Gå til innhold

Peugeot 106 blir ikke skikkelig varm. Gode tips?

Ranger emnet

S14a

Anbefalte innlegg

Hei

Min -93 Peugeot 106 1,1 "vinterbil-edition" blir dessverre ikke skikkelig varm i kulda. Bilen har gått 95000km. JEg tenkte jeg fikk begynne med det enkle, så jeg skiftet termostat, og luftet systemet med lufteskruen oppå termostathuset da jeg var ferdig med å skifte termostat.

Tempen er helt lik med den nye termostaten som den gamle. Lufta som kommer ut av varmeapparatet er varm nok til å tine is på frontruta, men ikke nok til å hindre at jeg fryser i bilen selv på lange turer. Det tar også lang tid før varmen "bygges opp".

Det er dessverre ikke temperaturmåler på denne bilen. Bare en lampe som lyser når temperaturen blir for høy. (For ordens skyld: Jeg har aldri sett den lyse annet enn når jeg vrir om tenninga til trinn 2.)

Har slengt et par aviser foran radiatoren som et prøveprosjekt. Hjalp ikke nevneverdig dette heller. Kan det være noen kran til registeret som ikke er skikkelig åpnet, eller er det noen som har noen andre gode tips til hvordan jeg skal få kupeen varm her?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt vanskelig når bilen ikke har temp.måler.

Problemet kan skyldes to ting i hovedsak:

Motoren blir ikke varm nok. Dette kan skyldes flere ting, men termostaten har du ihvertfall bytta.

Det er dårlig gjennomstrømmning i varmeregisteret. Dette kan skyldes at registeret er tett(spyl igjennom med rent vann og se om det hjelper) eller at ventilen som styrer vannmengden gjennom registeret er defekt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt vanskelig når bilen ikke har temp.måler.

Problemet kan skyldes to ting i hovedsak:

Motoren blir ikke varm nok. Dette kan skyldes flere ting, men termostaten har du ihvertfall bytta.

Det er dårlig gjennomstrømmning i varmeregisteret. Dette kan skyldes at registeret er tett(spyl igjennom med rent vann og se om det hjelper) eller at ventilen som styrer vannmengden gjennom registeret er defekt.

Takk for svar. Så det sitter en ventil mot registeret altså? Vet du evt. hvor den er plassert, og om den kan demonteres og rengjøres?

En gjennomspyling av registeret er selvsagt ingen dum ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til akkurat denne bilen. På noen biler sitter den i motorrommet ved torpedoveggen, og på andre biler sitter den inni eller ved varmeapparatet. Få en kompis til å vri reguleringshjulet(varmt/kaldt) mens du går rundt og kikker om noe beveger seg. Da har du funnet ventilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to lufte skruer på alle 106er jeg har vært borti hvertfall. En på termostat huset og en på vei inn i varmeregisteret (ventilhette), selve varmeregisteret sitter godt inne i dashen men det stikker to slangekoblinger ut av torpedoveggen på høyre side.

Skjær av bunnen på en stor brusflaske og tape tuten så du får den tett i radiatoren, deretter så fyller du kjøleveske så du får bra med kjøleveske oppi flaska deretter lufter du på begge stedene.

Hvis ikke dette hjelper bør du nok bytte/rense varmeregisteret

97mod s2 106 rallye turbo

95mod s1 106 rallye svart

95mod s1 106 rallye hvit

08mod vw caddy 140hk tdi firmabil

74mod international

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg dratt på biltema og kjøpt en tempmåler for kjølevannstemperaturen og montert denne i bilen for å se om du virkelig får bilen opp i skikkelig driftstemperatur. Nå er det kaldt ute og små motorer utvikkler lite varme og kan derfor være vanskelige å få temperatut på ved korte turer. En papplate foran radiatoren er jo et gammelt triks som ofte virker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider