Gå til innhold

Hvordan finner jeg ut av hvilke dekk som passer bilen min?

Ranger emnet

toyotajostein

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg er litt nybegynner på dekk og alt som hører til. Skal ha nye dekk til min volvo 240, og dimisjonen som sitter på nå er 185/70 r14. Må jeg ha samme dimmisjon på nye dekk? Skulle gjerne hatt litt større felger som f.eks 16" Hva må jeg gjøre for å få dette til å passe ?? Finnes det noe slags tabell eller lignende?

Takker for svar!! Hilsen Dummie =)

Toyota Corolla 1995

Mazda 323F 1996 - solgt

Volvo 240 1988 - solgt

Toyota Corolla 1989 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke de samme felgene, må du kun ha samme diameter, dvs. 14".

Skal du ha større felger må du først finne ut hvilken boltsirkel det er på bilen din, det finner du her: http://www.kompressor.no/felger/boltesirkel.htm

På 240 er det 5x108.

Der står også innpress/ET/offset, som forteller hvor mye felgen bygger ut ifra bilen, mao. hvor langt det er fra monteringsplata til senter på felgen, sett forfra på en bil. Google det så får du bedre forklaring. Jo mindre ET, jo lenger ut kommer hjula.

Så lenge ET er noe det samme som originalt, trenger du ikke å bry deg så mye om det tror jeg. Når du så vet alt dette må du lete etter noen felger du liker. Finn.no har mye. Bare skriv 5x108 i søkefeltet så finner du mye.

Legger til noe.

Bredden på dekket kan variere med måte. Det må ikke være 185 på de nye hjula. 185/70 14 betyr forresten 185mm bredde, dekkveggen/siden er 70% av bredden og 14 er selvsagt indre diameter/felgstørrelse i tommer.

Lykke til:)

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider