robhaugen Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Er det noen som vet hvordan man "helsveiser" et karosseri? Jeg vet jo at man må bruke sveiseapparat ;) men tenker mer på lengden på sveisene osv.. Tenker på noe ala det som brukes/gjøres til rally/race biler.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 jeg sveiste 10-15 mm og så hadde jeg opphold på 20mm i alle åpninger og der det var punktsveist.. lurt å gjøre i døråpninger og rundt vindusåpninger... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robhaugen Skrevet Januar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 da mener du at du sveiste 10-15 mm f.eks innvendig i bilen, der den er punktsveist? da tror jeg at jeg skjønner... jeg så noen bilder av en AE86 som ble bygd opp og de brukte punktsveis for å sveise i døråpningene. (sikkert også i vindusåpningene.) Det blir vel bra? Eller sveiste du 10-15 mm punkter der også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Hvorfor hadde du opphold? for drenering? Hadde tenkt til å helsveise ramma på Camaroen, så sende den til blåsing og lakkering. Den er jo åpen i hver ende da. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Originally posted by robhaugen da mener du at du sveiste 10-15 mm f.eks innvendig i bilen, der den er punktsveist? da tror jeg at jeg skjønner... jeg så noen bilder av en AE86 som ble bygd opp og de brukte punktsveis for å sveise i døråpningene. (sikkert også i vindusåpningene.) Det blir vel bra? Eller sveiste du 10-15 mm punkter der også? hvis det er en sierra du driver med så kan jeg anbefale boken om rally preparering av sierra... meget godt beskrevet hvor og hvor mye en skal sveise.. for stivest mulig så må en sveise i alle punktsveiste plasser, oxo i vindus og døråpninger... + et skikkelig bur i tilegg så blir det maks..:) Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robhaugen Skrevet Januar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Originally posted by Kjetilr hvis det er en sierra du driver med så kan jeg anbefale boken om rally preparering av sierra... meget godt beskrevet hvor og hvor mye en skal sveise.. for stivest mulig så må en sveise i alle punktsveiste plasser, oxo i vindus og døråpninger... + et skikkelig bur i tilegg så blir det maks..:) Ja, det er Sierra jeg bygger på.. Hvor kjøpte du den boka? Ser at Burton Power har "Escort rally preparation" men ikke Sierra. I dører osv kan jeg vel bruke punktsveis og doble antall punkter eller noe sånt? Ja, et skikkelig bur er jo et must, har lyst på et multipunkt bur.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 How To Prepare The Sierra For Motor Sport Brooklands B-FSMS 59.35 dette er tittel og pris her.. http://www.marque.com.au/scripts/BooksByCategory.asp?Cat=Motor%20Sport&CatFile=motsport Meget bra bok med masse illustrasjoner og bilder.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L&D Skrevet Januar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Kan og se på Automobilia De har ganske mange bilbøker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robhaugen Skrevet Januar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2004 Ser ikke ut som om den er enkel å få tak i fra andre plasser enn Marque. Vet ikke om det er nødvendig men jeg tenkte bare siden Marque er i Australia blir det vel gjerne dyr/komplisert å få den hit.. Eller? Fant den ikke på Automobilia.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by Hersker Hans Hvorfor hadde du opphold? for drenering? Hvis du ikke har opphold så sprekker det, selv om du helsveiser så må karroseriet fremdeles ha muligheten til å flexe, ellers så vil det sprekke fordi det blir alt for stivt. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESCORT MK1 COSWORTH Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 den boka får du hos kollevold rally i drammen det er jo rammevanger mot gulv/innerskjermer og torpedo vegg mot innerskjermer det er mest og hente på sierra så kan du jo lage en stiver noe alla den vinge bilen har på innerskjermene foran fra a-stolpe ut på skjermfestene/innerskjermene det er jo der det svakeste punktet er på sierra og stag mellom alle støtdemper fester Siter 70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth 73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side 98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L&D Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Kollevold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESCORT MK1 COSWORTH Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 sjekket i escort rally preperasjon boka nå på escort så skal man sveise ca 13mm og et mellom rom på 30mm på ramme vangene og ca 13mm sveis og 13mm mellom rom på karoseri skjøtene Siter 70 escort mk1 rs 2000 - 74 escort mk1 cosworth - 89 transit cosworth 73 dodge challenger 440 magnum - 85 gmc pick up step side 98 golf - 86 nissan patrol - 88 ford sierra coswort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by Mark1 Hvis du ikke har opphold så sprekker det, selv om du helsveiser så må karroseriet fremdeles ha muligheten til å flexe, ellers så vil det sprekke fordi det blir alt for stivt. Ok, takk, kanskje jeg burde ha noen opphold når jeg sveiser ramma mi da?, det er på en måte to U profiler som er satt utenpå hverandre, til en firkant og punktsveiset bortover. urquattroen er forresten helsveiset originalt, det er en av de mange (Flere enn jeg trodde) forskjellene mellom coupe quattro og urquattro. Ser ikke ut som at det er noen opphold der, men jeg har ikke studert ekstremt nøye heller da. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Vi hotrod-gutta helsveiser alltid rammene før vi modifiserer motor/hjuloppheng. På en bil fra 30 og 40 tallet har de fleste rammene et tverrsnitt som en liggende "U" med åpningene inn mot midten av bilen. Når rammen stives opp lukkes "U"'en igjen med ei plate i samme tykkelse som ramma (som oftest 3mm) slik at ramma blir et langt firkantet rør eller boks. Derav navnet boxing. I tillegg lager man et kryss mellom rammevangene (evt bruker orginalkrysset dersom bilen har det) for å stive rammen ytterligere mot flexing. Alt dette helsveises ALLTID. Har aldri hørt at det blir sprekkdannelser i godset av dette. Forutsetter selvfølgelig at sveisen er fagmessig utført. Vær obs på at rammen kan slå seg pga varmeutviklingen. Tipper rammen tåler helsveis bedre uten å sprekke pga tykkelsen i godset. Tynnplater på rundt 1mm sprekker jo ikke i sveisen, men rett ved siden av. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.