Gå til innhold

diesel filter varmer?

Ranger emnet


Zefiro

Anbefalte innlegg

sinnsykt kaldt på østlandet om dagen og bilen min sliter med kaldt diesel filter virker det som. skifta filter for 2 dager siden pga at bilen oppførte seg som om den ikke fikk nok diesel. og det hjalp helt til i natt da jeg sku på jobb. Men når motoren var skikkelig varm og jeg hadde parkert for en kort stund virka det som om strålevarmen fra motoren hadde "varma opp" filteret nok . så påp veien hjem gikk bilen som normalt.

 

Derfor vurderer jeg å fikse meg en filter varmer. veit div traktorsjapper hadde dette tilgjengelig for en del år tilbake. slike "sylindre " man satte utenpå filteret. men finner det ikke nå. forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste diesel bila har jo dette originalt... jeg har det inni oljefilter boksen min, sender ut en vanvittig varme i det motoren gløder, for å varme dieselen rett før den skal ned i railen..

 

Men dette hjelper deg ingenting om ikke dette står på døgnet rundt/ spesielt natta før du skal på jobb! om du kun skal slå det pårett før du starter koster det nok mer enn det smaker!

 

 

Jeg hadde -22 i går på jessheim og starta i grunn uten problem. bare gløde 2-3 ganger..

 

han vil mest sannsynlig ikke fyre på alle plugga med engang, men de kommer seg etter noen sekunder. bare ikke rus motoren. lan jobbe på tomgang i noen min før du gjør noe som helst! ;L)

 

det er ikke for kaldt til at diesel skal fryse nå med mindre bilen står stille i 2-3 dager med samme kulde

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! du har en sommer og vinter diesel. vinterdiesel har tilsatt noe annet driit i tilleg til biodiesel... lurer på om det er tilsatt litt E85 ellerno alkohol grejer!

 

Beste han kunne prøvd på er jo å fylle kondensfjerner på full tank! og tappe vannet av filteret HVIS den lampa lyser da velåmerke;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glødinga fungerer som et uvær så den er ikke noe problem. bilen går bra også . men ikke når den er kald pga dieseln levrer seg i filteret. jeg har full tank nå .. nytt filter for 2 dager siden og problemet ble borte. det har nå kommet tilbake. fyllte på kondensfjerner i dag tidlig da jeg kom hjem fra jobb. nå står bilen i garasjen å koser seg i kulda:P Men jeg snakka med torp maskin i vesfold. dem sku undersøke litt ang slike filter varmere , nødløsningen blir vel å evt få tak i slik 12 varmetrådmatter til atv etc å bygge rundt filteret.. evt få tak i in-line biodiesel varmer ..det sku funke fint hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! du har en sommer og vinter diesel. vinterdiesel har tilsatt noe annet driit i tilleg til biodiesel... lurer på om det er tilsatt litt E85 ellerno alkohol grejer!

 

Er vel parafin som blandes i, problemet med å gjøre dette selv er at parafin er tilsatt samme fargestoff som avgiftsfri diesel.

 

Beste han kunne prøvd på er jo å fylle kondensfjerner på full tank! og tappe vannet av filteret HVIS den lampa lyser da velåmerke;)

 

Et produkt jeg har prøvd er Alron, det selger de sikkert på nærmeste bensinstasjon

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får noen slike plater å rulle rundt filteret ja, mulig du kan få lurt ett lite element opp i dreneringspluggen også, er der det vil ha best virkning.

Selv fyra jeg bilen i 20 blå i går, ikke vært i gang på 1,5 dag, mangler en glødeplugg, og dårlige dieselfilter, starta etter 2-3 kompresjoner, altså en runde på motor, og gikk på alle 6 etter 0,5 minutter.

Når jeg skulle fyre den i 10 blå med rein olje på tanken, da måtte jeg kinne i ett halvt minutt, ikke noe liv, før den kom momentant)

 

Jeg tror du må få kjørt tom den tanken din, og fylle opp med vinterdiesel, sikkert mye sommerdiesel på den nå.

 

Om det er ett reelt problem, vil jo en slik varmer gi deg kjappere temp på dieselen, mendet er jo ikke temp med en gang du skrur på som RDL sier....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig nok sto jo hiluxen min nesten 5 uker før jeg starta den. da var det i snitt -15 her og dagen jeg starta -23 dette er 3 år siden sikkert nå. gløda 2-3 ganger og starta på første forsjøk på 3. den siste kom eter noen sekunder.

 

klakka som FAEN! men det var aldri no problem!

 

fordel er også å ha et bra batteri!

Men prøv deg å gløde par tre ganger! 10-15 sec hver gang!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt batteri er ett must, når du har en dieselbil lønner det seg å lade det noen ganger i løpet av vinteren.

Dette pga. stort strømtrekk, først gløding som gjerne trekker 80A i ett halvt minutt, så dra rundt en kald motor med høy kompresjon, og dess fortere det går rundt dess lettere går starten, i tillegg til dette så er det gjerne ettergløding under kjøring for å ha en finere gange og bedre forbrenning i startfasen. Og når temperaturene er kalde, så lader batteriet dårligere, og det er mindre effekt tilgjengelig i batteriet.

 

Som DRFT-R sier, glød ekstra, er det en bil med ettergløding, så la den gjerne gløde i 30 sekunder, hvis ikke glød den ett par ganger. Noen ganger kan det være enklere med litt gass, men aldri rus en kald diesel, iallefall ikke med turbo, slipp gassen i det den tenner.

 

Monter gjerne en varmeveksler på dieselslangene, mercedes har en fin en vet jeg, sirkulerer vann fra toppen der, som varmer dieselen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN TING jeg kom på som er jeg syns er litt rart! er at din mondeo SKAL ha diesel varmer! den skal hjelpe tilå varme opp motoren mens du kjører og ettervarmer når du slår av i noen minutter!

 

samme prinsipp som en webasto diesel brenner!

 

sjekk at den faktisk er i orden! men jeg klarer ikke helt å se for meg hvorfor bremsa din ikke skulle funke onkli?! Sikker på at det ikke har falt av no reim hos deg? er strammerne onkli stramme? for du har en reim som trekker vannpumpe, dynamo, vakum pumpe og annet diverse!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Robert

Med vinterdiesel skal du ikke ha problemer med voksing i filteret før tempen nærmer seg -35°C.

Har en mistanke om at du har mye vanni tanken din, og at silen der fryser igjen. Det er vel en tappeplugg under tanken din?

Evt. bruk hevert og fjern 10 liter fra bunnen.

Ellers så opplevde jeg dieseldyr en gang i forige millennium.

Så ut som om silen var tett av hår fra sluket under dusjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten oppsummering på det dere har skrevet.

 

jeg har ikke monedo!! med vw passat 1.9tdi. 2000mod. denne har ikke defa/forvarmer orginalt. Bilen brukes MYE hver dag i jobb og jeg fyller alltid fulltank. så problematikken med at jeg har sommerdiesel på bilen er jo lik null da! jeg har også hatt på en skvett kondensfjerner ( og en dæsj med 2takt olje pga smøringa ) . nytt filter for 2 dager siden. glødinga er ikke noe problem. når det var så kaldt som det har vært om dagen står den gjerne å gløder i 10-15 sek. samt jeg merker det på lysene at den ettergløder ved drift til den er normalt varm. jeg lader batteriet jevnlig.sto faktisk på lading i hele går til jeg sku på jobb i natt. defa/webasto er noe jeg ikke VIL koste på bilen. den har passert 175k og er 9 år gammel. så det skjer ikke.derfor søker jeg er rimligere løsning til å varme opp selve filteret:) er som en sa at det fantes glødeplugger til å sette nedi lufteskruen på filteret. jeg har undersøkt dette, men veit ikke hva slags plugg jeg trenger ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått en teori nå om hva som forårsaker problemet mitt. etter endt arbe kjører jeg rett i garasjen. varmen fra motor/bil varmer opp lufta i garasjen .. og lufta "slår seg" .. kondens dannes i tank/rør system.. ved kjøring ut av garasje blir systemet igjen kjølt ned av tempt ute. og problemet oppstår. høres ganske fornuftig ut. skal få tak i alron eller west-frost etterpå .. så får man se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår