Gå til innhold

Servo funker bare greit ved turtall

Ranger emnet

Evelen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 3B 2000 mod.

Vet ikke om det har vert sklik hele tiden, eller om det skal være slik, men har ihvertfal den siste uka lagt ekstra merke til en ting.

Om jeg ikke speeder er rattet ganske tungt å svinge på, men med en gang jeg speeder er det ingen problem.

Om jeg står i fri og ruser motoren blir det lett, er ikke mye jeg skal ruse den før det er 0 problem og svinge, men jo høyere turtal jo enklere er det.

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På golfen jeg hadde(97modell) måtte man IKKE bruke vanlig atf, da blir det visstnok lekkasjer. Man måtte bruke en gulgrønn vag-olje. Regner med det gjelder på 2000 og da, men man vet jo aldri. Det beste er nok å lese i instruksjonsboka.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke en dritt om det i instryksjonsboken, bare info om de andre tankene..

Men var innom Gompens Auto i dag og kjøpte det selgeren mente jeg skulle putte oppi, servo olje (selv om det ikke sto det på den).

Tror uansett det var lurt, for det var ikke engang nok olje til å berøre målepinnen :P Fylte den til nesten MAX.

Menmen, det hjalp ikke på problemet.

Granada3.0GL: Hvilken reim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet må luftes når du fyller på olje, fullt rattutslag høyre og venstre med motoren i gang, når det ikke bobler i oljen lengre er det luftet.

Oljenivå skal måles med varm olje.

Servoen er en hydraulisk pumpe, les mer om det her..

Denne blir da drevet av en gummireim, hvis denne reima blir for slakk så vil det bli sluring ved belastning, spesielt på denne tiden av året er ikke det uvanlig.

På din motor antar jeg at servopumpen sitter nederst på motoren, på høyre side, du kan prøve å kjenne om det er slakk eller skader på reima, du skal klare å vri den ca. 90grader, hvis den er for slakk er det bare å stramme den eller bytte den.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt JcHE, jeg så litt feil på årsmodell, så bare 3B, og tenkte feilaktig på den tidlig nittitallslørja.

Kun orginal gulgrønn olje på denne.

Reima som friver servoen, går nok felles med flere her. Aggregatreima.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,var på butiken nå og benyttet sjangsen til å sjekke litt.

Stoppet en plass etterhvert, når ihvertfal den temperaturgreia ved siden av bensinmåleren var godt over 60.

Den va rikke like full lenger.

Fylte på litt olje, svingte litt med lokket av, etter litt svinging sank nevået ogjen og jeg måtte fylle på.

Gjentok dette 2-3 ganger før jeg ikke dagg mer...

Kan det være noe lekasje eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noe lekasje eller noe?

Du får legge litt papp under motorrommet når du parkerer i kveld.

Eksempelvis fylte jeg ca. 1 1/2 flaske med orginal servoolje da jeg hadde av pumpa i sommer, og fortsatt er det nok plass til en dl eller to før nivået ligger på maks..

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider