Gå til innhold

Bygge båndpasskasse. Noen spørsmål!

Ranger emnet


Domin00

Anbefalte innlegg

Har sjekka litt rundt, å en båndpasskasse er vist det beste å ha i min mb 190e, siden jeg har et tett bagasjerom og bensintanken bak seteryggen.

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å bygge en kasse med 1 eller 2 10".

Har finni ut at jeg vil lage en kasse som ser ca sånn ut

 

jlspeakers.jpg

 

eller med 1 element

 

2007105101712569.jpg

 

Hvilken side av bass elementet skal i det rommet med bassrefleksrøra? ser at folk monterer de forskjellige veier, hva er egentlig forskjellen?

 

Hvilke subber liker seg i en båndpasskasse? har sett på disse: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=137&katid=27&mid=m436&id=&vn=736

 

Det står at basseren skal ha en 16,4 L i en lukket kasse og 39,6L i en bassrefleks kasse.

Men hvordan blir det i en båndpasskasse? Er litt usikker på hvor mange liter jeg skal ha i hvert av romma i kassa.

 

Veit ikke helt om jeg skal ha 1 eller 2 elementer. Forslag?

 

Hvis det er noen som veit om en annen type kasse som vil funke bra i 190`n så kom med forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge en båndpasskasse er ikke et førstegangsprosjekt når det gjelder basskasse-bygging, så den tanken ville jeg lagt på hylla til du kan mer om teori&praksis rundt dette. Temaet kan fylle en hel bok og flere til.

 

Når folk nevner båndpasskasser som god i 190 er det pga at portene kan føres opp mot hattehylla og således slippe ut basstrykket inn i kupéen på dén måten. All bass i en båndpasskasse kommer jo ut av portene og ingen andre steder. Dermed kommer mest mulig bass inn i bilen.

 

Å legge en ferdigbygd båndpasskasse slik som du viser bilder inn i bagasjerommet, gir egentlig ingen større forbedring av basstrykket i kupéen enn om du legger en portet eller lukket kasse i bagasjerommet; all bass slippes uansett ut i bagasjerommet og må selv finne veien til kupéen derfra. Båndpasskasser har dog en fordel med sin som regel høye følsomhet, noe som kan/bør gi bedre trykk i kupéen tilslutt. Fjern også andre høyttalere i hattehylla og eventuelt sykehuset i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir det. Med en vanlig portet kasse skal porten "spille sammen" med selve subelementet, men legger man porten i hylla mens elementet spiller ut i bagasjerommet blir det hverken pen eller mye bass. Som nevnt; med en BP-kasse kommer all bass (ikke at det er så veldig bredt frekvensområde eller "pen" bass som kommer fra en BP-kasse heller) fra portene alene og alt trykk kommer dermed inn i kupéen og ikke bagasjerommet.

 

Merk ellers at lyd-overgangen fra et par spinkle 4" i dashbordet over til en brølende BP-kasse fort kan bli litt blodfattig, så et par 6,5" kickbasser i fordørene kan gjøre underverker for lydkvaliteten og opplevd basskvalitet.

 

1743_poket_pmg180.gif&w=200&h=115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ha et par 6,5" i enten dørene eller i kickpanelene.

Kan jeg bare skjære hull i dørene å sette inn en 6,5"? eller burte jeg tette igjen det rommet sånn at høytaleren får et tett rom.

 

hvis jeg f.eks lager en porta basskasse å setter den sånn at elementet peker opp mot hattehylla, da vil jeg vel få trykk inn i bilen? Skal ta ut 6x9`erne i hattehylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår