Gå til innhold

DEFA motorvarmer. Vann-varmer, hvordan funker det?Pris?

Ranger emnet


Core2duo

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Tenker på å kjøpe på motorvarmer og kupevarmer til V40'n min.

 

Tenker da egentlig mest på å kjøpe en slik som varmer opp kjølevæska, pga at det kanskje det er litt enkler å montere selv.

 

Hvordan funker den vann varmern? Er det en pumpe som sirkulerer vannet? Vis ikke blir det jo bare varmt der varmeren er, og ikke i selve motoren?

 

Hvor mye koster en motorvarmer? Ser det er kupevarmer til 2000kr med ledninger og alt.. Slik Defa Warmup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flere typer motorvarmere.

 

Blokkvarmer, der monterer man et varmeelement i blokka ved å fjerne en av frostpluggene. Du har også slangevarmer, som monteres ved å kappe en radiatorslange (f.eks) og elementet monteres mellom slangen.

 

Også finnes det motorvarmere som varmer opp olja, og monteres på f.eks bunnpanna. Hvis jeg var deg ville jeg montert blokkvarmer, som er enklest og billigst. Det varierer i pris på hva du vil ha av utstyr til defa. Du kan ha kupevarmer og tidsur hvis du vil, men det kommer an på hva du selv vil ha.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Motorvarmeren er i bunn og grunn bare et varmeelement som minner om varmelementet i vannkokeren du har på kjøkkenet. Denne står som oftest montert i blokka i en ledig frostplugg og varmer opp vannet her. Det er ingen sirkulasjonspumpe i systemet, men varmen sprer seg jo av seg selv i vannet. Varmen i seg selv skaper sirkulasjon da varmt vann vil "flyte opp".

Jeg har full defapakke i bilen min og alltid hatt det i det tidligere bilene mine. Du får merkbart enklere start, mykere gange og redusert bensinforbruk ved oppstart, samt varme i varmeapparatet ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Tenker på å kjøpe på motorvarmer og kupevarmer til V40'n min.

 

Tenker da egentlig mest på å kjøpe en slik som varmer opp kjølevæska, pga at det kanskje det er litt enkler å montere selv.

 

Hvordan funker den vann varmern? Er det en pumpe som sirkulerer vannet? Vis ikke blir det jo bare varmt der varmeren er, og ikke i selve motoren?

 

Hvor mye koster en motorvarmer? Ser det er kupevarmer til 2000kr med ledninger og alt.. Slik Defa Warmup

 

I ditt tilfelle, hvertfall hvis du har en bensinbil, vil jeg tro det blir en blokkvarmer som monteres med kontaktpasta uten å fjerne noen frostplugg. Kan faktisk ikke huske å ha sett frostplugger på slike motorer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I scorpioen min har jeg både eberspächer dieselvarmer og defapakke med kupevarmer, batterilader og slangevarmer. Alt fungerer veldig bra. Hvis du skal ha defa, vil jeg anbefale deg å kjøpe en ledning på 5 meter. 2.5meter blir gjerne litt kort og jeg måtte alltid parkere på fortauskanten på jobben for at ledningen skulle strekke til. Evt kan du ha en skjøteledning, men pass på at den ikke blir liggende i snøen.

 

Hvis du lurer på hvordan en dieselvarmer fungerer, så er det en sirkulasjonspumpe og et varmeelement som varmes av diesel. Min er 4,3kW. Man installerer denne ved å fjærne den ene vannslangen mellom motor og varmeapperat (motor -> varmeapperat) og erstatter denne med 2 lange vannslanger som går til via varmern. Jeg har koplet opp min slik at kupevifta begynner å gå når vannet blir ca 20 grader. Det er også mulig å sette inn termostatventil på returslangen fra varmeapperatet, slik at vannet først sirkulerer mellom varmer og kupe, og når vannet blir ca 60 grader, regulerer termostaten overskuddet til motoren. Diesel varmer er imidlertid ganske dyrt. Er vel snakk om 13 000kr for de billigste. Kan kjøpes på Bosch Car service. Tror de tar 18 000kr ferdig installert for de billiste.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fa****n, fant ut at det bare finnes kontaktvarmer som festes på et sted på sylinderen(regner jeg med). Dette må vel være en dårlig måte å varme opp på?

 

Erfaringer?

 

 

Det var en slik utenpåliggende greie jeg prøvde å beskrive i mitt fantastiske innlegg et par hakk lenger opp. Jeg tror det funker helt greit hvis du er nøye med å sørge for god kontakt mellom blokk og varmeelement.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett det :)

 

Lurte bare på hvordan varme effekten i slike var bare jeg.

 

Siden det virker som at du har vært borti slike,så hvet du kanskje hvor mye som må demonteres får å komme til?

 

Som du muligens vet kjører jeg 850 til daglig, og det er jo samma som V40, bare litt forsterka... (jada, det var et lett omskrevet sitat fra dokumentarfilmen om mitt liv, Flåklypa GP :))

 

Det begynner å bli noen år siden jeg monterte motorvarmeren nå, men jeg mener å erindre at det gikk greit selv om den sitter inn mot torpedoveggen. Husker ikke om jeg monterte den ovenfra eller nedenfra, men jeg setter en knapp på nedenfra.

 

Varmeeffekten har jeg aldri klart å tallfeste, 850en starter som et skudd uansett temperatur. Fort varm blir den også. En knakande god bil egentlig...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein s60 som antagligt har kontaktvarmer.

Eg kjøpte den i haust og fekk montert motor og kupevarmer rett etter kjøpet.

Temperaturmåleren er på minimum når eg starter bilen og motoren blir nok ikkje særligt fortare varm.

 

Men glødelampa skrur seg mykje fortare av når eg bruker motorvarmeren.

Sia eg har på kupevarmer, er det varmt i kupéen når eg skal bruke bilen.

So eg tar av meg jakka før eg går inn i bilen. Og her eg bur har det vært ganske kaldt. (ned mot 15 minus og rundt 10-12 minus ganske lenge)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår