Gå til innhold

Låsene fryser

Ranger emnet


WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

Jeg har, som sikkert mange andre, et problem med låsene som fryser når det blir kaldt ute. Jeg kjører en Golf 3 (selvfølgelig), 1995-modell. Denne er det sentrallås på.

 

Når låsene fryser må jeg prøve å varme opp førerdør-låsen utenfra for å kunne vri nøkkelen. Problemet da er bare at det kun er bakdørene som åpnes vha. sentrallåsen. "Fordørene" forblir låst og jeg må ofte krabbe inn bak for å komme inn i bilen. Dette er jeg så og si DRITTLEI av. Det er også litt skummelt, for når fordørene er låst, så vil bakdørene etter en stund også låse seg av seg selv. Jeg har allerede klart å låse meg selv ute av bilen med nøkkelen i tenningen. Heldigvis har jeg reservenøkkel...

 

Så noen ganger ser det UT som om at fordørene låses opp (knotten går opp), MEN dørhåndtaket funker jammen ikke! Regner med at en eller annen spak/hemp i låsen er fryst fast...

 

En kamerat av meg sa at han mente at det en gang i tiden ble laget nye låser til nettopp Golf 3, som skulle være bedre ang. frysninger og slikt. Er det sant???

 

Eller må jeg simpelthen bare nøye meg med metoden beskrevet i D.I.Y:-tråden?

 

Ble en del tekst her, sorry, fikk skrivekløe :D

 

Takker for svar.

 

PS: Har prøvet å smøre den med låsolje, men det har ikke mye effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem selv, så blitt en del krabbinger fra passasjersiden til førersiden, da jeg kun får opp døren på passasjersiden. Jeg tok feiteste olja jeg fant i garasjen, no motorsagolje, og smurte på i låsen. Ikke inn i nøkkelhullet men selve låsen inni døra. Nå er problemet mye bedre. Jeg må fortsatt dra mange ganger i dørhåndtaket, men det sier til slutt klikk, og døren går opp. Så ikke blitt helt kvitt problemet, men mye bedre er det jo.

 

Hadde også problemet at jeg ikke fikk inn nøkkelen, da varmet jeg den med lighter så gikk det greit, men det har du jo selv fått til ser jeg. Kjør på med masse lås-olje på sånn liten "spray"-boks som du stikker inn i hullet...så "smører" du det ved å ta nøkkelen inn og ut og vri rundt mange ganger....ikke hatt det problemet igjen etter det.

Buckle up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Vento har jeg brukt hårføner eller varmepistol noen ganger på selve låskassa. Det har hjulpet, spesielt om man også unngår bilvask i veinterhalvåret, og bilen kan stå i garasje.

 

Har i flere år tenkt på å ta ut og overhale alle låskassene. Det er litt jobb siden dørpaneler må tas av så det blir alltid utsatt til sommeren - og da er det jo aldri noe problem så det blir glemt til neste vinter :)

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere år tenkt på å ta ut og overhale alle låskassene. Det er litt jobb siden dørpaneler må tas av så det blir alltid utsatt til sommeren - og da er det jo aldri noe problem så det blir glemt til neste vinter :)

 

--

 

Haha, må si jeg kjenner meg igjen der. Plundrer like mye hver vinter. Tar det til sommern tenker jeg, men da er alt som nytt så det blir med tanken hver gang :P

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å ta av dørpanelene og smøre låsene skikkelig innenfra. Er det noen spesiell olje/smøring jeg bør bruke?

 

Og et spm. jeg ikke har fått besvart: Ble det en gang i tiden produsert "nye" låser til nettop Golf 3 ++ som IKKE hadde dette problemet (i hvert fall mindre problemer) med frysninger?

 

Takker for svar så langt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spm. jeg ikke har fått besvart: Ble det en gang i tiden produsert "nye" låser til nettop Golf 3 ++ som IKKE hadde dette problemet (i hvert fall mindre problemer) med frysninger?

 

Det er produsert en lås til OBD1, og en til OBD2, men disse er akkurat like ræva..

Jeg har hatt begge typene..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår