Gå til innhold

Ny eier av 1998 Audi A6 2,4 Quattro MEN...

Ranger emnet


MarlboroMan

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er meningen at draget i 5. giret skal være så usansynlig dårlig? Når jeg møter stigninger må jeg nesten bruke tiptronicen og legge den i 4.gir for å kunne opprettholde 100kmt f.eks

Skal dette være sånn? Jeg vet at dette ikke er noen racerbil, men føler at 165hk bør levere litt, iallefall når de er fordelt på en 6 sylindre...

Ett annet spørsmål ang funksjonen "Drive" på girkassa, når jeg starter å kjøre når bilen er kald virker det som om at når den legger inn 5.giret er turtallet noe vel urealistisk høyt i forhold til farten, slipper jeg litt på gassen faller turtallet med en gang.

Jeg trodde automatisk at girkassa var sliten når jeg opplevde dette, men når jeg girer med tiptronicen kan jeg ikke akurat si at jeg føler noe sluring i noen gir.

Tilslutt, sånn hvordan girer dere som har kjørt lenge med Tiptronic? Går dere "av gassen" litt når dere girer?

 

Er helt ny Audieier, så jeg ville bare forhøre meg litt i begynnelsen.

Oljen på tiptronickassa skal byttes på mandag btw...

 

:partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en 2.4 30 ventiler for noen år siden, og draget i 5 giret er vel så godt som lik ingenting. Synes jeg da. Dette gjelder i stigninger. Rett frem er det helt greit. :)

 

Når du kjører i 100, legg merke til turtallet og skriv hva det var. Skal ligge på ca 2000, om jeg ikke husker feil. Kanskje litt i overkant.

 

Når det gjelder giringa så lever jo kassa sitt eget liv. Det er en liten hjerne på den som har flere program etter hvordan du kjører.

Av og til når du har vært litt aktiv, må du "overtale" den til å gire opp med å slakke av litt på gassen.

 

Dette trenger du ikke om du kjører rolig. Da er det bare å holde jevn gass.

 

Har eid 3 tiptronic biler til nå, og det hører med til skjeldenhetene at jeg flytter spaken til høyre for å gire "manuelt". Drive funker fett :)

 

Grattis med ny bil! Sleng ut bilder

Endret av Auda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turtallet ligger på 1900-2000 o\min i 100kmt, det er greit nok det. Men i stigninger er jeg nødt til å benytte 4.giret, skal sies at da synes jeg bilen drar relativt godt til å være såpass tung som den er.

 

Noen spørsmål til:

 

Er det vanskelig å bytte plugger selv på denne bilen? Audi skulle ha 2000kr for dette (!!!)

Har en knitre\tikkelyd under motoren en plass, finner ikke helt ut av den...høres nesten ut som en diesel.

Har bytta motorolja på den nå, og gikk for Mobil1 10\40 semisynth...bilen er rulla 180 000, dette er vel ok?

Bunnpannepakning ble også byttet pga en liten lekkasje der. Mandag skal tiptronicen byttes olje på, hvor ofte bør det byttes olje på akslingene siden det er Quattro?

 

:partyon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jeg lurer på om det er meningen at draget i 5. giret skal være så usansynlig dårlig? Når jeg møter stigninger må jeg nesten bruke tiptronicen og legge den i 4.gir for å kunne opprettholde 100kmt f.eks

Skal dette være sånn? Jeg vet at dette ikke er noen racerbil, men føler at 165hk bør levere litt, iallefall når de er fordelt på en 6 sylindre...

Ett annet spørsmål ang funksjonen "Drive" på girkassa, når jeg starter å kjøre når bilen er kald virker det som om at når den legger inn 5.giret er turtallet noe vel urealistisk høyt i forhold til farten, slipper jeg litt på gassen faller turtallet med en gang.

Jeg trodde automatisk at girkassa var sliten når jeg opplevde dette, men når jeg girer med tiptronicen kan jeg ikke akurat si at jeg føler noe sluring i noen gir.

Tilslutt, sånn hvordan girer dere som har kjørt lenge med Tiptronic? Går dere "av gassen" litt når dere girer?

 

Er helt ny Audieier, så jeg ville bare forhøre meg litt i begynnelsen.

Oljen på tiptronickassa skal byttes på mandag btw...

 

:partyon:

 

Grattis me 2.4 Quattro!:D hadde en selv! :)

Ta og sleng ut noen bilder da!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja, 5. giret er kun til cruising i høyere hastigheter uten store stigninger. Jeg har selv samme bilen, og pleier å sette giret i 4. i stedet for Drive. Da blir den noe mer lettkjørt, og ikke så masete. Fantastisk god bil, selv om den er noe "lat", men få litt snurr på veiva og bilen flytter seg med respekt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår