litt mer enn den skal.

4: Sjekk om luftmengdemåleren e gåen. Det gjør du veldig enkelt. la bilen stå på tomgang, å ta kontakten ut av luftmengdemåleren. Hvis bilen går bedre på tomgangen eller går likens, så e den gåen. hvis biln stoppe eller går lavere på turtallet, så funker den. den koste ca 2500kr

5: sjekk om lamdasonden e gåen. den koste åsså ca 2500kr

6: Det kan være så enkelt som at tomgangsregulatoren e ødelagt, kanskje verd å sjekke det aller først.

Som du helt sikker vet så e det nesten ingen u-orginale deler til carisma å få tak i. Hvis du vet hvordan deler du treng kan du få tak i nån u-orginale å orginale dela på ebay eller på biltema billigere enn andre plassa. Happy Mekking:)

Mitsubishi Carisma 1,8 GDI 1997 Mod

Volvo 240 DL 2,0 1985 Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider