Gå til innhold

trim til 230a motor

Ranger emnet


LuxXxuS

Anbefalte innlegg

hei:) har en 240 med 230a motor(2,3 l forgasser motor) (1986 gle) så vurdere jeg å trimme bilen litt, men har ikke så stor økonomi til å bygge bilen til ei monster maskina med 1000 hester. så lurer jeg på om dere kan komme med noen forslag til "billig" trim.

 

 

tusen takk på forhånd :)

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

r-sport turbokit f.eks r-sport turbokit.

kittet består av: "forgasser, (kan modifisere det innsuget og "gulkorkgasser" hvis du har dette i fra før, HAR JEG HØRT.) Turbo, trykkammer(liten svart boks det står turbo på), Oljekjøler, r-sport mekanisk bensinpumpe, bunnpanne med oljeretur(kan sveise på en tapp).

 

Sikkert noe jeg har glemt her...

Har et slikt kit liggende selv, men desverre ingen volvo. :p

Vurdere faktisk å finne meg en gammel volvo å ha som et "leketøy."

 

Men tror heller du bør gå for en annen motor som løsning. Kan ikke hente allverdens ut av en b230at.

b230FT f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har muligens en 740 tic motor jeg kan få tak i men lure på om det berre er plug and play... eller må jeg bygge om noe? eller er det berre å sette inn motoren og bytte hjerne og ferdi? :P

Opel Ascona C GT 1989(Solgt)

Volvo 240 1986 (Solgt)

Opel Vectra A 8v 1990 (vraka)

Opel Vectra A 8v 1995 (Følg med: http://www.bilforumet.no/bilmerker/opel/vectra/277812-luxxxus-opel-vectra-prosjekt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noe annet enn møkk preik! samma blokka i alle de gamle volvoene, bare litt forskjellige forandringer på råder og slikt. funker fett å bygge forgasser turbo. har ett oppsett på det selv på K motor faktisk.

 

530 topp, plana 2mm og sveist igjen EGR hullene. (får komp på rundt 8,5:1

gasser tetta etter denne veilederen: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6249&postdays=0&postorder=asc&start=0

grenrør har jeg TIG`a selv.

olje tar jeg ut på hullet til olje trykksbryteren, lagde meg egen T-kobling der.

bunnpanna lagde jeg fra scratch. fant ut at det var lurt med større oljevolum når jeg ikke hadde noen oljekjøler i passende størrelse. har selfølgelig retur rett i bunnpanna.

har elktrisk pumpe fra K-jet bil. men har enda ikke montert den, syns det funker helt fint med bare mekaniske pumpa nå som jeg kjører 0,5 bar. har også en knøtte bitteliten turbo fordi jeg fikk den gratis og jeg har ikke råd til noe annet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk har jo bremsa over 400hk på A-blokka.. B230a er forresten samme blokk som b230FT/FK..

 

Dersom man får oljetrykksproblemer, er det ikke blokka som er feilen.. Er heller oljepumpa..

 

Men er litt lurt å shimse opp oljepumpa når man holder på.. Gjort på 5 minutter, og øker oljetrykket endel. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en B230F motor og satt på A forgasser (blå solex) 2,5L.(slipt ned)

Intercooler fra 940

940 grenrør

Gr a turbo (splitter ny) T3/T4

Splitter ny wastegate

Splitter ny dump

oljeretur og oljedunst filter

olje adapter til turbo/oljefilter

kjører på mekanisk pumpe men har elektronisk koblet utenom systemet når det er snakk om større pådrag.

Justerbart turbo trykk (MAX anbefalt av turbo service på en slik motor er 0,8 bar)

 

Dette er ikke vanskelig å få godkjent i vognkort heller.

Og det er jo billig forsikring tilfelle du blir stoppet.!

 

Men volvo godkjenner IKKE IC OG justerbart turbotrykk.! Dette må setter på ETTER du har fått det i vognkortet.

 

Min første motor var en B230A motor med turbo på. Den kostet meg 8000kr.. Og den dyreste delen jeg kjøpte kosta 2000kr og det var topp pakninga.. En god forsikring for at motoren skal holde.!

 

A blokk tåler mer turbotrykk enn F blokk (Gjelder ikke FT/FK)

Endret av JokkmokkTurbo

1981Mod 244DL = B230FK 98mod og datasprut.

2007Mod XC70 D5 SUMMUM R-design (Four-c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår