Gå til innhold

Er disse børstene slitte? (bilder)

Ranger emnet

Audi100Quattro1991

Anbefalte innlegg

Det startet med at cd-spilleren tok kvelden, så blinket batterilampen i dashen, så tok lysene mine kvelden, og så stoppet bilen (som om den gikk tom for bensin, men tanken var full).

Har ikke begitt meg ut på å demontere dynamoen, men fisket ut børstene. Jeg er ikke kyndig på hvilken lengde børstene bør ha, og legger ved noen bilder.

Før noen kommenterer børstene mine: ca. 45-60 minutter før kollapsen hørte jeg en lyd gjentatte ganger, ikke ulik lyden av en demper som slår (alle demperne er relativt nye, så de slo ikke). Lyden hørtes kun da (45-60 min før). Kan det (lyden) ha noe å gjøre med at bilen mistet all kraft?

79192323.jpg

92862902.jpg

64404943.jpg

74314220.jpg

83795664.jpg

35669702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De børstene er nedslitte ja. Faktisk helt nedslitte. Lengden på nye børste er ca 3-4 cm... ;)

Enda børstene er helt nedslitte så er de helt jevnt slitt. Noe som betyr at du har en god dynamo.

Men kan nedslitte børster gi en så plutselig stopp? Har ikke merket noe galt/unormalt med bilen de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan nedslitte børster gi en så plutselig stopp? Har ikke merket noe galt/unormalt med bilen de siste ukene.

Har du stor stereo, med forsterker(e)? De drar veldig mye strøm, og med lys og annet på under kjøring, og absolutt nedslitte børster tappes batteriet veldig raskt. Med såpass nedslitte børster har du nok hatt dårlig lading i lengre tid og dermed lite strøm på batteriet lenge. Og når dynamoen slutter helt å lade, blokker alt ut veldig raskt.

Fort gjort å lure seg selv litt når en bil stopper helt uventet. Tro det er mye verre enn det er. Når en bil plutselig stopper under kjøring med bilen i gir, o.l så høres gjerne litt ulyder framkalt av litt nøkking og napping. Antakeligvis ikke verre enn det.. Skift børster og start opp...

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nedslitt ja. kan være alt fra dårlig kontakt flate til at dem ikke ligger godt nok på pgs slitt spenn i fjærene.

Du kan kjøpe deg nye børster enten på biltema eller hvilken som helst bilxtra, mekonomen etc fra bosch;)

koster deg 300spenn max!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg virkelig du fikk orginale bosch, og ikke cargo eller noe slikt, for det var dyrt, jeg ga vel 500,- for orginale på bensinstasjonen her.

Ikke originale. Var innom Biltema isted, for samme feil skjedde IGJEN. Kjøpte nytt batteri nå, og spurte av nysgjerrighet om de hadde børster. Det hadde de, og børstene kostet 119.- Ga bort 500.- til Mekonomen der gitt...

Nå har jeg nytt batteri også. Har sjekket ladingen, og den er grei. SÅ nå håper jeg det ikke skjer flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider