Gå til innhold

Hjulbolten knakk under kjøring

Ranger emnet

Marianne89

Anbefalte innlegg

Igår kveld var jeg ute å kjørte med ei venninne.. Det kom en sånn rar knirkelyd på venstre side, men tenkte ikke noe mer over det..

På vei ut på E6 hører vi plutselig et skikkelig smell, og det bråker noe vannvittig. Det kommer skrapelyder og hele bilen rister.

Får kjørt av ganske fort på en holdeplass og ser hva problemet er.

Ene hjulbolten hadde knekt rett av, og de 4 resterende boltene var så løse at vi kunne skru på de med en finger.

Sjekket de andre dekkene og fant flere løse bolter.

Fikk skrudd til alle boltene og kjørte til en trygg plass å parker. Bilen gjynget som en båt i uvær hele tiden.

Hva kan dette komme av? Er jo lenge siden jeg skiftet til vinterdekk. Dekkene er nok ikke riktig balansert for rattet har vibrert litt, men har liksom ikke fått tatt meg tid til å få de balansert.

Men kan dette være årsaken til at boltene plutselig løsner og at den ene bare knekker rett av?

Hva kan evnt være årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en VW Passat, sedan, 98 modell. Highline.

Men fant ut av problemet faktisk! Ikke noe ubalanserte hjul, men heller han som satt på vinterhjula som ikke kunne jobben sin.

Fikk hjelp av en kompis nå, og det satt noen ringer på hjula som hørte til alufelga på sommerdekka. Det var grunnen til ristinga, og at mutterna løsna.

2 av boltene var knekt på ene hjulet da, så kjører med 3 bolter på det. Og han tok av de ringene på alle hjulene.

Så nå går bilen skikkelig lydløst og vibrerer ikke engang :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håhå! grovtabbe. hjul som hviler på boltene er ikke bra! rart du ikke har klippet boltene før!

Ja, hehe! Så bra at han som fiksa det kunne jobben sin og fikk ordna opp :)

KJører jo bare på 3 av 5 bolter nå da, men bilen går fint. Så får det går bra til imorra :) Da får jeg hjelp til å få ut de brekte boltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider