aerdftyhui Skrevet Desember 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2009 Hei. Diskuterte litt med en kompis nå, og det kom etterhvert frem at man ikke har prøvetiden på klasse B, forutsatt at man har hatt klasse A1 i 2 år, før utstedelse av klasse B. Dette er vist bekreftet av politiet og en eller annen rettsinnstans.. Problemet er at jeg finner dette til å være lovstridig, iflg. forskrift for førerkort § 4-2: "Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet." http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#4-2 Noen som aner hva det er jeg overser, om det er noe, eller om det er rettsstridig praksis? (for det har da aldri hendt at statens vegvesen gjør feil vel?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shibbs Skrevet Desember 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2009 altså prøvetid er 2 år fra du får lappen på den klassen det gjelder! Og du får også ny prøvetid på 2 år hvis du mister lappen(skjedde meg) Siter Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser Goværsbilen Bmw 530 E12 1976 Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222 Skrota Bmw 520 88 12v Skrota Merce 190 2.0 1987 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aerdftyhui Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 (endret) Det var det jeg også trodde, og det er slik det skal være etter loven, men purken mener noe annet, og det gjør tydligvis vegvesenet også (ikke at jeg har undersøkt med de, annet enn å sett på kompis sitt førerkort) EDIT: Alstå, på mitt førerkort, så står det i felt nr. 12 "100(datoen 2 år etter jeg fikk lappen klasse b)" Dette står ikke i hans førerkort, og forskjellen mellom meg og han, bortsett fra litt over 1 mnd, er at han har hatt A1 og jeg M146.. Endret Desember 30, 2009 av adivass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg