tyrkia007 Skrevet Desember 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2009 jeg jeg har kjøpt meg en gt spesial med sortsseter,el vinduer og 90 hk motoren. men denne starter seff ikke.kan dette være toppakningen?eieren pratet om at bilen koker og at det kommer bobler utifra væsketanken, så jeg regner med at det er toppakningen? vanskelig å bytte topp på en 1.8 motor? din linker som viser ogsen vi bytter toppakning? Siter 9x golf 3 1.8 gt/tdk 1x celica 98 mod 1.8 15 x corolla e9 1.3/1.6 xli 1x vw polo 2002 1.4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tyrkia007 Skrevet Desember 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2009 bump Siter 9x golf 3 1.8 gt/tdk 1x celica 98 mod 1.8 15 x corolla e9 1.3/1.6 xli 1x vw polo 2002 1.4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian1301 Skrevet Desember 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2009 Er veldig greit å bytte topp pakning. Tar litt tid og er en del skruer. Men gi deg god tid og husk hvor ting skal være så går det nok fint skal du se. Husk å kjøpe nye bolter til toppen og trekk til disse med moment nøkkel. Skal og festes i en viss rekkefølge, men dette sto forklart på pakken til boltene da jeg gjorde det. Hør med et verksted for riktig moment. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tyrkia007 Skrevet Desember 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2009 men jeg for jo startet bilen bare den kokser å det kommer røyk ut av motoren over manifolden?dette kan ikke være noe annet? Siter 9x golf 3 1.8 gt/tdk 1x celica 98 mod 1.8 15 x corolla e9 1.3/1.6 xli 1x vw polo 2002 1.4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian1301 Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 Bråker den mye? Er ikke fri eksos fremme ved manifold (mellom blokka og manifold)? Prøv å lokalisere nøyaktig hvor røyken kommer fra. Info om gåen toppakning hentet fra wikipedia: Å ha en gåen toppakning er et vanlig problem, spesielt med litt aldrende biler. Problemet kan oppstå når som helst i en bils eksistens, men vanligvis ikke før den har noen kilometer på samvittigheten, minst som regel 100 000 eller mer, selv om dette igjen er svært lavt. Først etter 200 000 kilometer er det ventet at en bil kan få dette problemet. Det bør ikke kjøres med en bil med gåen toppakning. Aluminium, som brukes i lettmetallsylindertoppene er lettere enn støpejernstopper, men kan også bli mye varmere, og sette mer press på pakningen. Dersom dette hender, kan pakningen sprekke. Resultatet er at det kan pumpes kjølevæske over i oljen, og det kan forekomme en såkalt hydrolock, hvor de glovarme sylinderne blir oversvømmet med kjølevæske, som ikke kan komprimeres, og dermed kan heller ikke motoren beveges. Dersom det gjøres forsøk på dette kan dette bøye stempelpinner, og motoren kan bli uøkonomisk å reparere. En annen ting som også kan forekomme er at eksos pumpes over i bilens kjølevæskesystem og presser vann ut, og skaper et enormt trykk, som i sin tur igjen kan skade motoren voldsomt. Tydelige tegn på at toppakningen kan være gåen er at bilen har blålig tykk eksos når den er varm. Driftsvarme bensinmotorer bør ikke avgi tykk eksos, dette er et tegn på slitasje. Det er også lett å se hvis bilen begynner å bruke mye kjølevæske, og det ikke er tegn til synlige lekkasjer. Inni bilen under kjøring kan en også finne ut om bilen begynner å få dårlig toppakning - temperaturnålen begynner å «vandre», det vil si at den kan stige opp til 100 grader, bilens egentlige kokepunkt, hadde det ikke vært for kjølevæsken. I det neste øyeblikket kan nålen falle helt til 70-80 grader. Motortemperatur skal være stødig under kjøring, men det er ikke umulig at den kan stige ved kjøring i oppoverbakker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fr@nk Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 Om du stikker på biltema å kjøper Høynes Gjør Det Selv boka, står der godt forklart hvordan du skifter den:) Siter VW Golf MK3 Prosjekt tråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tyrkia007 Skrevet Desember 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 takker for all hjelp:D Siter 9x golf 3 1.8 gt/tdk 1x celica 98 mod 1.8 15 x corolla e9 1.3/1.6 xli 1x vw polo 2002 1.4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg