Gå til innhold

montere sportsratt i bil med airbag

Ranger emnet

Hallvardu

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
Paragrafer gidder jeg faen ikke leite etter, dette er ting jeg vet ettersom jeg har drivd med EU-kontroller, og utkobling av airbager.

Ta en telefon til Statens vegvesen og ta deg en kikk i PKK-boka om ABS greia.

Det finnes ikke krav til ABS på personbil, ei heller stabstag og masse annet sikkerhetsutstyr.

Siden du plutselig ble stille og fant ut at du hadde bæsja på leggen så kan jeg jo ramse opp reglene for deg, så neste gang du tar PKK, noe jeg håper du ikke gjør, så kan du følge disse reglene:

Hovedgrunn for mangelmerknad/bedømming:

ABS - Varsellampe ute av funksjon /2

ABS - Varsellampe indikerer feil ved systemet /2

Kan samtidig ta med stab.stag siden du lurte på det og:

Stor slakk i foringer foran /2

Stor slakk i foringer bak /2

Stor slakk i kuler foran /2

Stor slakk i kuler bak /2

Stabilisator - alvorlige skader /2

Stabilisator - stor slakk i foringer /2

Og i tilfelle du forhåpentligvis aldri har hatt PKK på en varebil så kan jeg jo nevne at manglende lastsikring bedømmes med 2 (under 3500kg)

Kanskje du samtidig lurte på om det ikke er påkrevd bilbelter da dette er sikkerhetsutstyr. Påkrevd fra 1.1.1971/bak 1.1.1984 (under 3500kg). Bare for å ta noen eksempler. Så ja, jeg skjønner at du er en populær mann å gå til om man skal få igjennom en PKK uten problemer.

Kan også ta med ratt (PKK)

Feil/defekt ratt /2

ihht Ktk kap.18 og Ktf kap.21

-Størrelse på ratt, min 30cm, maks 60.

-Uoriginalt ratt med rattnav er ikke tillatt montert,

med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar ratter eller at et uavhengig laboratorium har testet rattet og dokumenterer at det kan benyttes i gjeldende kjøretøy.

Vedr. uoriginalt ratt: Dette gjelder ikke frembygd bil og ettermontering foretatt før 31.mars 1984 for biler retistrert 1.april 1974 eller senere.

Frembygd bil: Bil som har rattnavet plassert innenfor den forreste fjerdeldelen av motorvognens totale lengde.

Endret av VWgolf1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en plass det er krav til stabstag på bil under 3500 kg...

Og prøv å vær litt forbanna seriøs.

Har nok slutta å jobbe som bilmekaniker nå, men for ikke så lenge siden jeg fjerna ett 29 mm stabstag, det ble merket og bilen ble like herlig godkjent uten.

Grunnlag, ikke krav til stabstag på bil under 3500 kg og det har ingen annen funksjon enn å være krengningsstabilisator, på en bil med skikkelig macpearson derimot sliter du nok litt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 13 years later...