Gå til innhold

Bygge båndpasskasse. Noen spørsmål!

Ranger emnet

Domin00

Anbefalte innlegg

Har sjekka litt rundt, å en båndpasskasse er vist det beste å ha i min mb 190e, siden jeg har et tett bagasjerom og bensintanken bak seteryggen.

Så jeg tenkte jeg skulle prøve å bygge en kasse med 1 eller 2 10".

Har finni ut at jeg vil lage en kasse som ser ca sånn ut

jlspeakers.jpg

eller med 1 element

2007105101712569.jpg

Hvilken side av bass elementet skal i det rommet med bassrefleksrøra? ser at folk monterer de forskjellige veier, hva er egentlig forskjellen?

Hvilke subber liker seg i en båndpasskasse? har sett på disse: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=137&katid=27&mid=m436&id=&vn=736

Det står at basseren skal ha en 16,4 L i en lukket kasse og 39,6L i en bassrefleks kasse.

Men hvordan blir det i en båndpasskasse? Er litt usikker på hvor mange liter jeg skal ha i hvert av romma i kassa.

Veit ikke helt om jeg skal ha 1 eller 2 elementer. Forslag?

Hvis det er noen som veit om en annen type kasse som vil funke bra i 190`n så kom med forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bygge en båndpasskasse er ikke et førstegangsprosjekt når det gjelder basskasse-bygging, så den tanken ville jeg lagt på hylla til du kan mer om teori&praksis rundt dette. Temaet kan fylle en hel bok og flere til.

Når folk nevner båndpasskasser som god i 190 er det pga at portene kan føres opp mot hattehylla og således slippe ut basstrykket inn i kupéen på dén måten. All bass i en båndpasskasse kommer jo ut av portene og ingen andre steder. Dermed kommer mest mulig bass inn i bilen.

Å legge en ferdigbygd båndpasskasse slik som du viser bilder inn i bagasjerommet, gir egentlig ingen større forbedring av basstrykket i kupéen enn om du legger en portet eller lukket kasse i bagasjerommet; all bass slippes uansett ut i bagasjerommet og må selv finne veien til kupéen derfra. Båndpasskasser har dog en fordel med sin som regel høye følsomhet, noe som kan/bør gi bedre trykk i kupéen tilslutt. Fjern også andre høyttalere i hattehylla og eventuelt sykehuset i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir det. Med en vanlig portet kasse skal porten "spille sammen" med selve subelementet, men legger man porten i hylla mens elementet spiller ut i bagasjerommet blir det hverken pen eller mye bass. Som nevnt; med en BP-kasse kommer all bass (ikke at det er så veldig bredt frekvensområde eller "pen" bass som kommer fra en BP-kasse heller) fra portene alene og alt trykk kommer dermed inn i kupéen og ikke bagasjerommet.

Merk ellers at lyd-overgangen fra et par spinkle 4" i dashbordet over til en brølende BP-kasse fort kan bli litt blodfattig, så et par 6,5" kickbasser i fordørene kan gjøre underverker for lydkvaliteten og opplevd basskvalitet.

1743_poket_pmg180.gif&w=200&h=115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ha et par 6,5" i enten dørene eller i kickpanelene.

Kan jeg bare skjære hull i dørene å sette inn en 6,5"? eller burte jeg tette igjen det rommet sånn at høytaleren får et tett rom.

hvis jeg f.eks lager en porta basskasse å setter den sånn at elementet peker opp mot hattehylla, da vil jeg vel få trykk inn i bilen? Skal ta ut 6x9`erne i hattehylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider