Gå til innhold

1,9 tdk vs 1,8 gl

Ranger emnet


deepfreezegear

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hjelper ikke med data fra nye biler.

Gammel sliten bensinbil går dårligere.

Turbodieselen beholder potensen bedre pga. turboen, og når man så dobler ladetrykket, kan jeg love at den går bedre enn fabrikktallene ja.

Har drevet med dette siden 1983...

 

Er da vel ganske uinteressant om du så har bedrevet dette siden 1883, poenget var vel orginale biler? ;)

Og hva som holder seg best kommer da vitterlig an på bruk og vedlikehold.

 

Men, når det er sagt så er jeg ellers enig med deg, TDK har et latterlig lavt ladetrykk orginalt, så med litt justering her så kryper en nok under 10s, selv med handleposer og et par passasjerer :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1883 var det vel lite med turboer, etter hva jeg kan huske.

Vi drev mest med steam den gangen;-)

Poenget mitt var at erfaringen tilsier at en bensinmotor taper seg raskere enn en turbodiesel. Derfor er ikke fabrikktallene så vannvittig relevante på en 16 år gammel bil.

Når det er sagt, så er vel ingen av disse av en slik art at man får nevneverdige pusteproblemer pga. G-kreftene.

Men, som i mitt tilfelle, et fremskritt i forhold til å kjøre knallert (moped) til jobben (ække plass til Suburban i parkeringshuset).

 

Hadde vært gøy å prøve en ny 170HK TDI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min TDK går hvertfall i ring rundt både Escortsi si 90 HK og Golf 1,8 90HK (hihi)

 

Og det vet jeg siden jeg har eid alle tre bilene samtidig.

Du ser dem på luftvann.no

 

vel da kan du komme opp til evje så kan vi kappkjøre, for det der tror jeg ikke før jeg ser det!!!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med oppjustert Tdk har du mye bedre bunndrag enn 1.8 selvfølgelig, men Tdk'en virker slappere (mye tregere gassrespons enn 1.8)

Også blir jo aldri Tdk'en varm på vintern, om du kjører den lenge (eller hardt..) blir den ca 80grader, men så fort du slepper den ned på tomgang synker temp'en med en gang.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er ferdig (og rustfri) skal jeg ha 25.000

Galskapsprosjekt egentlig, men jeg hadde passert point of no return da jeg fant ut det.

Ender nok på arbeidskostnader (hvis jeg regner en anstendig timepris) på over 40.000

I tillegg er det ny registerrem, vannpumpe, radiator, bakbremser/lager/håndbrems støtdemperlager foran osv.

Som sagt, galskap, men det må jo fullføres.

 

 

TL3518:

Har forresten ikke hatt problemer med temperaturen på denne.

Det er ikke vannpumpa eller registreret på din som var problemet da?

I skikkelig gamle dager (1989), hadde jeg en peugeot 504 diesel som hadde det problemet. På denne ble det satt inn ei 12V sirkulasjonspumpe i varmeapparatketsen, og den ble så varm at ingen klaget mer på den. Da bodde jeg på Kongsberg, så 30 minus var ikke uvanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

1.8l 90hk er mye bedre enn 1.6 med 100 eller 110 hk.

Drar fantastisk mye bedre på lavere turtall og føles derfor som en mye sterkere motor.

 

Sammenligningen er fordelaktig for de gamle 1.8 med 8 ventiler også i sammenligning med nyere 1.8 og 2.0.

Alle disse nyere 16/20 ventilers motorene (uten turbo) har ikke noe særlig dreiemoment før du kommer opp i 3500 omdreininger.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår