Gå til innhold

Johans Mercedes 230TE - solgt.

JChE

Anbefalte innlegg

Den var desverre på manifolden ja...

manifold1.jpg

Sprekken er ca midt på bildet her, den går i flere retninger over en radius på ca 10cm

manifold2.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanskelig å se på bilde merker jeg...

Uansett. Jeg lurer på når man slutta med R12-gass i klimaanlegg i bil? Fins det E-klasse 124 som har r134a originalt?

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen faen faen. Nå har den FORBANNA baklukelåsen klikka igjen! HVORFOR må mercedes bruke slik avansert servo-jallemikk når en vanlig baklukelås omtrent ALDRI går istykker, og funker like bra? Nå er jeg faen meg lei av den bakluka...

Sånn, måtte bare få ut litt frustrasjon...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen faen faen. Nå har den FORBANNA baklukelåsen klikka igjen! HVORFOR må mercedes bruke slik avansert servo-jallemikk når en vanlig baklukelås omtrent ALDRI går istykker, og funker like bra? Nå er jeg faen meg lei av den bakluka...

Sånn, måtte bare få ut litt frustrasjon...

dette er rett og slett det verste jeg har hørt, SÅ mye problemer? bare for å si det slik, det er IKKE represenativt for alle eldre mercedeser, har hatt mange mercer og det eneste "alvorlige" var at kardangen låste seg på en 300e jeg hadde(124), ellers så har jeg ikke hatt problemer utenom et dynamobytte, et motorfeste, har vel hatt 35-40 merceder til sammen

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå dukker det opp i tur og orden virker det som. Og den eneste jeg kan være irritert på, er meg selv, siden jeg tydeligvis ikke sjekka bilen godt nok før jeg kjøpte den. Dette er helt klart et dårlig vedlikeholdt eksemplar, og det burde jeg ha sett før jeg kjøpte. 10000 hadde vært en fair pris for denne bilen, ikke 25 som jeg ga.

Nu vel, sånn er det bare. Ny bakpotte er bestilt, og ny termostat. Da får jeg rivd vekk torshov-potta som sitter der nå, og bilen blir ihvertfall stillere. Og termostaten byttes siden temp ligger litt lavt. Baklukefeilen kom som julekvelden på kjerringa, så den har jeg ikke fått gjort noe med. Får se til uka, men ny lås til 5500 frister LITE for å si det sånn.

Da gjenstår det ihvertfall dette:

-Sprekk i AC-kondenser(blir nok ikke fiksa)

-Dårlig kontakt i lykt venstre foran og høyre bak (latskap)

-Baklukelåsen!

-Lekkasje servoolje(heldigvis liten)

-Dødgang på styring(stramme snekka?)

-Sprekk i manifold

-Stramme brekk

-Fikse defekt el-antenne

Og sikkert en hel haug andre ting. Bilen går ihvertfall framover enda *bank i bordet*

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er rett og slett det verste jeg har hørt, SÅ mye problemer? bare for å si det slik, det er IKKE represenativt for alle eldre mercedeser

Dette er representativt for alle biler som ikke har vært vedlikeholdt, Mercedes eller Lada, spiller ingen trille.

At manifolden sprekker er nok bare en tilfeldighet da..

----------

JChE, du kan trøste deg med at når du har fått dette fikset får du en bedre bil, og enda mer kjennskap til hvordan du kan fikse ting selv:)

Learning by doing - John Dewey

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er representativt for alle biler som ikke har vært vedlikeholdt, Mercedes eller Lada, spiller ingen trille.

At manifolden sprekker er nok bare en tilfeldighet da..

----------

JChE, du kan trøste deg med at når du har fått dette fikset får du en bedre bil, og enda mer kjennskap til hvordan du kan fikse ting selv:)

Learning by doing - John Dewey

Kloke ord! :)

Jaja, klart det. Bilen blir jo stadig litt bedre, får vi håpe, og forhåpentligvis er jeg litt mer grundig ved neste bruktbilkjøp. Ting som manifoldsprekk er nok tilfeldig ja, og jeg merket ingenting til det før en mercedes-entusiast så det. Han hørte en liten eksoslekkasje her, og kjente lufta komme ut fra manifolden, og dette har jeg aldri tenkt over før han sa det. Så jeg aner ikke hvor lenge den har vært der heller...småplukk. Men det kan være lurt å fikse det snart, siden hullet er FØR lambda, og derfor kan danne falskluft og feil blanding(ser jeg for meg).

Men denne bakluka irriterer meg nok aller mest siden jeg har bytta en gang, demontert og montert utallige ganger, og kødda masse. Men, får bite i det sure eplet og skru alt fra hverandre igjen.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øppdeit!

-Baklukelåsen er nok en gang fikset, denne gangen var det bare å flytte litt på sentrallås-driveren. Den måtte skyves nærmere selve låsen, så ble det bra.

-Hadde innbrudd her på onsdagen, ruta ble knust, men ingenting ble tatt. Bilen full av glasskår, og 625,- til ny rute. Kjipe greier, dette er et drittnabolag når det gjelder bilinnbrudd og annen småkriminalitet.

-Ny bakre eksospotte er montert, og det hjalp godt på bråket. Men lekkasjen i manifolden er det ikke gjort noe med, så det kommer litt lyd herfra fremdeles.

-Nye pærer i frontlyktene, det ble hvite i hovedlyktene og gule i tåkelysa.

-Bilen har fått seg en lenge etterlengtet vask :)

Det ble desverre ingen bilder denne gangen heller, da kameraet er pakka ned. Skal prøve å ta noen bilder hvis jeg får gravd det fram.

Men et spørsmål har jeg da:

Er det mulig å fikse manifolden med sveising eller noe som helst annet? Er det støpejern? Ny manifold er dyrt...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å sveise støpejern med elektroder som er ment for formålet, men har hørt at det ikke er så enkelt hvis man ikke har gjort det før. Går også an å slaglodde støpejern, men hvor enkelt det blir på en manifold vet jeg ikke. Vet at de varmer opp støpejernet før sveising slik at det ikke oppstår spenning i materialet pga varmen i sveisinga, og da er det lett for at det blir verre. '

http://www.lnseurope.com/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=32〈=nb

Jeg ville ha tatt kontakt med et sveisefirma og hørt med de om pris. Tipper det blir billigere å få sveisa en larve med sveis kontra å kjøpe ny manifold :p

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å sveise støpejern med elektroder som er ment for formålet, men har hørt at det ikke er så enkelt hvis man ikke har gjort det før. Går også an å slaglodde støpejern, men hvor enkelt det blir på en manifold vet jeg ikke. Vet at de varmer opp støpejernet før sveising slik at det ikke oppstår spenning i materialet pga varmen i sveisinga, og da er det lett for at det blir verre. '

http://www.lnseurope.com/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=32〈=nb

Jeg ville ha tatt kontakt med et sveisefirma og hørt med de om pris. Tipper det blir billigere å få sveisa en larve med sveis kontra å kjøpe ny manifold :p

Takk for tips, da tror jeg at jeg kontakter et slikt firma. Det blir nok helt klart billigere ja, ny manifold koster rundt 5tusen! Sjuke greier...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sveiset og reparert insugsmanifolden til Blazeren min hos et lokalt verksted som er veldig dyktige på å sveise aluminium iallfall. Tror nok de sveiser støpejern også, tror de greier det meste der faktisk. Litt langt unna deg, men tror muligens de kan ha konkurransedyktige priser verdt å sjekke ut.. Det er endel år siden jeg var der, men vet at de holder på fortsatt. Og jeg mener jeg betalte bare noen få hundringser for sveisejobben den gang. Og resultatet ble meget bra! :)

Link til gulesider resultat: http://www.gulesider.no/gs/companyDetails.c?lineId=Z0GZ9B1Y

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det, her blir det vel skikkelig varmt så...

Tar gjerne imot flere tips ang flinke sveisefolk, helst i Osloområdet. Hegra blir kanskje litt langt unna :D

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut noen halvdårlige bilder av pengesluket. Den ble vasket på lørdag, umiddelbart etterpå kom regnet.

P3290013.jpg

Gule pærer i tåkelys, vanskelig å se på bildet:

P3290015.jpg

Ny bakpotte:

P3290016.jpg

Manifolden med fæle sprekker, som fører til en snodig lyd:

P3290017.jpg

P3290019.jpg

Bilforumet.no
Super Moderator