water Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Jeg har en bil med 24v anlegg og har kjøpt en winch på 12v. Tenkte å sette inn et 12v batteri for å drive winchen. Har da muligheten til å enten sette inn en ekstra 12v dynamo eller lade 12v batteri fra en 220v lader via 24v til 220v omformer eller ta ut 12v fra batteri nr 2 i 24v-system som da trenger en equalizer fra 24v. Mitt spørsmål er om det funker med 2 eller flere batteriladere fra 220v til 12v som kobles parallelt til 12v batteri ? Dette for å dytte mer ampere inn i 12v-batteriet enn det en lader greier. :-)water Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hisap Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Ikke svar på spørsmålet ditt, men pass på at det er samme indre motstand på batteriene dine om du bruker 24 til 12v omformer. Ellers vil det ene batteriet ditt ladet opp det andre. Siter '09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+ '09 Can-Am Outlander MAX 800 XT '09 Yamaha YFM350R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
water Skrevet Desember 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 (endret) 12v - 12v + 24v | Omformer 24v til 220v Batterilader for 12v tilkoblet 220v Lader 12v batteri som står separat. Dette blir umulig å forstå, kommer tilbake til saken senere. :-)water Endret Desember 19, 2009 av water Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Jeg er også interessert i en løsning på dette problemet, det beste jeg vet om er en 12v dynamo og en egen 12v krets. Men jeg skulle ønske det fantes en 24-12v lader :) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahrer Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Så sant du ikke har tenkt å dra STORE mengder 12 volt, over lengre tid, så er det ikke noe å gjøre mer komplisert enn det er. Bare å ta strømmen fra kun ett av batteriene på bilen. Dette vil slite litt mer på det ene batteriet i forhold til det andre, men ikke noe du merker fryktelig mye til. Vi bruker den løsningen for å få 12 volt hjelpestrøm på bergingsbilene, og det funker helt problemfritt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hisap Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Det sunneste ville nok være å ha 2 forskjellige system, evt bygge om bilen til 12v. Er vel ikke så fryktelig mye her i Norge som krever 24v? Siter '09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+ '09 Can-Am Outlander MAX 800 XT '09 Yamaha YFM350R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 19, 2009 Om du bare skal ha den i tilfelle, så kobløe den på det ene batteriet, og lad begge batteriene etter bruk hver for seg. Skal du bruke den ofte ville jeg heller kikka etter 24V vinsjer eller inverter 24->12Volt i litt størrelse. Du kan jo snakke med en som driver med elektronikk om han kan bygge en inverter som leverer 14,5-15V ut eller bygge om en ferdig en. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahrer Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Ærlig talt. Bergingsbiler i Lillehammer gir startstrøm til gjennomsnittlig 10 personbiler hver dag vinteren igjennom. Alt sammen tatt fra det samme batteriet. Har enda ikke hatt noen problemer i den forbindelse. Vi kryssbytter riktignok batteriene ett par ganger i året. Så da er det liten grunn til å investere flerfoldige tusen i en 24-12V konverter, bare for å trekke en vinsj, eller i det andre tilfellet oppi her noe smårusk i en lastebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 (endret) Ærlig talt. Bergingsbiler i Lillehammer gir startstrøm til gjennomsnittlig 10 personbiler hver dag vinteren igjennom. Alt sammen tatt fra det samme batteriet. Har enda ikke hatt noen problemer i den forbindelse. Vi kryssbytter riktignok batteriene ett par ganger i året. Så da er det liten grunn til å investere flerfoldige tusen i en 24-12V konverter, bare for å trekke en vinsj, eller i det andre tilfellet oppi her noe smårusk i en lastebil. Nå har jeg riktignok ikke noe erfaring å vise til, men å skeivbelaste et av batteriene med ei "lita" vinsj som glatt kan dra 500A på det værste(og mere til) ser jeg virkelig ikke for meg at er sunt i lengden... EDIT: Oh btw, ang 12v hjelpestrøm fra ett batteri, leste om en fyr heromdagen som tok ut halve ledningsnettet og en hel del hjerner i en trekker, når han skulle gi starthjelp til et fryseaggregat. Så ekke helt trygt det heller, tror jeg.(om man skal være 110% sikker) Endret Desember 23, 2009 av Go-carter Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahrer Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Hvis han har tatt det elektriske anlegget sitt på den måten, så har det gått på grunn av overspenning. En 12 volt winch på 500 Ampere? Da er det en stor winch!! Uansett må han finne på noe lurt, for prisen på en 24-12V konverter som skal tåle så mye belastning koster vel omtrent mere enn bilen han skal bruke den i. Jeg sjekket en som skulle tåle 30 ampere, og den kostet flerfoldige tusen kroner bare den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Desember 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2009 Hvis han har tatt det elektriske anlegget sitt på den måten, så har det gått på grunn av overspenning.En 12 volt winch på 500 Ampere? Da er det en stor winch!! Uansett må han finne på noe lurt, for prisen på en 24-12V konverter som skal tåle så mye belastning koster vel omtrent mere enn bilen han skal bruke den i. Jeg sjekket en som skulle tåle 30 ampere, og den kostet flerfoldige tusen kroner bare den. Nei en konverter på VINSJ er nok bare å glemme! Tviler på at det i det heletatt produseres :) Det enkleste og billigste er nok å kjøpe en 24V vinsj. Selg 12v'n! Men igjen hadde det vært kjekt å vite størrelsen på vinsjen da. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.