Gå til innhold

koble vifte på 12V - 230V inverter

Ranger emnet


Exposito

Anbefalte innlegg

hei, jeg har en bil uten varmeapperat. om vinteren blir det naturligvis kald både utenfor og innenfor bilen.

 

jeg tenkte at hvis jeg koblet en 1000W 12V - 230V inverter på batteriet for å så koble en vifte på 1000w inn på inverteren, kan jeg holde litt temperatur inne i bilen når vi kjører.

 

vil dette fungere? eller blir det for mye for batteriet? kan jeg koble rett i sigarettenneren?

 

inverteren jeg tenkte på er denne

 

noen som har noen synspunkter?

1989 VW Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok gå hardt ut over batteri og dynamo ja. Hvis vi tar utgangspunkt i 1100 W (sikkert noe tap i inverteren) og 14 volt batterispenning, får vi et strømtrekk på rundt 78Ampere. Det er mye. Hva slags bil har du?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg styrt unna den løsningen. Et alternativ er å kjøpe en eller to 12V varmluftsvifter på biltema, selv om de heller ikke akkurat er noen storoppvarmere. Hjelper nok litt ihvertfall...

 

Et annet alternativ er å fikse varmeapparatet ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er denne du tenker på, så har jeg en sånn og den gir ikke varme i det hele tatt. kommer nesten kaldere luft ut:partyon:

 

Da foreslår jeg at du fikser varmeapparatet. Du har en gammel og lettskrudd bil, og deler finner du stort sett overalt. Alt annet blir en jallaløsning.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lekasje en plass i varmeregisteret.

 

har koblet meg forbi registeret med en "U-sving" så jeg slipper at det renner så mye kjølevæske inn i bilen.

 

noen som vet hvordan man plukker ut varmeregisteret?

har prøvd noen ganger men jeg får ikke dashen helt av.

må jeg av med rattet og speddometeret også?

 

 

kansje jeg heller burde starte en ny tråd..

1989 VW Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000W er vel rundt en tredjedel av hva startmotor trekker, så tenk på hvor lenge du kan kjøre bilen på startmotor før den dauer, gang den med tre, og du vet sånn ca hvor lenge varmeløsningen der fungerer...

 

Om jeg leser infoen på den inverteren riktig så trekker den 2000W for å generer 1000W (men om du installerer den inne i bilen, så varmer du jo for alle 2000W'ene).

 

 

Btw, om det var min bil så hadde jeg heller herpet dashbordet enn å ta en slik løsning...

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår