Gå til innhold

Forsterker som går i beskyttelsesmodus:(

Ranger emnet

Volvo BM

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Biltema forsterker,og biltema spiller, den andre størte de har. 1000w. Anlegget sitter i en 93 modell Volvo 240. Problemet er at forsterkeren går i beskyttelsesmodus(lyser et raudt lys på den) Forsterkeren og spilleren starter men høytalerene og subben vill ikke spille. Har sjekket over lednigene framme med spilleren, bak på forsterkeren på delefilteret. og alle er faste. Har og koblet av frontsettet og sjekket om det lyste røtt da, og det gjorde dett. Også når jeg koblet av subblednigene og til diskantene, også når jeg hadde av signalkablene. Ikke alle om gongen, men hver for seg. Har også sett etter lednigsbrudd, men så ikke noe.

Sikringene er også hele.

Noen som vet hva som gjør det?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt meir om kva slags høgtalere du har koblet til? (da er merke og modellnr fint)

Du har både frontsett, sub og diskanter?

Er anten feilkobling eller at du har dårlig kontakt i strømforsyningen til forsterkeren.

Da er det jordingen til karosseriet som oftast er problemet. Er lakk osv som gjere at det blir motstand.

Motstand + strøm gir spenningstap. So da må forsterkeren klare seg med mindre spenning.

Forsterkeren er ikkje begeistra for dette!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er biltema frontsett, pro settet. Dynabell 10 toms subb. Har kunn frontsett, diskanter og subb ja.

Litt vanskeligt å vite om du har feilkoblet når du ikkje gidder å gi meg meir info!!!

Har du brukoblet forsterkeren på bassen?

Er impedansen på bassen 4ohm?

Er ingenting som heiter frontsett.

Har du komponentsett framme? (dvs diskant + mellomtone + delefilter)

Eller har du koblet på ekstra diskanter på forsterkeren?

Og korleis har du koblet alt dette?

Da eg søkte etter forsterkere på biltema, fann eg berre ein. Er det den?

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskeligt å vite om du har feilkoblet når du ikkje gidder å gi meg meir info!!!

Alt er koblet via forsterkeren. Har komponetsett framme ja.

Biltema har 2 forsterkerer på nettsiden deres. Er den som heter noe med 1000.

Har ikke feilkoblet. Alt har funket fint i flere måneder, men nå funker det ikke. Begynte med at anlegget sluttet å spille en liten stund, så funket det. Men nå funker det ikke i det hele. Virker for meg som at det er selve forsterkeren det er noe galt med. Får signal, strøm, jordingen er bra, er kontakt gjennom høytalere og alt. Forsterkeren går på men er kunn i beskyttelsesmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren han bruker er en 4 kanals biltema forsterker.http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Forsterkere/Sluttrinn/.

Subwooferen er brokoblet og jeg mener impedansen skal være 4 ohm. Utenom subwooferen har han et komponentsett fra biltema som består av delefilter, mellomtone og diskant, et på hver side fremme i bilen. lignende dette, bare 4" http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Bilhoyttalere-High-Performance/. Han har denne spilleren: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Radio-og-CDDVD/Bilstereo-CDMP3Bluetooth/

Alt sammen er koblet slik:

Strømkabelen fra batteriet går via venstre side til bagasjerommet hvor forsterkeren ligger. Jordinga går i fra forsterkeren og til gods ved bagasjeluka sitt høyre feste. Signalkabelen går fra spilleren til forsterkeren via høyre side. Komponentsettet er festet slik at mellomtone-høytalerene er montert i fremdørene, og diskantene er montert ved A og B stolpene. Delefilterene er montert under dash ved passasjerside. høytalerledningene fra forsterker til delefilterene er lagt via høyre side sammen med signalkabelen. Remotekabelen fra spilleren går også via høyre side sammen med signal osv til forsterker.

Jeg har en vesentlig rolle i hvordan dette er koblet opp og forstår heller ikke hvorfor forsterkeren bare står i sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite at anlegget har virka i fleire måneder og ikkje var nettopp oppkobla.

Da er det berre å koble vekk minusen på batteripolen.

Ta vekk signal og høgtalerledninger på forsterkeren og koble til minusen på batteripolen att.

Da skal forsterkeren virke.

Viss ikkje, so er den øydelagt.

(viss ikkje ein kord eller 2 ifra eine strømledningen har vandra til den andre strømledningen, Og at det er skikkelig kontakt til 12v og jord til forsterkeren)

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite at anlegget har virka i fleire måneder og ikkje var nettopp oppkobla.

Da er det berre å koble vekk minusen på batteripolen.

Ta vekk signal og høgtalerledninger på forsterkeren og koble til minusen på batteripolen att.

Da skal forsterkeren virke.

Viss ikkje, so er den øydelagt.

(viss ikkje ein kord eller 2 ifra eine strømledningen har vandra til den andre strømledningen, Og at det er skikkelig kontakt til 12v og jord til forsterkeren)

Det har vi allerede gjort. grundig! kobla fra batteriet flere ganger og sjekka både jord og pluss. vi målte spenninga til 12,3 volt og fjerna både høytalerkabler og signalkabler. vi prøvde til og med med en annen signalkilde uten å lykkes, forsterkeren lyste fortsatt rødt. ( sjekka alle sikringer btw)

Så vi har konstantert at den er ødelagd.

MEN! nå er eier på biltema å skal prøve å få bytta forsterkeren inn med en ny tilsvarende, eller muligens kjøpe 5 kanals forsterkeren til biltema. :)

Endret av Raines
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har han fått inn ny forsterker, nå er det nytt problem :) på den gammle forsterkeren brukte vi 16 mm2 kabel fra batteriet. på den nye står det minimum 21 mm2. må vi ta hensyn til dette? er et slit å dra ny kabel hele veien gjennom bilen.... går det ikke an å bare bruke den gammle kabelen, og hva kan skje viss uhellet skulle oppstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du MÅ ha feitere kabel. er ikke noe mer med det. 240 er da rimeli grei bil å trekke kabel i spør du meg.

Han har en 93 modell 240. altså den sist produserte modellen, og det er rimelig mange ledninger og kabler der.men jeg er enig med at det enklere å dra kabler i en 240 enn i en annen mindre bil.

Uansett, vi kommmer eventuelt til å fikse det til helga, da vi har tilgang på utstyr og plass å skru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider