Gå til innhold

Startkabler og alle mytene rundt disse

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært svært skeptisk til at startkabler uten overspenningsvern skal ødelegge noe som helst. Men skal man tro på bilxtra, naf, og mange andre, så er dette et faktum. Men i denne artikkelen om temaet, virker det som det bare er humbug.

 

Tidligere har dinside påstått det motsatte. Har folket her inne noen mening om temaet? Jeg mener at så lenge kablene blir brukt korrekt, vil det ikke oppstå noen skader som følge av dette, overspenningsvern eller ei. Jeg er selv elektriker, og kan litt av hvert om strøm, men kan ikke helt skjønne hvordan to batterier med tilnærmet samme spenning kan skape noen overspenning ved parallellkobling. Ved korrekt sammenkobling selvsagt.

 

Et annet aspekt med det hele, er jo hvordan elektronikk som må tåle 100-600A får plass i en knøttliten plastboks som henger på ledningen? Er det noen som noengang har åpnet denne boksen for å se hva som er på innsiden? Jeg mistenker at det er fint lite...

 

Jeg har i alle år brukt vanlige startkabler uten dilldall, og har aldri hatt problemer med det.

 

Interessant å høre andres synspunkter på dette temaet :) Kjør debatt!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde just trøbbel med bilen og trengte start-hjelp.

 

Til unnsetning kom min far i sin C220 CDI 2006 mod og skulle gi meg en hjelpende hånd. Under forsøket på å låne litt strøm så sluttet vindusviskeren å funke. I tilegg ville ikke bilen lade opp batteriet i bilen min. Viskeren funket igjen når vi koblet batteriene fra hverandre.

 

Prøvde senere med sånn fancy startkabler til 400 kroner hos Esso, og det gikk heller ikke med disse. Så tok vi mammas Fieste 2006 mod, og da ville batteriet la seg lade.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystisk... har du målt ladespenninga på mercedesen da? For at en bil skal kunne gi hjelpestart, er det jo en forutsetning at den lader bra, og at batteriet er i relativt god stand.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare tull! uansett bil, uansett kjøretøy! er det ingen forskjell på elektronikken med mindre det skiller på 12v og 24volt system!

 

jeg har gjennom alle åra som jeg har drivi med bil startet sikkert flere hundre biler på startkabler derav både mine egne uten strøm, til og med uten batteri, der jeg har kjørt startkabler rett på polene og fått startet uten problem!

 

til og med har jeg ladet opp batteriene på lastebilen med focusen til mor, koblet av batteriene fra hverandre og ladet dem i 15min pr. og det var nok til å starte etterpå!

 

ALDRI! hatt noe problemer!

 

jeg mener på det sterkeste at dette er brukerfeil! feilkobling, svake kabler, dårlig kontakt og ikke minst kortslutning!

 

Om du derimot har et fullstendig nedtappa batteri som IKKE vil ta imot strøm, kan du enkelt å greit kjøre en stor skrutrekker/skiftnøkkel/whatever mellom polene på batteriet som er nedtappet og kortslutte det for en micro sekund, dette gjør at batteriet "våkner" til livet igjen og begynner å taimot strøm!

 

om ikke det heller funker og batteriet bare tapper seg fullt ut iløpet av natta er batteriet dødt!

 

 

men at elektronikken på biler kvelder, hjerner som dauer og ting som ikke funkr etterpå har KUN med brukerfeil å gjøre!

 

 

 

Forøvrig de verste drittkabla man kan bruke er de her:

 

40150.JPG

 

De gir for dårlig kontakt! uansett hva du gjør! takket være den idiotplasten rundt klemma som ikke gir deg mulighet til å klemme onkli til på trange steder!

 

de beste kabla er de gamle oldschool som er uisolertte på klemma! om du har riktig dim på kablene.

ca 35-50kvd.

 

har lada buss batterier til kabla ble gjennomvarme! hver gang vi dro på startern så vrei kabla seg! omsider starta dritten! ALDRI vært noe problem!

 

 

Dette med startkabler er samma hysteriet som idiotiske uttalelser fra "eksperter" som mener at du skal ha de beste vinterdekka bak uansett om han trekker bak eller forran!!!

 

forbanna idioter!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt det. Men vil tro at alt det er greit, siden bilen er velholdt og har fulgt alt av service. Men det kan være jeg tar feil :)

 

Joda, skjønner det. Den var vel bare 3 år gammel så... men det er ingen selvfølge at alt er i orden for det :) Såpass nye biler har MYE som står og trekker strøm fra batteriet, og mye elektronikk og dilldall... men uansett fint å høre erfaringer med dette, både ene og andre veien. Sliter for tiden med dårlig batteri på merca, og må ofte bruke startkabler når den har stått noen dager. Da bruker jeg firmabilen, og det er en 2010 Caddy, så der er det endel elektronikk. Har da gått fint så langt :D

 

Når det er sagt, skal jeg selvfølgelig kjøpe nytt batteri, men det koster litt når det er såpass stort :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante erfaringer der DRFT-R. Stemmer bra med mine egne erfaringer egentlig. Hadde en råtten opel corsa en gang, da ga jeg hjelpestart til en 60-talls mustang :D Da begynte det å ryke av startkablene når han dro på starteren. Men start, det fikk han jaggu meg :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kan jeg nevne at jeg støtt og stadig sveiser på kjøretøy! jeg har sveiset både med batteriet tilkoblet, og mens motoren har vært i gang!

om ikke DET tar livet av elektronikk burde værtfall ikke starthjelp fra en annen bil være et problem!

 

 

så lurer jeg på.. HVA skal i grunn overspenningsmodul på en startkabel hjelpe? det er jo allerede overspenningsvern på biler originalt! og de kutter ved ca 16-18v. avhengig av biler!

 

6v system på mc, og moped KAN du faktisk få hjelp til av personbil om motoren ikke går, ergo koble på batteriet og så starte. selv om det ikke er å anbefalle.

 

men har blitt utført!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante erfaringer der DRFT-R. Stemmer bra med mine egne erfaringer egentlig. Hadde en råtten opel corsa en gang, da ga jeg hjelpestart til en 60-talls mustang :D Da begynte det å ryke av startkablene når han dro på starteren. Men start, det fikk han jaggu meg :D

 

Rart! Mustang har en v8 sikkeert med starter som er like stor som motoren på opelen din! aner du hvor mye den dritten trekker i strøm?!

 

Vinsjen jeg har på bilen drar ca 660AMP på lett motstand!

 

jeg har 2 batterier på forden som er koblet paralelt. ergo 12v men dobbling av power.

 

jeg merker bilen til mor omtrent dauer på tomgang når jeg skulle starte forden min. det er vanvittig med krefter i de startera!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart! Mustang har en v8 sikkeert med starter som er like stor som motoren på opelen din! aner du hvor mye den dritten trekker i strøm?!

 

Vinsjen jeg har på bilen drar ca 660AMP på lett motstand!

 

jeg har 2 batterier på forden som er koblet paralelt. ergo 12v men dobbling av power.

 

jeg merker bilen til mor omtrent dauer på tomgang når jeg skulle starte forden min. det er vanvittig med krefter i de startera!

 

Hehe, ja den fikk slite litt da ja :) Hørte en gang at dodge med cummins diesel har startmotor på rundt 45hk, da er nok ikke forden din langt unna heller. Og corsaen hadde 60 hk :race

 

Men tiden med små drittbiler er over for min del, nå er det tysk panservogn som gjelder :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja den fikk slite litt da ja :) Hørte en gang at dodge med cummins diesel har startmotor på rundt 45hk, da er nok ikke forden din langt unna heller. Og corsaen hadde 60 hk :race

 

Men tiden med små drittbiler er over for min del, nå er det tysk panservogn som gjelder :D

 

skal ikke se bort ifra at det er fullt mulig! det er trosalt V8 med vanvittig kompresjon som skal dras rundt. hvor mye det er nøyaktig vet jeg ikke. men den klarer sikkert fint å dra bilen min på startern i gir og slepe en personbil eller 2 etter seg ;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår