Gå til innhold

Hva er egentlig potensiale i audis nye motorer (FSI)

Ranger emnet


Qee

Anbefalte innlegg

Den nye FSI motoren er en 2,0 liter på 150 Hk som leveres både i Audi A4 Limousin og Avant. Den kompletterer et rikholdig motorprogram på denne modellserien som leveres med bensinmotorer fra 102 Hk til 220 Hk og dieselmotorer fra 100 Hk til 180 Hk.

 

Helt nytt innsprøytningssystem

 

Motorblokken på den nye FSI-motoren, som er bygget i aluminium, er identisk med 2,0 motoren på 130 Hk som leveres både i Audi A4 og A6. Topplokket og innsprøytningssystemet er imidlertid helt nytt. FSI-motoren har Common Rail høytrykks direkteinnsprøytning. I motsetning til basismotoren har den fire ventiler og derved god plass til innsprøytningsdysen for bensin.

 

FSI-teknologien med elektronisk styrt innsprøytning sørger for bedre utnyttelse av drivstoffet ved at blandingsforholdet mellom bensin og luft reguleres avhengig av belastning. Dermed får vi en mer dynamisk motor med sportslige ytelser i kombinasjon med redusert drivstofforbruk.

 

15% mer effekt og 10% lavere forbruk

 

For til fulle å utnytte potensialet for redusert forbruk og utslipp som ligger i FSI-teknologien kreves svovelfri bensin. Dette leveres nå blant annet i Tyskland, men finnes foreløpig ikke på Norske bensinstasjoner. De nye FSI-motorene kjører imidlertid utmerket på vanlig norsk blyfri, men vil da automatisk justere blandingen mellom bensin og luft for å sikre tilstrekkelig temperatur i motoren slik at svovelpartiklene forbrennes. - Men vi får full glede av den økte effekten og det er ingen fare for økt motorslitasje, sier teknisk leder Morten Ellingsen hos importøren Harald A. Møller AS.

 

En ny generasjon bensinmotorer Den nye 2,0 150 Hk er den andre i rekken av FSI motorer fra Audi. I mars ble den første FSI-motoren, en 1,6 liters 110 hk introdusert i Audi A2. Disse to motorene markerer starten på et generasjonsskifte for bensinmotorene, og i løpet av de neste årene vil nok finne direkteinnsprøytede bensinmotorer i alle Audi modeller. Dermed viser bilprodusenten med de fire ringene nok en gang at de er pionerer i den tekniske utviklingen, på samme måte som de revolusjonerte dieselmotorene med sin TDI-teknologi. - FSI-teknologien som gir en unik kombinasjon av bedre ytelser og lavere forbruk er en viktig milepæl i den fremtidige motorutviklingen hos Audi, sier Morten Ellingsen.

Audi_A4_FSI_engine_0001_medium.jpg

 

Pressemelding fra Harald A. Møller AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

De to største tabbene til Audi:

 

1. Fase ut produksjon av 2,24 liter 20V Turbo motor

2. Fase ut produksjon av 1,8 liter Turbo motor.

 

Det er selvfølgelig kun følelsene mine som snakker, jeg er jo fullt klar over at de er tvunget av stadig høyere avgasskrav osv.

'99 Yamaha YZF 600R Thundercat

'98 Audi A3 1,8T

x '89 VW Transporter Camping

x '74 Porsche 911 Targa 2,7

---

Har du sagt A må du si 3

There's no cat like a thundercat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bastian

De to største tabbene til Audi:

 

1. Fase ut produksjon av 2,24 liter 20V Turbo motor

2. Fase ut produksjon av 1,8 liter Turbo motor.

 

Det er selvfølgelig kun følelsene mine som snakker, jeg er jo fullt klar over at de er tvunget av stadig høyere avgasskrav osv.

 

Har faktisk vært i kontakt med Dahlback siden jeg skriv den første posten, og de vil ikke komme med noe program på denne FSI motoren, i og med at det ikke "er noe og hente i den", som de sa

 

1.8T begynte jo og bli "gammel", men de kunne utviklet en tilsvarendes 2.0T kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok tenkes at turboer ikke fungerer bra sammen med den nye FSI teknologien?

 

Jeg har lest at den nye A6 skal få en 2,4 liter på godt over 200 HK, om dette er FSI er jeg usikker på.. turbo er det i hvert fall ikke.

 

Det kan nok derfor lages motorer med godt potensiale med denne teknologien, men fjerner de entusiastene som kunder vil Audi etterhvert få et realt imageproblem.

 

Og entusiastene er nok lette å skremme bort når det ryktes at de nye motorene ikke lar seg trimme med enkle grep.

'99 Yamaha YZF 600R Thundercat

'98 Audi A3 1,8T

x '89 VW Transporter Camping

x '74 Porsche 911 Targa 2,7

---

Har du sagt A må du si 3

There's no cat like a thundercat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bastian

Det kan nok tenkes at turboer ikke fungerer bra sammen med den nye FSI teknologien?

 

Jeg har lest at den nye A6 skal få en 2,4 liter på godt over 200 HK, om dette er FSI er jeg usikker på.. turbo er det i hvert fall ikke.

 

Det kan nok derfor lages motorer med godt potensiale med denne teknologien, men fjerner de entusiastene som kunder vil Audi etterhvert få et realt imageproblem.

 

Og entusiastene er nok lette å skremme bort når det ryktes at de nye motorene ikke lar seg trimme med enkle grep.

 

Entusiastene er nok i mindretall uansett.

 

Kanskje de hiver seg over diesel for alvor da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

tja hvor skal man begynne??

 

1. Nye Audi A6 kommer IKKE med en 2.4 V6er som har OVER 200hk, det er fortsatt den samme slappe klumpen som før, foreløpig med 3.2 220hk (var det vel?) V6eren som neste alternativ. Om nye 2.4en er med FSI eller ikke vet jeg virkelig ikke, uansett er den mildt forbedret med 7hk til 177hk fra dagens versjon

 

(mener det var 2.4 V6 177hk, 3.2 V6 220 eller 230hk, 4.2 344hk, 2.0TDI 140hk og en ny 2.7(?) V6 TDI på 200hk eller noe... står sikkert mer om dette på http://news.kak.net)

 

2.0TDIen er vel den motoren Audi regner med å selge mest av i Norge.

 

2. Det stemmer at nye Golf GTI skal komme med en 2.0T - dette ER en FSI 2.0 med turbo! Sikkert et "normalt" bedre tuningspotensiale i denne enn hva 1.8Ten var (merk; toppeffekt). Men om dette kun går opp til 220hk lik SAABene gjør eller ei er ikke jeg mannen til å svare for.

Positivt: VAG kommer med en motor som ikke er like "pinglete" som en 1.8 er (trenger litt mer volum spør du meg, uten å mene å terge på meg noen 1.8T fantaster. Hadde valgt denne motoren selv ved nytt bilkjøp så). Men at man henter ut 33% mer fra 200hk tviler jeg på. Sånn sett er vel 1.8Ten en øko-trimmer ;)

Negativt: Motoren har større volum, koster mer (volumavgift) og bilene den leveres i blir stadig tyngre fra sine forgjengere = ENDA dyrere (vektavgift). Vil tro en ny (når den engang kommer) A4 2.0TQ koster merkbart mer enn en typ B5 A4 1.8TQ.

 

Ikke fått noe offisielt ja på at A4 etc skal komme med 2.0Ten, men ville vært utrolig rart om de ikke gjorde det (allsidig motor dette også vil jeg tro)

 

3. Grunnen til at Audi har litt stopp i bensin-turbo motorutvalget er som nevnt tidligere at de sliter med utslippsavgassene i forhold til EU4 normen.

 

4. Ja Audi dreit seg ut når de kuttet ut femmerne. Nå ser det jo tilogmed ut til at 2.7T forsvinner (eneste grommotoren de egentlig har nå, men alu 4.2en virker knallbra den også - dog uten trim potensiale). 4 sylindre blir ALDRI det samme som en femmer som faktisk kan være greit økonomisk! Møtet med FSI i en lånebil fra Auto E18 (A2 1.6 FSI) var så som så. Virket som at bensinforbruket økte drastisk dersom man går forbi FSI skillet (ca 3200omdr var det vel?) ved litt aktiv kjøring. Må sies at A2 trolig har en liten tank også, og at det gjør at man ser endringene fort...

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bastian

Det kan nok tenkes at turboer ikke fungerer bra sammen med den nye FSI teknologien?

 

FSI er vel ikke akkurat noen ny teknologi, er bare Audi som har oppdatert innsprut systemet sitt.

Det takler nok overladning minst like bra som gammelt. Så lenge det tilpasses såklart.

 

Hvis Golf 5 GTi kommer med ny 2.0t har den sikkert FSI den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med FSI på biler i Norge er at Staten ikke ønsker å stimulere til reduksjon av svovelinnholdet i bensinen hos oljeraffineriene (eks. Statoil). Dette er helt nødvendig for at FSI motorene skal gå skikkelig. Hadde denne teknologien vært utviklet og implemementert av Toyota hadde dette problemet nok fått større oppmerksomhet i Toyota-land :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Originally posted by boXer

 

FSI er vel ikke akkurat noen ny teknologi, er bare Audi som har oppdatert innsprut systemet sitt.

Det takler nok overladning minst like bra som gammelt. Så lenge det tilpasses såklart.

 

Hvis Golf 5 GTi kommer med ny 2.0t har den sikkert FSI den også.

 

 

Det kommer 2.0t med FSI til Audi og Wv nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EyeLid

Det stemmer at nye Golf GTI skal komme med en 2.0T - dette ER en FSI 2.0 med turbo!

 

Spurte hos Møller når dette evt dukker opp i A4, A6 etc, men det visste de ingentingen om... Eller så ville de absolutt ikke si noe om det.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har FSI potensiale? Har Audi/"Bentley" sine Lemansbiler gjort det brukbart de siste årene? :D

 

FSI er så avansert at selv i racing gir disse motorene like mye effekt som konkurrentene og samtidig flere runder pr tank. Når det gjelder trimme-vennlighet kan det jo være en ide å ta en titt på Gallardos V10'er, den gir 100 literhester uten overlading. Ryktet tilsier at nye RS4 får en fire liters V8 sugemotor på 400-420hk, også det en FSI.

 

Så da er det nærliggende å tro at siden disse motorene gir like mange literhester på sug som de nye turbomotorene gjør originalt, er det nok litt igjen å hente på turbomodellene også... :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Originally posted by EyeLid

tja hvor skal man begynne??

 

Om nye 2.4en er med FSI eller ikke vet jeg virkelig ikke, uansett er den mildt forbedret med 7hk til 177hk fra dagens versjon

 

 

2,4 literen med 177 hk som kommer i ny Audi A6 er ikke den samme motoren som sitter/satt i den gamle med 165/170 hk...

 

Når det gjelder fremtidens motorer i VW og Audi så går det troverdige rykter om at det kommer masse gromt, bl.a med både single og doble turboladere...

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår