Hersker Hans Skrevet Januar 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by Hot Rod Vi hotrod-gutta helsveiser alltid rammene før vi modifiserer motor/hjuloppheng. På en bil fra 30 og 40 tallet har de fleste rammene et tverrsnitt som en liggende "U" med åpningene inn mot midten av bilen. Når rammen stives opp lukkes "U"'en igjen med ei plate i samme tykkelse som ramma (som oftest 3mm) slik at ramma blir et langt firkantet rør eller boks. Derav navnet boxing. I tillegg lager man et kryss mellom rammevangene (evt bruker orginalkrysset dersom bilen har det) for å stive rammen ytterligere mot flexing. Alt dette helsveises ALLTID. Har aldri hørt at det blir sprekkdannelser i godset av dette. Forutsetter selvfølgelig at sveisen er fagmessig utført. Vær obs på at rammen kan slå seg pga varmeutviklingen. Tipper rammen tåler helsveis bedre uten å sprekke pga tykkelsen i godset. Tynnplater på rundt 1mm sprekker jo ikke i sveisen, men rett ved siden av. Jeg kommer jo ikke til å rive ramma i filler selv om jeg prøver å få litt bra veigrep og har tenkt til å kjøre litt på bane, så kanskje jeg bare skal prøve å ha den original i første omgang, jeg har stivet opp bilen ganske mye på andre måter allerede egentlig. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robhaugen Skrevet Januar 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2004 Originally posted by ESCORT MK1 COSWORTH den boka får du hos kollevold rally i drammen det er jo rammevanger mot gulv/innerskjermer og torpedo vegg mot innerskjermer det er mest og hente på sierra så kan du jo lage en stiver noe alla den vinge bilen har på innerskjermene foran fra a-stolpe ut på skjermfestene/innerskjermene det er jo der det svakeste punktet er på sierra og stag mellom alle støtdemper fester Ok, skal høre med Kollevold om de har den inne.. så får jeg se om og hvor jeg gidder å sveise :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 Originally posted by Hersker Hans Jeg kommer jo ikke til å rive ramma i filler selv om jeg prøver å få litt bra veigrep og har tenkt til å kjøre litt på bane, så kanskje jeg bare skal prøve å ha den original i første omgang, jeg har stivet opp bilen ganske mye på andre måter allerede egentlig. På Camaro har du jo subframe (halvramme) foran og bak med selvbærende karosseri på midten. Dårlig løsning mht stivhet, men jeg vet at det i USA produseres ferdig tilpassede rammevanger til nettopp Camaro (og Firebird) for å forbinde (og dermed stive opp) fremre og bakre subframe. Det finnes visstnok både bolt on og weld on. Antakelig det beste og enkleste du kan gjøre for å stive opp en Camaro. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Januar 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 Originally posted by Hot Rod På Camaro har du jo subframe (halvramme) foran og bak med selvbærende karosseri på midten. Dårlig løsning mht stivhet, men jeg vet at det i USA produseres ferdig tilpassede rammevanger til nettopp Camaro (og Firebird) for å forbinde (og dermed stive opp) fremre og bakre subframe. Det finnes visstnok både bolt on og weld on. Antakelig det beste og enkleste du kan gjøre for å stive opp en Camaro. Ja, er klar over det, subframe connectors, like lett å lage en selv nesten å bare sveise på, tror jeg lar det være i første omgang, skjønner jo at de som skal kjøre Drag gjør det når det går på bakhjula og de har 700hk, kunne tenkt meg et bur etterhvert, da tror jeg det vil stive bra, den typen som går gjennom torpedovegg og fram til rammevangene. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robhaugen Skrevet Januar 28, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2004 Originally posted by ESCORT MK1 COSWORTH den boka får du hos kollevold rally i drammen Nei. De hadde ikke den.. Eller rettere sagt hadde de en kopi men det var til eget bruk. Han skulle kopiere opp det som gikk på karosseri ol. men jeg kunne gjerne tenkt meg hele boka jeg. Liker bøker :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.