Gå til innhold

Bygge basskasse i 240'en!

Ranger emnet

MadsV

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort dette før med bra resultat? :D tenkte å bygge en kasse oppi "2etasje" inn mot baksetene og så ha porter opp i hattehylla. Er ganske sikker på at jeg leste en tråd om en som lagde det men finner den ikke igjen...?

Hjelp!:helpme:

Citroen C1 , trengs IKKE å kommenteres...

Audi 80 1.8 cc (solgt)

Volvo 240se 1992 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kan vel sikkert hjele litt, siden jeg har bygd et par stykker :)

Det går AKKURAT med 12" i "2. etg". Du skal ikke ha mange mm over 12" høy kasse for at den skal gli inn under.

Husk på at det er vannrør på hver side, så du må begrense bredden til det som er mellom dem.

Hvis du VIRKELIG skal ta det litt ut, så bygger du det på en sånn måte at du får basseren opp i hattehylla. Det kan bli ganske sprekt ;) Da må du til gjengjeld planlegge litt da.. Vil anbefale å ta ut bakruta isåfall! Mye lettere å komme til (Tar tross alt ikke mer enn 10 min å ta den ut)

Husk at her burde du tette HELT til resten av bagasjen for å tvinge lyden inn i bilen :)

Kan bli ganske tøft ;)

Hvis du ikke gidder å legge så mye arbeid i det, så kjører jeg nå med basseren bakover, og bass-porten samme vei. Forhørte meg og leste MYE på bilstereo-forumet og de kom fram til at det var den riktige måten å gjøre det på... Jeg fikk veldig fin bass.. Ikke sånn skranglete og fæl, men derimot lavere enn tidligere (har nok mest med den nye kassa å gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vannrøra så kjøper du bare avløpsrør for vaskemaskin på biltema og 2 Stk slangeklemmer og legger røra ut proppene i hjulbrønn. Har selv fått bygd 2x10 basskasse med bassrefleksrør opp hattehylla og subbene pekende mot skiluka. Regelen er at subbene og bassrefleksrørene skal spille i samme rom. Økte fra å spille 131,5 db til å spille 140db+ ved å velge denne løsningen istedet for å ha subber og bassrefleksrør pekende bakover i bagasjerom. Skal se om jeg finner igjen noen bilder av bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider