Gå til innhold

Trimming?


Omegaman88

Anbefalte innlegg

Du kan sette på turbo eller kompressor på den du har.

Det vil gi deg noe ekstra,men det stopper opp pga. innsprut/tenning.

 

Jeg har en kompressor som du kan prøve på motoren din.

Du kan som sagt sette på en tillegsdyse/bruke kaldstartdysen til å gi litt tilskudd.

 

Ang motor så passer det meste som mb har levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er voldsomt negativ her.

Mosselmanns turbokit som er langt ifra optimalt gir 180-190(0,4 bar) bremsede hk med orginal innsprøytning og tenning.

Ettersom jeg forsto på en på freaken(Larsianer?) som monterte kam fra KMcams, var det utvilsomt verdt pengene.

Det er også samme dysene, men annerledes LMM/BMF på 2.3/2.5-16.

Orginal kaldstartsdyse er lite egnet for tilskudd annet enn på tomgang pga plassering.

 

Det ble vel og bremsa en hvit S123 230TE med 280hk i Sverige.

Dette med motor borra til 2.5, turbo, og lettere modifisert K-jetronic, den bilen havna i norge.

 

Greit nok, det er ikke bare å putte i en chip, så funker det perfekt, men det finnes muligheter.

 

Jeg har Planer om å trimme en M102.980 en gang, og da kommer nok ikke turbo til å være det første som kommer på.

 

Forresten så kom E230 først i 96 eller 97, og har M111-motor på 150hk, 230E fra 89 har nok 132.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på å være negativ å realistisk.

Jeg har drevet med dette i ca 10 år å har sett en god del av de overoptimistiske som babbler om hk både her og der, å den ene gangen fåtallet kommer seg på rulle så ser fakta er det nesten så de må legges inn på mentals.huset.

 

Fakta ang. m102 er at sprutet er for dårlig.

På 16v motorene ser vi at det er ikke så mye effekt å hente med datasprut (mest pga. at motoren er ganske optimal org),men respons og funksjon på motoren er ikke til å kjenne igjen. Så om ikke hk øker så får du en ugjenkjennelig motor.

 

Ang turbo så er den værste fienden tenningsbank.

På m102 så er det ikke noe justeringsmuligheter på tenning(fra 88 er det noe muligheter), så da kan en lure litt med å gi mye bensin,men ikke dette lar seg gjøre på en slik.

 

Som du sier så er det samme dyse på alle m102, ogsp m103 da disse dysene kun støver bensinen, mengden styres av BensinMengdeFordeleren. BMF er det mange typer av, å du kunne jo brukt en fra 16v,men hva når du kjører uten turbotrykk?

Da får den for mye, så det beste er å bruke noe som styres av trykk.

 

På en 2.3-16 så er det satt på en turbo på org sprut.

Denne gikk magert selv ved 0.4bar.Der ble det satt inn en trykkbryter som styrer kaldstartdysa. Denne bremset 200hjulhk@0.4bar, ca 50hk effektøkning.

 

2.3-8v motoren er fin til turbo,men som sagt så begrenser sprutet effekten.

Vet om 2.3-8 turbomotor som har gitt ca 250hjulhk.

Har selv mosselmannsett til 16v liggende å der er det med en boks som skal manipulere tenningen,selv på de 0.4barene som de lader med. Å får en en annen tenning så hjelper det mye.

 

At noen merker stor forskjell ved montering av f.eks en kam eller et sprut kan være fordi det som satt der var dårlig.

M102 har ofte slitte kammer, å 16v har ofte def innsprut å da vil en merke stor forskjell når dette blir fikset. En 2.3-8 som er helt i orden går helt greit. Jeg har en slik med ca 190 000 på telleren her, å en 2liter med nesten 300 som er i orden å begge de drar skikkelig godt. Har en med litt sliten motor å den er noe helt annet.

 

M111 motoren er fin å bygge på. Har selv bygget på flere, å det å sette datasprut på de er veldig enkelt da de har skikkelig sprut fra før. Kompressormotorene er fine med bl.a.underspyling og skvulpeplate i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 hk økning er jo ikke så ille på orginalt innsprut heller.

 

Det jeg vil fram til er at man kan trimme med KE-jetronic også, men det krever sin mann, og litt peil, og for mange er det nok enklere å montere datasprut, og at effekten bedrer seg med både datasprut og "data"-tenning, hver for seg og sammen er det ikke noe å nekte for, det er klart alt blir bedre ved bedre og mere nøyaktig styring.

 

Men for moderat trimming mener jeg man ofte greier seg med orginalsprutet, men skal man trimme masse så krever det nok litt mere mat enn det greier å levere, samt litt bedre styring for å bedre situasjonen for motoren og kjørbarheten ikke minst.

 

Aktivering av kaldstartsdysa vil nok gi en effektøkning, og en bedring av AFR, men i virkeligheten er det vel kun 1 eller 2 sylindre som får glede av det, da den står i en luftkanal brukt til tomgang og den ledes til innsugsrøret til sylinder 3, og muligens 2(dette gjelder 8V, usikker på 16V), så da vil man få mager på 2 og feit på 2. Ved flytting av dysa vil det være noe annet.

 

Men som sagt, tallene dine stemmer nok, men det finnes håp for å få det til å virke ok, om ikke alltid perfekt med orginalt sprut.

 

En annen ting som irriterer meg, hvorfor skal alle som monterer turbo på disse trykksette LMM, den skal stå på sugesiden av turbo, den eneste MB jeg har sett med dette, er den tidligere omtalte S123`n, om man ser på andre biler med K/KE-jetronic og orginalt med turbo(240 Turbo, escort RST) så sitter den på sugesiden, ikke trykksiden.

Eneste gode argumentet for å montere den på trykksiden jeg har sett er responsen.

Ved å montere den på trykksiden vil også bilen gå magrere under trykk enn den ville gjort ellers, da det er trykk på begge sider av LMM.

 

Slik jeg tolker det du skriver, så sier du i korte trekk, at det ikke er vits å trimme uten å skifte sprut, da det ikke vil gi noen effekt, men så sier du at man kan få rundt 40 hk til med orginalt sprut. Er det så galt med ett urørt orginalt sprut?

 

Min mening, er det snakk om moderat trimming, så kan du greie deg med det orginale, men det ville vært mere optimalt med datasprut, skal du ha turbo vil jeg nok anbefale datasprut eller veldig moderate ladetrykk.

 

Mulig vi er mere enige nå :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 40hk jeg snakker om er på 16v med turbo.

Kjenner til flere 16v som har fått datasprut,og et par har fått kammer, å de har øket fra ca 160 hjulhk til 172 og 178hjulhk.

så inntil 20hk + får du der.Ikke mye effekt,men som sagt en annen respons.

 

Ang det med å ha lmm forran turbo så er dette gjort, bl.a. på MB sin m102 motor.

Den jeg tenker på er en 2liter med skikkelig bygget grenrør og innsug med pleniumskammer og 3 tillegsdyser i plenium.

 

Denne er bremset å ga 151.4hk og 196nm @0.5bar på hjul.

194.4hk og 317.7nm @1.6bar på hjul,men gikk magert på topp.

Kjenner som sagt til en med datasprut som bremset ca230hk på hjulene.

 

ImportedPhotos00204.jpg

 

ImportedPhotos00206.jpg

 

Dette gir masse ekstra rørlegging, både på dyser og luft, så et motorrom er finere der lmm sitter på trykksiden.

 

f.eks slik:

DSC00365.jpg

Denne bilen har bremset 250hk på 0.7bar,men gikk altfor magert så nå går den safe på 0.4-0.5 med tomgangsdysa som tillegsdyse å gir 200h.hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er voldsomt negativ her.

Mosselmanns turbokit som er langt ifra optimalt gir 180-190(0,4 bar) bremsede hk med orginal innsprøytning og tenning.

Ettersom jeg forsto på en på freaken(Larsianer?) som monterte kam fra KMcams, var det utvilsomt verdt pengene.

Det er også samme dysene, men annerledes LMM/BMF på 2.3/2.5-16.

Orginal kaldstartsdyse er lite egnet for tilskudd annet enn på tomgang pga plassering.

 

Det ble vel og bremsa en hvit S123 230TE med 280hk i Sverige.

Dette med motor borra til 2.5, turbo, og lettere modifisert K-jetronic, den bilen havna i norge.

 

Greit nok, det er ikke bare å putte i en chip, så funker det perfekt, men det finnes muligheter.

 

Jeg har Planer om å trimme en M102.980 en gang, og da kommer nok ikke turbo til å være det første som kommer på.

 

Forresten så kom E230 først i 96 eller 97, og har M111-motor på 150hk, 230E fra 89 har nok 132.

 

 

Ok der lærte jeg meg nok litt mere:D Vet at det ikke er bare og sette inn en chip.. Men det er nok noe jobb med det, har evt peng og flere kompiser som er mekanikkere:p Vil bare få litt mere peil og andre folk sitt synspunkt og visdom føre jeg gjør noe drastisk, takker for alle svar og vil ha mere:D

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke ann å chippe en bil med mekanisk innspr. som disse m102 motorene har. De funker selv om du tar av kontakta på hjernen å legger den i baksete.

 

Et tips for å sugetrimme en motor er å bytte ut innspr. med et par dobble gassere.

 

Kan jo overhale motoren å balangsere og vektjustere delene, å sette den isammen med en portet topp og en kam.

Vært int å se hva du endte opp med.

Men det er kostbare hk.

 

EBB overhalte å trimmet en 16v motor(org.stempler,ren motor) ink kammer for ca 35000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår