Gå til innhold

WinISD hjelp, basskasse for Fi Q 18"

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

Har nedlastet WinISD og lest et par guider på nettet, men jeg sliter litt med for å forstå alt, hva ser man egentlig etter for å finne minimal str på basskasse for et element? Anbefalt kassevolum for alle elementer er uansett altfor stort, f.eks. for to Fi Q 18" så er det anbefalt 2100l når man har lastet inn driveren...

Kan noen hjelpe meg med hvor stor kasse jeg må lage?

Driver for Fi Q 18" og mange andre elementer finnes her: LINK

Bassene kan ses her hvis noen lurer: LINK

Kassen som jeg lagde for to Fi Q 18" kan nedlastes her: LINK

Ser den grei ut? Målet mitt er et såkalt SQL system, jeg vil ha en kasse som lager fin lyd, men samtidig litt spl. Men fokuset mitt er på SQ. Valgte portet kasse fordi de som lager elementene har skrevet i noen forum at det lønner seg å porte hvis man vil at elementet skal spille sterkere ved dypere toner.

Setter pris på all hjelp. :pimp

edit: Glemte å spør, elementene tar 47cm plass i bredden, med to slike elementer og hvis jeg bruker 22mm MDF for vegger i baskassa, kan man få plass til 2 slike hvis bredden på basskassa blir 100cm? (47*2 + 2,2*2 = 98,4cm, som gir meg ca 1,6cm spillerom.)

Endret av Dammed

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det. Så man må følge produsentens anbefaling når det gjelder volum, eller er det en metode man kan finne optimal kassevolum?

Har regna på det og jeg har plass til en 320 liters kasse.

Og med tanke på bredden på elementene og elementene, har jeg plass til det eller ikke? Basskassa blir 105cm bred, så jeg vil få en margin på 6,6cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er kassa som jeg lagde i WinISD (se første post) helt grei. Kassa er på 300liter, jeg tok vekk 20liter for å kompensere for hvor mye elementene og porten tar plass, den er tunet til 28hz som produsenten anbefaler og jeg har liten luft hastighet gjennom porten så jeg bør ikke høre port sus.

Men setter pris på at noen tar en kjapp titt, og bekrefter at det ser greit ut. :)

jeg la merke til en ting, vent length står i in, dette er vel bare en bare en feil, det er vel cm det er snakk om? (Metric system er valgt i programmet)

edit: Print screen og paint funker vel også:

FiQ18Data.jpg

FiQ18SPL.jpg

FiQ18MaxSPL.jpg

FiQ18Lufthastighet.jpg

Endret av Dammed

Lenke til kommentar
Del på andre sider