Gå til innhold

støpt topp og blokk sammen

Ranger emnet


ivioynar

Anbefalte innlegg

jeg fikk en ide her om dagen.. en kompis og jeg driver med m3 prosjekt, og har planer om å få skremt ut 6-700 hester av den... men som med alle trimma biler, har toppakningen lett for å ryke når man skrur opp ladetrykket... så fikk jeg en ide, hva om toppen og blokka var støpt i en? det vil sefølgelig bli mye mer stress å bytte ventiler og sånt, men jeg syntes det er verdt det hvis man slipper toppakninger som ryker... hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for vanskelig å avansert å produsere mange slike motorer.. Maskinering vil bli vanskelig.. Hadde det vært så enkelt så hadde motorene vært sånn allerede... Skru litt motor så ser du hvorfor det er slik det er..

 

Topppakning er sjelden problem om det er riktig blandingsforhold, tenning og god kjøling...

 

Tror nok dette blir med en ide..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for vanskelig å avansert å produsere mange slike motorer.. Maskinering vil bli vanskelig.. Hadde det vært så enkelt så hadde motorene vært sånn allerede... Skru litt motor så ser du hvorfor det er slik det er..

 

Topppakning er sjelden problem om det er riktig blandingsforhold, tenning og god kjøling...

 

Tror nok dette blir med en ide..

ja det tror jeg å he he

men du veit at det finnes pakninger som tåler trykk for langt mere hester enn det dere skal ha da.

se bare her så har dere lade trykk som er noe mer enn det dere har tenkt til

 

1995 modell Insane 200SX S14

Har Fått en liten front skade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de over...

Hører ikke like mye om toppakningshavari nå lenger, enn hva man gjorde for bare noen få år siden.

Er så mye fint å få kjøpt nå til dags som hyllevare, så det har jo skjedd en hel del på den fronten der :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne må jeg si var litt spesiell egentlig.. hvordan har du i det heletatt planer om å støpe dette sammen? og værtfall når hele motoren er komplett og satt sammen.

 

Ting som gir etter svikter som regel rundt cylinderne der boltene er skrudd og ikke rundt kanten av motoren der du skal støpe.

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det tror jeg å he he

men du veit at det finnes pakninger som tåler trykk for langt mere hester enn det dere skal ha da.

se bare her så har dere lade trykk som er noe mer enn det dere har tenkt til

 

 

blir jo litt feil å sammenligne diesel med bensin vel?

 

Jeg lader 2.5bar på forden min på original innmat og toppakning,menn nå er de motora beregnet for slikt trykk!

 

cummins kjører på bortimot 3bar ++

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen er jo tidligere brukt på snøskuter. For eksempel Yamaha BR 250, den har en-sylindra luftavkjølt totakts 250ccm-motor med sylinder og topplokk i ett stykke. Nå er jo ikke denne skuteren akkurat noe fartsmonster da... tror dog ikke at dette er en brukbar løsning på en bil.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det i det hele tatt lar seg gjøre. Når man nevner totaktere så har ikke de oljekanaler, og heller ikke kjølekanaler som luftavkjølte. Med andre ord er ikke frese-jobben så komplisert lengre. Å klare det med en firetakter skal godt gjøres.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke dummere enn at det har vært gjort, og med suksess! Før i tiden var det ennå mer problemer med å få til tetting av toppen og Bentley brukte dette designet i mange år, de lagde til og med motorer med fire ventiler pr sylinder på denne måten:

 

The litre series engines began in 1919 with the four-cylinder 3-litre unit. For its day, it was very technically advanced, thanks, in part, to the technical abilities of WO Bentley. The engine had dry sump lubrication and an overhead camshaft which operated four valves per cylinder. The use of aluminum pistons was also ahead of its time. In an effort to reduce gasket leaks the entire cylinder block was cast as one piece.

 

26-Bentley_3Ltr-Vanden_Plas-DV-09_PBC-e01.jpg

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeeh

 

Litt uklart sitat det der, her er fra Wikipedia:

 

Like the four cylinder engine, Bentley's straight-6 included overhead camshaft, 4 valves per cylinder and two sparking plugs per cylinder, all exotic technologies at the time, as well as a single-piece engine block and head cast in iron, and therefore no head gasket to blow.

 

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Speed_Six

 

Fant ikke noe bilde desverre...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår