Gå til innhold

Forgasser til 1.5 motoren

Ranger emnet


Jtand

Anbefalte innlegg

Er ute etter ny forgasser til en Golf 1 1981-modell med 1.5 liters motor. Hvilke forgassere passer? Finnes det Weberforgassere til disse som passer rett på uten store modifikasjoner?

 

Det gjør det.

Forgasser Service i Drøbak selger erstatningsgassere.

Både Weber og Dellorto.

 

  • Forgasser Service
  • Husvikveien 14, 1440 Drøbak

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Prøver å blåse litt liv i denne tråden igjen, siden jeg er på utkikk etter ny gasser til min 1.5JB.

 

Nåværende gasser er Pierburg 1B3. Tror vokstermostaten er gåen, siden motoren stopper etter 10-15min kjøring. Den holder seg heller ikke på tomgang.

Siden jeg uansett skal bytte, har jeg lyst til å bytte til Weber. Jeg vet at jeg burde bytte til en større motor, f.eks GTI istedenfor å bruke penger på den triste 1.5-literen, men med begrenset tilgang til verksted og nødvendig utstyr ser jeg mørkt på dette.

Jeg fikk tips om noen som selger komplette erstatningskit som er bolt-on på min motor, men dette er gått ut av produksjon. Såvidt jeg vet inneholder dette kitet en Weber 36TLP som tydeligvis er vanskelig å få tak i.

 

Neste alternativ er da en Weber 32/36 DG(A/E)V, siden den er relativt billig og enkel å justere (etter hva jeg har lest på internett).

 

Jeg vet jeg trenger adapterplate og nye dyser for å få den til å passe med motoren, men det er andre ting jeg ikke er sikker på.

 

-Kan jeg bruke den originale gasswiren, eller må jeg bytte/bygge om?

-Hvordan vet jeg hvilke dyser jeg skal bruke, og hva heter de forskjellige dysene? Etter hva jeg har forstått er det 3 forskjellige, tomgangsdyse, hoveddyse og en til? Er ikke helt stø i teknisk engelsk, så jeg forstår ikke alt jeg har funnet av info på diverse nettsider. Gjør jeg lurt i å kjøpe et sett med flere dyser?

-Må jeg gjøre endringer på tenning osv?

-Hvilken choke-type bør jeg gå for? DGAV er vannstyrt og vil sikkert passe sammen med det originale oppsettet? DGEV er elektrisk, men hva må jeg gjøre for å få det til å virke? DGV er med manuell choke, så jeg forstår at jeg da må legge opp wire til dashbordet.

 

Har også lest litt om justering av tomgang og hovedgang, men som sagt, teknisk engelsk blir litt tungt.

 

Er det andre ting jeg bør ta hensyn til?

 

Håper noen vil hjelpe meg. :)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de forskjelige dysene heter og hvor de sitter på en DG(A/E)V har jeg skrevet om på http://www.bilforumet.no/topic/279652-weber-3236-kit-pa-b23/

 

For å få en DGV på din motor så må du lage et adapter, eller kjøpe innsug til VW beregnet for DGV. Hvilken gasswireinnfestning det er på den kommer an på hvilken bil gasseren kommer fra. Jeg hadde DGV på min Audi 80 og lagde adapter, bilde av den under.

Jeg vil anbefale manuell choke, det vil aldri gi deg problemer slik både vann- og elekstrik styrt choke kan.

Tenningen lar du være som den er.

Hvilke dyser du skal bruke vet du egentlig ikke før du har fått dette på, for å få det skikkelig bør bilen i benk og bredbåndslambda brukes for å få dysingen korrekt. Dog kommer du langt på vei med dysetabeller :D Justering av blandeskruene fikser du selv, kan forklare senere om det blir tilfelle ;)

 

UVZoJ.jpg

 

Weber DGV på min Audi 80.

p9020026web9yd.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! smile.gif

 

Hvordan tolker jeg den tabellen du la ut? Bør jeg følge det første alternativet (1500.1600) om jeg skal holde resten av motoren original og det tredje(1500.1600 trim) om jeg skal oppgradere med f.eks trim-kam og grenrør?

 

Trenger jeg avansert verktøy for å lage ei adapterplate? Går heller for den løsningen enn å kjøpe ny manifold.

 

Har søkt litt frem og tilbake etter hvilke sider som selger både forgassere og deler. Vet du om http://www.carburetion.net/default.aspx er brukbare? Fant forgasser og dyser til ca 1700,- der. Har óg kikka på ebay, men det var endel dyrere.

 

I tabellen står det forresten at hoveddyser skal være 142/140, men jeg finner kun 145/140. Vil det utgjøre noe betydelig? Lurer også på om jeg skal ha store eller små lavfartsdyser som vist her: http://www.carburetion.net/Jets.aspx?bp=73801%3b77201%3b74409%3b74403

 

Blir veldig mange spørsmål, jeg beklager det, men er veldig takknemlig for hjelpen. smile.gif

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, du skal gå for den øverste linja i tabellen for original motor. Deler og dyser til gassere har jeg alltid kjøpt av alfa1750 på ebay, billig og til å stole på. Han har også hoveddyser i alle størrelser, men nei, det er lite forskjell på 142 og 145. DGV bruker kun de små lavfartsdysene, DGS bruker de store på den ene porten.

 

Adapterplate laget jeg av en 15mm tykk aluplate, mange bilder av den i http://www.bilforumet.no/topic/265152-golf-2-18-turbo/

 

Kom på en ting, ditt innsug er for enkelløpet gasser, er da ikke sikkert du klarer montere en DGV på det siden den har to løp. Ditt innsug har vel bare ett rundt hull opp til gasser? Du må derfor bytte innsuget til et beregnet for gasser med to løp, evt, innsug fra nyere VW eller Audi ;)

 

 

1B3

podstawa.jpg

 

 

DGV

weber-EMPI-sytle-new-replacement-32-36-D

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ang. innsuget har jeg ikke tenkt på, men det stemmer nok. 1.6 og 1.8 fra Golf 2 har vel 2e2-forgasseren som er dobbeltløpet, og siden blokka er likedan på både 1.5, 1.6 og 1.8 burde vel manifolden passe? Burde isåfall være enkelt å få tak i.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsug fra VW og Audi med gasser eller monopoint vil passe rett på. Om blokka har lik innfestning så betyr ikke det dermed at innsuget passer. Topper fra 8v crossflow og 16v vil passe rett på blokka di, men innsugene fra de passer ikke på din topp 1-winking.gif Men ja, det fra gamle 8v passer smile.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår