Gå til innhold

Øvelseskjøring C & CE

Ranger emnet

Volvo<33

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva reglene for Øvelseskjøring for C & CE er. Hvordan er det når du skal øvelseskjøre ute på vei?

Jeg har beviset for øvelseskjøring, har ikke lappen for bil, men fant ut at så lenge at jeg går på transport skole så hadde jeg lov til å kjøre.

Må han jeg kjører med ha pidaler? eller må han kun nå p bremsen?

Finner ingen info på vegvesenet sine sider om dette.

takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøreskolebilene har kun ekstra brems, og disp for belte så læreren kan redde situasjonen.

Men jeg er rimelig sikker på at du ike kan øvelseskjøre utenom skolen om det er særskilte vilkår som gjør at du har lov der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøreskolebilene har kun ekstra brems, og disp for belte så læreren kan redde situasjonen.

Men jeg er rimelig sikker på at du ike kan øvelseskjøre utenom skolen om det er særskilte vilkår som gjør at du har lov der.

ok, for fant dette på vegvesenet

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Lastebil/Ovingskjoring+kl+C+og+CE/81077.cms

hvor det står at jeg kan øvelseskjøre. er usikker på dette, har sendt mail til Onkel politi og hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh joda! Det er AKKURAT samme regler som om du er 16 og fersk i gamet :) Ledsager må ha lappen for kjøretøyet, over 25, og hatt den sammenhengende i fem år.

Tenkte jeg skulle gjøre det selv når jeg kjørte opp, men fant aldri noen som turte å sitte på :D

EDIT: og når jeg leser hele innlegget ditt vil det jo si at du ikke får kjøre, seff. Du må ha B.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh joda! Det er AKKURAT samme regler som om du er 16 og fersk i gamet :) Ledsager må ha lappen for kjøretøyet, over 25, og hatt den sammenhengende i fem år.

Tenkte jeg skulle gjøre det selv når jeg kjørte opp, men fant aldri noen som turte å sitte på :D

EDIT: og når jeg leser hele innlegget ditt vil det jo si at du ikke får kjøre, seff. Du må ha B.

Det står jo her at han ikke trenger kl.B for å øvekjøre dersom han går skole:

Unntak frå kravet om førerett:

Dersom du er elev som gjennomgår yrkesopplæring i det offentlege skuleverket i samsvar med direktiv 76/914/EØF, er det ikkje krav om førerett i klasse B for å øvingskjøre i klasse C

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha B før du får kjøre opp ja, men hva med alle de som går transportfag og kjører opp til CE når de fyller 18? Ikke alle de er gamle nok til å ta kl. B før de begynner øvelseskjøring med CE.

Man kan jo kjøre opp til B på 18-årsdagen sin, og CE dagen etterpå...

Beklager, ser jeg har tatt litt feil her ja. Men er det virkelig mulig å kjøre opp rett på CE? Tror iallefall ikke jeg fikk lov til det...

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er en interessant proiblemstilling om man kan kjøre rett opp på CE, jeg driver nemlig på med dette, og har lurt på om jeg må ta C først eller om jeg kan hoppe rett på CE.

Det står jo ganke tydelig at du har lov der, men sjekk opp hvilke krav som stilles for øvelseskjøring ogå da om du kan, finner du ikke noe holder det vel med L og ett ekstra speil du ikke ser noe i.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider