Gå til innhold

helsveising av karosseri

Ranger emnet


robhaugen

Anbefalte innlegg

da mener du at du sveiste 10-15 mm f.eks innvendig i bilen, der den er punktsveist?

da tror jeg at jeg skjønner...

jeg så noen bilder av en AE86 som ble bygd opp og de brukte punktsveis for å sveise i døråpningene. (sikkert også i vindusåpningene.)

Det blir vel bra? Eller sveiste du 10-15 mm punkter der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by robhaugen

da mener du at du sveiste 10-15 mm f.eks innvendig i bilen, der den er punktsveist?

da tror jeg at jeg skjønner...

jeg så noen bilder av en AE86 som ble bygd opp og de brukte punktsveis for å sveise i døråpningene. (sikkert også i vindusåpningene.)

Det blir vel bra? Eller sveiste du 10-15 mm punkter der også?

 

hvis det er en sierra du driver med så kan jeg anbefale boken om rally preparering av sierra... meget godt beskrevet hvor og hvor mye en skal sveise..

 

for stivest mulig så må en sveise i alle punktsveiste plasser, oxo i vindus og døråpninger...

 

+ et skikkelig bur i tilegg så blir det maks..:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

hvis det er en sierra du driver med så kan jeg anbefale boken om rally preparering av sierra... meget godt beskrevet hvor og hvor mye en skal sveise..

 

for stivest mulig så må en sveise i alle punktsveiste plasser, oxo i vindus og døråpninger...

+ et skikkelig bur i tilegg så blir det maks..:)

 

Ja, det er Sierra jeg bygger på..

Hvor kjøpte du den boka? Ser at Burton Power har "Escort rally preparation" men ikke Sierra.

 

I dører osv kan jeg vel bruke punktsveis og doble antall punkter eller noe sånt?

Ja, et skikkelig bur er jo et must, har lyst på et multipunkt bur.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den boka får du hos kollevold rally i drammen

 

det er jo rammevanger mot gulv/innerskjermer og torpedo vegg mot innerskjermer det er mest og hente på sierra så kan du jo lage en stiver noe alla den vinge bilen har på innerskjermene foran fra a-stolpe ut på skjermfestene/innerskjermene det er jo der det svakeste punktet er på sierra og stag mellom alle støtdemper fester

70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth

73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side

98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket i escort rally preperasjon boka nå

på escort så skal man sveise ca 13mm og et mellom rom på 30mm på ramme vangene og ca 13mm sveis og 13mm mellom rom på karoseri skjøtene

70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth

73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side

98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

 

Hvis du ikke har opphold så sprekker det, selv om du helsveiser så må karroseriet fremdeles ha muligheten til å flexe, ellers så vil det sprekke fordi det blir alt for stivt.

 

Ok, takk, kanskje jeg burde ha noen opphold når jeg sveiser ramma mi da?, det er på en måte to U profiler som er satt utenpå hverandre, til en firkant og punktsveiset bortover. urquattroen er forresten helsveiset originalt, det er en av de mange (Flere enn jeg trodde) forskjellene mellom coupe quattro og urquattro. Ser ikke ut som at det er noen opphold der, men jeg har ikke studert ekstremt nøye heller da.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hotrod-gutta helsveiser alltid rammene før vi modifiserer motor/hjuloppheng.

På en bil fra 30 og 40 tallet har de fleste rammene et tverrsnitt som en liggende "U" med åpningene inn mot midten av bilen.

Når rammen stives opp lukkes "U"'en igjen med ei plate i samme tykkelse som ramma (som oftest 3mm) slik at ramma blir et langt firkantet rør eller boks. Derav navnet boxing.

 

I tillegg lager man et kryss mellom rammevangene (evt bruker orginalkrysset dersom bilen har det) for å stive rammen ytterligere mot flexing. Alt dette helsveises ALLTID. Har aldri hørt at det blir sprekkdannelser i godset av dette. Forutsetter selvfølgelig at sveisen er fagmessig utført. Vær obs på at rammen kan slå seg pga varmeutviklingen.

 

Tipper rammen tåler helsveis bedre uten å sprekke pga tykkelsen i godset.

Tynnplater på rundt 1mm sprekker jo ikke i sveisen, men rett ved siden av.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår