Gå til innhold

Relé mellom en strømkrets?

Ranger emnet


TFAA1

Anbefalte innlegg

Har montert fjernbetjent på sentrallåsen på bilen min.

 

Ut fra fjernbetjent-boksen/mottakeren går det en ledning som skal til blinklysene eller parklysene. Jeg vil koble ledningen sånn at blinklysene rundt om blinker ved lukke/åpne signal.

 

Jeg har ordnet meg sånn at jeg sitter med 3 ledninger, en fra mottakeren (som sender 12V når jeg åpner/lukker med fjernkontrollen), en fra venstre blinklys og en fra høyre blinklys. Hva kan jeg koble mellom disse punktenefor å hindre konstant strøm mellom høyre og venstre blinklys ??

 

Kobler jeg ledningene sammen virker alt fint. Men ikke når jeg skal blinke med blinklysene til høyre/venstre under kjøring, da blinker alt selvfølgelig.

 

Har prøvd med et relé jeg hadde liggende. Men det virket ikke som jeg trodde. Det relét kuttet bare strømmen av-og-på. Ellers var det konstant strøm gjennom det relét.

 

Trenger en dings som kobler TIL når det går 12V gjennom. -Altså det motsatte av det relét jeg prøvde som kuttet strømmen av-og-på når det gikk 12V gjennom.

 

Håper på svar!

 

Utennavn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha to releer.

Du kobler styrestrømmen inn på spolene parallellt, slik at begge releene slår inn samtidig. Deretter kobler du hovedstrømmen til blinklysene på hver sin relekontakt. På den måten vil det ikke bli forbindelse mellom sidene når releet ikke er innkoblet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha to releer.

Du kobler styrestrømmen inn på spolene parallellt, slik at begge releene slår inn samtidig. Deretter kobler du hovedstrømmen til blinklysene på hver sin relekontakt. På den måten vil det ikke bli forbindelse mellom sidene når releet ikke er innkoblet.

 

Finnes det to forskjellige releer da? Hva heter det releet jeg skal ha?

 

Det releet jeg har delte ikke ut strøm til noen andre steder på releet. Det gjorde bare sånn at pærene blinker istedenfor å lyse konstant.

 

Jeg trodde kanskje at releet delte ut strøm til forskjellige punkter når det tikket, men det bare kutter av og på strømmen. Ellers er strømmen på konstant.

 

Faen... komplisert. skjønner ikke bæra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger et relee som slår "PÅ og AV" istedenfor et som slå "AV og PÅ".

 

Mottakeren sender ut pulserende 12V signaler sånn at lysene blinker. Når 12V signaler er borte skal da "bryteren" mellom høyre og venstre blinklys være brutt.... Det releet jeg prøvde gjorde sånn at det var kontakt hele tiden mellom venstre og høyre blinklys, og når 12V signaler kom ble det brutt av og på sånn at lyset blinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha to like releer. De må være "normally open", altså at de lukker kretsen når de får spenning på spolen. Spolene skal være parallellkoblet. Så skal du ha +12V inn på begge relekontaktene , så kobler du blinklys høyre på UT på det ene releet, og blinklys venstre UT fra det andre releet. Vanskelig å forklare over nett, merker jeg...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegna et skjema:

skjema.jpg

 

85 og 86 er spolen. Den ene jordes, den andre får spenning når blinklys skal blinke når du låser/låser opp. 30 skal ha konstant spenning +12V

 

87 på det ene releet skal kobles til blinklys ene siden

87 på det andre releet skal kobles til blinklys andre siden.

 

Det du trenger er standard releer, for eksempel slike til ekstralys.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhhhh!! Takker!

 

Prøvde på releet jeg hadde liggende. Virker som bare det nå :) Trenger to stykker som du sier ja!

 

30 - strøm

85 - til jord

86 - 12V signal fra mottakeren

87 - til blinklys

 

Det jeg gjorde feil var å ikke koble til hverken konstant strøm eller jord!! Trodde ikke dette var nødvendig da det kom 12V signal fra mottakeren. Så feil kan man ta! Problem solved :) TAKK JChE! Drit bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår