tøffah Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 Hei. Er ganske uerfaren når det gjelder snø, vinter å lastebil. Skal ta sertifikat, men har null peiling på ang. pålegging av kjetting, så mitt spørsmål er bare rett og slett om noen erfarne truckere kan gi meg litt innføring i hvordan det å legge på kjetting virkelig skal gjøres? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 dette kommer du til om du SKAL ta lappen! så det slepper vi å forklare deg på tekst! meld deg på en kjøreskole så blir du fort lært opp og påtvunget til å legge på og ta av kjettinger både forran og bak, på både tørt og i snø;) LYKKE TIL! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 Hei. Er ganske uerfaren når det gjelder snø, vinter å lastebil. Skal ta sertifikat, men har null peiling på ang. pålegging av kjetting, så mitt spørsmål er bare rett og slett om noen erfarne truckere kan gi meg litt innføring i hvordan det å legge på kjetting virkelig skal gjøres? :) Som sagt, detta får du opplæring i. Hvis ikke, SPØRR! Det er noe du kan bli testa i under oppkjøring(både sommer og vinter) I korte hovedtrekk: - Hev boggien/luftfjøringen, så du får god plass. - Finn frem kjettingene, sjekk hva som er ut/inn - Legg de foran hjulet - Kjør over, til du er ca. midtveis på kjettingen - Sett fast, og stram kjettingen - Kjør et kort strekke, etterstram, så er det tut og kjør! Og husk at last skal ikke slepe etter bilen, dvs. kjettingene må henge i friluft :) En på kjøreskolen min klarte å kjøre opp med slepende kjettinger, og 16 tonn aksellast bak. Du kan jo lure på om han strøyk :race Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 Som sagt, detta får du opplæring i. Hvis ikke, SPØRR! Det er noe du kan bli testa i under oppkjøring(både sommer og vinter) I korte hovedtrekk: - Hev boggien/luftfjøringen, så du får god plass. - Finn frem kjettingene, sjekk hva som er ut/inn - Legg de foran hjulet - Kjør over, til du er ca. midtveis på kjettingen - Sett fast, og stram kjettingen - Kjør et kort strekke, etterstram, så er det tut og kjør! Og husk at last skal ikke slepe etter bilen, dvs. kjettingene må henge i friluft :) En på kjøreskolen min klarte å kjøre opp med slepende kjettinger, og 16 tonn aksellast bak. Du kan jo lure på om han strøyk :race hehe... now aaaaint that cute;) BUT ITS WROOOOOOOOOOOOONG!!! neida, kan gjøres slik å.. men hvordan får du dette til om det er 50cm snø på bakken?! :) For å gjøre dette lettest mulig for deg selv! skal du montere la oss si bak på bilen. samma montering om du har 2 eller 3 akslet bil! Du hever bilen din på lufta bak/forran så høyt du kan for å komme best mulig til! Legg kjettinga ned på bakken med piggene opp! og strekk dem helt! vri tverr kjettingene på plass så alt ser rett og likt ut (hender at kjettingene blir surret rundt seg selv) Når dette da er gjort! skal du da løfte kjettingene opp på hjulet med strammeren UTOVER altså mot deg, låsen skal innover mot tvillingen! du må huske å legge dette pent over dekket så godt du kan rundt hele! når du har gjort dette, kjører du bilen et halvt hjul fremover nå kan du skjøte de 2 løse endene sammen og stramme på plass! sørg for at du får det så godt og stramt som overhodet mulig! løse kjetting ender som henger og slenger og knuser skjerma dine kan du enten stripse eller knyte fast! så kan du løfte boggien din om du har (hvis du sitter skikkelig fast eller vet at du har behov for mest mulig marktrykk) og starte med å kjøre av avgårde! Skal du kjøre lenger strekker anbefalles det å etterstramme kjettingene, da må du huske på å stoppe bilen at kjettil låsen er enten på toppen av hjulet eller på en av sidene! er den under så har det liten hjelp! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2009 hehe... now aaaaint that cute;)[...] Ja nå gjorde jeg det midt på sommeren, inni den varme og fine hallen til RBT da, og kun på ett hjul :D Praksis har jeg ikke så mye å vise til ;) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Ja nå gjorde jeg det midt på sommeren, inni den varme og fine hallen til RBT da, og kun på ett hjul :D Praksis har jeg ikke så mye å vise til ;) hehehe.. har selv montert kjetting 4 eller 5 ganger på 4 år med kjøring! og 3 av gangene var i fjor vinter!! ble mye stående på flatmark etter å ha lastet av bilen og kom faen ikke av flekken! men fremkommelighet på byggeplasse, opp på fjellet og nede i byen med 30-40cm snø var ingenting på si på! bare lære seg å laste riktig på bilen og løfte boggien;) :cab Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tøffah Skrevet Desember 14, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Høres ikke så gærn ut nei, tror jeg har teknikken inne! :) meeeen...en siste ting..innerlåsen er grei, den er bare til å huke på, men ytterlåsen, eller strammeren skjønner jeg meg ikke helt på....(?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Og for oss som ikke kan dette i det hele tatt, men allikevel har et spørsmål; Jeg ser at man må kjøre fremover over kjettingen. Om du står midt i en bakke og ikke kommer opp, vil det ikke da være mulig å benytte seg av kjetting uten og kjøre ned bakken igjen? Eller vil du like enkelt kunne RYGGE over kjettingen bakover, for så å feste den og dundre oppover bakken igjen? Jeg vil jo nesten tro det, men det er jo alltids noe man ikke har forutsett :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 ja du kan jo selvfølgelig det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Og for oss som ikke kan dette i det hele tatt, men allikevel har et spørsmål;Jeg ser at man må kjøre fremover over kjettingen. Om du står midt i en bakke og ikke kommer opp, vil det ikke da være mulig å benytte seg av kjetting uten og kjøre ned bakken igjen? Eller vil du like enkelt kunne RYGGE over kjettingen bakover, for så å feste den og dundre oppover bakken igjen? Jeg vil jo nesten tro det, men det er jo alltids noe man ikke har forutsett :) den kjettingen skal legges over hjulet uansett! nytter ikke å legge ned på bakken for du får ikke tredd den onkli på hjulet!uansett må du sørge for at du HELT ikke står i en situasjon der du hverken kommer frem eller bak! er fordel at den bilen er trillbar når du skal sette kjettinga på! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Metoden jeg har lært er vel ca lik den drft-r har forklart. Og som Laaars spør om så er det jo egentlig ett fett om man kjører forover eller bakover for å få kjettingen under hjulet, etter at man har lagt den over hjulet som det ble beskrevet her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Metoden jeg har lært er vel ca lik den drft-r har forklart. Og som Laaars spør om så er det jo egentlig ett fett om man kjører forover eller bakover for å få kjettingen under hjulet, etter at man har lagt den over hjulet som det ble beskrevet her. enkelt å greit beste måten ;) Jeg kan gi deg et kjapt tips!! har du ei venninde med DDD40+ pupper.. da mener jeg JUMBO sagge tits.. kan du spørre hu pent om du kan trene deg på hu! dette blir det samme som å tre på kjettinga på hjulet! Du står forran hu, du må sørge for at den overdimensjonerte bh'en er rett og stroppene ikke er vridd, så må du tre på puppene forfra og opp over skuldra. deretter huker du tak i låsen bak, og eventuell etterstramming forran;) LYKKETIL! send oss gjerne videklipp for en resumee;) hahah! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Hvis bh'n først er av, hvorfor skal vi da tre den på? :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Desember 14, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2009 Hvis bh'n først er av, hvorfor skal vi da tre den på? :D for å dekke til de stygge titsa hennes;)! HAHA! jeg går for håndfulle faste pupper! når damene bruker 2 ryggsekker som BH da er de drøyt ass!:partyon: Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RedneckWoman Skrevet Februar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2010 (endret) This is not the type of snow chains that we use in Norway, but its an idiotproof 1-2-3 lesson WXl5eiNEd_Y Easiest way to learn how to put on snowchains, are by asking a truck driver or owner if you can se how he or she puts it on. And then ask if you can try it. Endret Februar 6, 2010 av RedneckWoman Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.