Gå til innhold

Renault 19 som bruker kjøleveske og div- faenskap.

Ranger emnet


Myrdal

Anbefalte innlegg

hei :)

Har en renault 19, 95 mod. Med 1.4 liters motor som har begynt å bruke kjøleveske, varmeapparatet er også utrolig dårlig. Selv med fullt med kjøleveske er det ikke skikkelig varme, bare en lunk.

Må etterfylle kjøleveske ca en gang i uka.

 

Det begynte med at motoren kokte ett par ganger for en stund siden, etter dette har jeg bare etterfylt kjøleveske når det har trengs.

 

Motoren bruker litt lang tid, men den blir drift-varm etter litt kjøring, så termostaten virker grei. Eksosen er ikke noe spesielt hvit når motor er varm, kansje litt, men ikke så veldig, er heller ikke vann i olja, så det virker ikke som at topp-pakningen er gåen heller.

 

Har prøvd å se etter lekkasjer på slanger o.s.v, men har ikke sett noe.

 

Hvor blir det av kjølevesken?? Og hvorfor virker ikke varmeapparatet skikkelig?

 

Kjempefint hvis noen har ett tips eller 2 ! ;)

-86 BMW e28. 518i. Vinterbil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skru ut tennpluggene og se om det er kjølevæske på noen av dem. Hvis det er det, har toppakningen gått eller toppen har sprekt. Hvis du skal bytte toppakning, må du planslipe toppen (er vel aluminiumstopp?)

 

Defekt toppakning kan gjøre vannsirkulasjonen dårligere, men

det er ganske vanlig på Renault at varmeapperatregisteret (radiatoren i varmeapparatet) blir tett. På Meganen til dama (160 000km) var det snakk om ca 12 000kr for å bytte det på Bilia. Da byttet jeg det selv istedenfor. Stod opp kl 5 på en lørdag og var ferdig 18. Ca 12 timer med skruing og å finne ut hvordan ting var festet. Selve registeret kostet ca 600kr med rabattene jeg fikk på Meca. Jeg er ikke kjent med Renault 19, men på Meganen til dama måtte jeg ut med endel i motorrommet (batteri, plate i torpedovegg, gasspjellhus, tårnstag, luftinntaksboks) og hele dashbordet og varmeapparatet. Det kommer ann på om du har løse eller faste rør på registeret. Har du løse rør, klarer du det vel med å demontere rattaksel og pedalstell.

 

Det finnes også rensemidler, for å løsne opp avleiringer i i kjølssystemet. Du kan også prøve å spyle rett gjennom registeret med hageslange. I mange tilfeller hjelper ikke dette så mye, og i mitt tilfelle var det ikke sjangs å løsne opp de siste kanalene. Jeg åpnet registeret og det så slik ut:

 

IMG_5522.jpg

 

Kanal nr 5, 7 og 8 var helt tette. Var ikke sjangs å blåse gjennom med trykkluft.

 

Hvis du vil se bilder fra mitt varmeapparatregisterbytte, kan du se her:

http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3825

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du kjøpe en sylinderlekasjetester på f.eks biltema. Denne er veldig enkel ved at det kun er et rør med tennpluggg gjenger på den ene siden og trykkluftnippel på den andre siden. Skru ut en tennplugg fra den sylinderen du mistenker har lekkasje, og vri motoren slik at begge ventilene er lukket (midt mellom komprisjonstakt og forbrenningstakt). Du kan sikkert prøve deg litt frem, bare dytt bilen mens den står i 5.gir. Motoren vil bevege på seg når du kjører trykkluft inn i den, så ha bilen i 5. gir og dra opp håndbrekket. Hvis du hører at det blåser i innsug eller eksos er en ventil åpen. HUSK å skru opp lokket på radiator/ekspansjonstank. Det er her du skal lytte etter lekkasje.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skru ut tennpluggene og se om det er kjølevæske på noen av dem. Hvis det er det, har toppakningen gått eller toppen har sprekt. Hvis du skal bytte toppakning, må du planslipe toppen (er vel aluminiumstopp?)

 

Defekt toppakning kan gjøre vannsirkulasjonen dårligere, men

det er ganske vanlig på Renault at varmeapperatregisteret (radiatoren i varmeapparatet) blir tett. På Meganen til dama (160 000km) var det snakk om ca 12 000kr for å bytte det på Bilia. Da byttet jeg det selv istedenfor. Stod opp kl 5 på en lørdag og var ferdig 18. Ca 12 timer med skruing og å finne ut hvordan ting var festet. Selve registeret kostet ca 600kr med rabattene jeg fikk på Meca. Jeg er ikke kjent med Renault 19, men på Meganen til dama måtte jeg ut med endel i motorrommet (batteri, plate i torpedovegg, gasspjellhus, tårnstag, luftinntaksboks) og hele dashbordet og varmeapparatet. Det kommer ann på om du har løse eller faste rør på registeret. Har du løse rør, klarer du det vel med å demontere rattaksel og pedalstell.

 

Det finnes også rensemidler, for å løsne opp avleiringer i i kjølssystemet. Du kan også prøve å spyle rett gjennom registeret med hageslange. I mange tilfeller hjelper ikke dette så mye, og i mitt tilfelle var det ikke sjangs å løsne opp de siste kanalene. Jeg åpnet registeret og det så slik ut:

 

IMG_5522.jpg

 

Kanal nr 5, 7 og 8 var helt tette. Var ikke sjangs å blåse gjennom med trykkluft.

 

Hvis du vil se bilder fra mitt varmeapparatregisterbytte, kan du se her:

http://www.renaultbiler.no/forum/viewtopic.php?id=3825

Aha, takk for bra svar! :)

Kan sjekke tennpluggene ;)

Dette varmeregisteret kan det jo være at er tett, bilen har bare gått 98k km, men mulig at det har tettet seg. Kan prøve å spyle gjennom systemet med vann. Skal skru litt på den imorra da ferien min begynner, så kan prøve det da.

-86 BMW e28. 518i. Vinterbil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du kjøpe en sylinderlekasjetester på f.eks biltema. Denne er veldig enkel ved at det kun er et rør med tennpluggg gjenger på den ene siden og trykkluftnippel på den andre siden. Skru ut en tennplugg fra den sylinderen du mistenker har lekkasje, og vri motoren slik at begge ventilene er lukket (midt mellom komprisjonstakt og forbrenningstakt). Du kan sikkert prøve deg litt frem, bare dytt bilen mens den står i 5.gir. Motoren vil bevege på seg når du kjører trykkluft inn i den, så ha bilen i 5. gir og dra opp håndbrekket. Hvis du hører at det blåser i innsug eller eksos er en ventil åpen. HUSK å skru opp lokket på radiator/ekspansjonstank. Det er her du skal lytte etter lekkasje.

Takk for tipset ;)

Kan høre om noen jeg kjenner har ett sånnt "verktøy".

-86 BMW e28. 518i. Vinterbil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår