kejo31 Skrevet Desember 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2009 Kjøpte meg i sommer en A4 1.9 Tdi 1996 mod, automat. gått 200 000. Når jeg kjøpte bilen, gikk den 800km på 60 liter. Det vil si 0,75/mil. Nå, et halvt år senere går den 600km på 60 liter (1 liter på mila!). Kjører heller ikke like aggressivt som før. Har skiftet luftfilter. Noen som kan ha en idè om hvorfor den bruker så mye? På forhånd takk. Mvh kejo31 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 Begynn med å få tatt full service på motore og en diagnose/avlesning av feilkoder med VAG com. Er alt i skjønneste orden her, så ville jeg lagt mistanken min til automatkassen. HAr det noengang vært byttet olje og filter på den ?(dette ligger ikke i VAG sitt serviceprogram). Lavt oljenivå på kassen? Har du gjort andre enddringer på bilen etter de første målingene? Andre faktorer som spiller inn på forbruk er dekktype/dimensjon, bruk av AC og kjøremønster generelt. Er det 4 trinns automatkasse du har? Har luftmassemåler vært sjekket/byttet på bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 Tenker luftmasemåler først av alt jeg. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Møllergutt Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 kan det ikke være lamda'n? Siter -Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak) -Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil) -Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt) -Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil) -Volvo 240GL(vrak) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 kan det ikke være lamda'n? Hva er en lamda... Finner du en lamBda-sensor på en diesel er du god, men det kan he nde du finner en AF-sensor. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kejo31 Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 (endret) Tviler på at det noen gang er byttet olje og filter på automatkassa Skal ta full service på den i neste uke hvor jeg skal skifte olje, oljefilter, dieselfilter, luftfilter, gearkasseolje og filter. Den eneste endringen jeg har gjort er å sette på originale vinterhjul med riktig lufttrykk. Er ikke mye jeg bruker AC og kjøremønsteret er bare blitt bedre enn når jeg fikk bilen. 4-trinns kasse på den ja men vet ikke om lmm har blitt sjekket/byttet. Kan man se om den er slitt? Edit: Kan legge til at ved visse turtall, feks 1400 o/min så begynner bilen å riste men bare akkurat på det turtallet. Takker for alle svar! Endret Desember 9, 2009 av kejo31 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg