Gå til innhold

Min passat tråd.tips & tricks. feil og div

Ranger emnet


Zefiro

Anbefalte innlegg

har en passat 1.9tdi 90hk AHU .. bilen begynte å holde igjen i dag. ved gasspådrag når jeg ligger rundt 80km/t og turtall over 3000 er det tomt. akkurat som turboen bremser ned. men ruser jeg motoren er det ikke noe problem .har lest litt her inne at det kan være tid for rens av manifold/egr ventil . evt lmm som kødder. jeg driver med avis kjøring så mye tomgangskjøring. kanskje den rett å slett har sotet igjen? jeg var på langtur i helga uten problemer. bilen har gått kjempe bra helt siden jeg kjøpte den i høst. men nå beg problemet plutselig .. tips?

 

 

update 16:46 ... jeg bytta diesel filter ... spørs nok om det gamle hadde gjort jobben sin ... nå går den som bare det igjen ..

 

Men .. for morroskyld så skal jeg ta opp egr ventil å se om det er mye sot inni der. evt ta av innsugsmanifold til helga .. vet jo aldri hva som skjuler seg der inne. tok noen bilder av hele shiten ..

 

1.9tdi AHU 90hk

16122009223.jpg

 

16122009226.jpg

 

16122009224.jpg

 

Er det dette røret som skal blokkeres? og i hvilken ende?

16122009225.jpg

Endret av Zefiro
endret innhold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å skrudde av EGR ventil fra innsug her om dagen bare for å ta en titt. selve EGR ventilen var ikke ille. men innsuget var det værre med. dette skal tas av motoren så fort jeg får fri for en grundig rengjøring!! og EGR skal blokkeres. ..

 

EGR innvendig:

17122009234.jpg

 

Innsuget (hullet inni til høyre er fra EGR:

17122009229.jpg

 

17122009229.jpg

 

Tok forresten ut batteriet for å rengjøre dreneringa under.SMART!! var helt tett !!

17122009235.jpg

 

Gravde ut det meste med fingerne og tok støvsugeren ..

 

17122009236.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten så fikk jeg testa om glødinga var skikkelig iorden i dag. bilen har stått ute og da jeg sku dra på jobb i natt var det KALDT!! 18minus!! var skeptisk når jeg vridde om tenninga. den sto å gløda hvertfall 10sek .. ferdig .og vrom på første forsøk .

 

18122009241.jpg

 

så til dere som sliter med kaldstart. ikke si at biltema glødepluggene ikke duger!! og nytt dieselfilter.samt den plast-retur ventilen oppå er smart å bytte. sjekk sikringer.rele. så starter dieseln uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme probl.med min at kraften har blitt borte og den har "sperret" på 80. Har den hos Møller nå og de trodde etter feilsøk at turboen måtte byttes :( Den overladet visst også, så ved forbikjlring/max gass sotet den endel og da ville bilen gå i en sikkerhetsmodus for å ikke ødelegge motoren... Kanskje blende det lokket jeg også når jeg får den tilbake....

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jess.jeg tenkte det samme også at her er det turboen somm driv å kødder. men en som driver et uavhengig verksted ..sa at bytt dieselfilter å se .. så i mitt tilfelle så var filteret så tett at den fikk ikke nok diesel:)

 

har ikke blendet EGR enda. fordelen med å ha dette innkoblet er at eksosen varmen innsuget litt. går lettere i kaldt klima elns:)

nesten så jeg har vurdert å lage et nytt og mere solid rør til EGR med kuleventil på:P da kan jeg stenge i varmt vær og åpne på vintern:P litt jalla. men kan jo fungere bra da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får kjøpt slike modell tilpassede adaptere forskjellige steder man skrur fast til de boltene på lmm som luftfilterboks egentlig sitter fast i ... men hva er vitsen med å sette på kon-filter egentlig når dette blir rett ved siden av en varm turbo/eksos? behold orginal boksen og skal du på dødoglig ha kn filter så kjøp innsatsfilter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår