Gå til innhold

støpt topp og blokk sammen

Ranger emnet


ivioynar

Anbefalte innlegg

Man skal ha ganske bra med midler i bakhånd for å få gjort noe slikt i dagens samfunn. Må bli minst millionprosjekt bare å få støpt enheten blokk og topp.

 

 

Ventilene i den bentley motoren gikk sikkert rett opp og ned.. Ikke skråstilte ventiler... Og effektuttaket var antageligvis beskjedent.. :)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller maskinere ut av ett stykke...

 

Effektuttaket var jo beskjedent sett med dagens øyne, 180-200hk ut av 6,5liter eller 175hk ut av 4,5literen med kompressor. Men det var ikke så verst på tyvetallet.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en motor med 28 pund trykk og løsnen jeg brukte var å frese 0,5mm spor i toppen av sylindrene, ca 3 mm fra kant. Der sette jeg i 0,8mm sveisetråd og lagde min egen topppakning av kopper. Husker i dag ikke tykkelsen på kopperen, men den var i mellom 1.5 og 2mm.

 

Dette var eneste måten jeg fant til å kunne kjøre den motoren.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettore Bugatti konstruerte også en monoblockmotor (blokk og topp støpt i ett stykke) på begynnelsen av 20-tallet, en rekkeåtter med doble overliggende kamakseler som etterhvert ble montert i racingbilen Bugatti Typ 35. Også Bugatti Typ 41 Royale hadde monoblockmotor, når den ble lansert var denne 12,8-liters rekkeåtteren verdens kraftigste bilmotor.

 

Så som flere har nevnt, dette har blitt gjort før. Men det er en komplisert og dyr løsning. En kanskje bedre og i hvert fall rimeligere løsning fantes på Peugeots tidlige dieselmotorer, nemlig gjennomgående bolter som holder sammen både bunn, blokk og topp på motoren. Fordelen med gjennomgående bolter er åpenbar, man risikerer ikke å dra ut gjengene i boltehullet i blokka selv om man øker tiltrekkingsmomentet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en motor med 28 pund trykk og løsnen jeg brukte var å frese 0,5mm spor i toppen av sylindrene, ca 3 mm fra kant. Der sette jeg i 0,8mm sveisetråd og lagde min egen topppakning av kopper. Husker i dag ikke tykkelsen på kopperen, men den var i mellom 1.5 og 2mm.

 

Dette var eneste måten jeg fant til å kunne kjøre den motoren.

 

kjører 34pund(ca 2.5bar) pr dag i min, på original toppakning...

 

diesel velåmerke

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du hadde fått det til, støpt en stor klump... Når du kommer til det punktet hvor toppakningen skulle ryke, men det er ingen pakning der.. Hva ryker da? :)

Toppakningen er jo en viss sikkerhet.

 

Men det finnes veldig mange gode løsninger. ARP-bolter, plana blokk OG topp så skal det mye til for å blåse pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
kjører 34pund(ca 2.5bar) pr dag i min, på original toppakning...

 

diesel velåmerke

 

Der brukte jeg en liten bensinmotor med 2 ventiler per sylinder. Den leverte ca. 410hk per liter på 28 pund men med 2 stepp nitrokit kjørte jeg den ned til 18 pund og fikk ca. 40% mer ut av den.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår