Gå til innhold

Fusking/ lugging..

Ranger emnet


oyvind87

Anbefalte innlegg

1,8T motorer er det sikkert noen her som kan mye om.

 

Lugget veldig i dag da jeg kjørte langt, gjelder pådrag i 4. og 5.gir, uavhengig turtallsområde, men ofte nedre.

Har lugget i ny og ne i flere mnd, men ikke så mye som idag.

 

Merker ikke noe i de andre girene. Jeg vet at det ikke er LMM.

 

Hva annet? Lambda (2stk a 3000,- er dyrt!), coil, plugger, hetter, eller hva? Noen som vet?

 

Eventuelt hva kommer opp på vag-com? Hvis det er lite sannsynlig at vag-com registrerer dette, så gidder jeg ikke betale for det.

 

Merker ingenting annet enn luggingen, men i dag var det såpass at den ikke gikk framover nesten, måtte ned i tredje.

Har ikke merket noe forskjell på bensinforbruket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lignende problem, ligger i "tungt" gir og kommer rett over 3000 o.min og bilen får et kjempe lugg. Det kommer bare kun på tungt pådrag (høyt gir, lav fart) og rundt 3000 o.min.

 

Så du er ikke aleine, skal forhøre meg litt og se hva jeg finner ut.. Kanskje ander her inne har vært borti lignende..

Endret av Tomcandersen

Tomcandersen

Audi A4 1,8t Qauttro RS-blå

Askøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet i snart ett år.Skiftet deler for 1000 vis av kroner.Trykktestet sytemet og fant lekasjer,fikset dette ble bedre men ikke borte.Har kjørt på 1.4-1.45 bars trykk skrudde dette ned til 1.2 og alt er borte og bilen går som ei klokke.Min fusket også på mellomregistret i 3-5 gir.Turbotrykksmåleren var løpsk da det inntraff.Men ser ut som ned med trykk og alt var greit,har ikke nykket på 4-5 dager en eneste gang nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet på min med orginalt ladetrykk. Var gasspjeldet som hadde tatt kveld. Ta ut gasspjeldet, og rens det SKIKKELIG med spjeldhusrens, skal ikke være noe sot igjen inni spjeldet. Når du har montert spjeldet igjen, tar du av batteriet og lar bilen stå uten strøm i en halvtime. Da har hjernen resatt seg.

 

Gasspjeld får du forresten opp i diagnosetest. Throttlecontrol elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet på min med orginalt ladetrykk. Var gasspjeldet som hadde tatt kveld. Ta ut gasspjeldet, og rens det SKIKKELIG med spjeldhusrens, skal ikke være noe sot igjen inni spjeldet. Når du har montert spjeldet igjen, tar du av batteriet og lar bilen stå uten strøm i en halvtime. Da har hjernen resatt seg.

 

Gasspjeld får du forresten opp i diagnosetest. Throttlecontrol elns.

 

Hadde nesten vært greit om det var gasspjeldet, hvis det er såpass lett å fikse.

 

Må det ikke grunninnstilles ellernoesånt? Eller gjøres det ved resetting som du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fusker fremdeles ved pådrag i 4. og 5. gir.

 

Men nå har også tredjegiret begynt å reagere.. Ved pådrag i 3. så fusker bilen IKKE, men man hører noe vanvittig buldring fra eksosanlegget. Høres ut som hele dritten lader seg opp før det skal "skytes" av bilen.

 

Det er ganske pussig all den tid jeg byttet alt av opphengsdeler til eksosanlegget i sommer. Det henger veldig tight, null bevegelse.

 

Hjelper dette til å lokalisere en feil?

 

Som sagt, pådrag i 4. og 5. medfører fusking. Pådrag i 3. medfører snart detonering av hele eksosanlegget, men ikke fusking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nesten vært greit om det var gasspjeldet, hvis det er såpass lett å fikse.

 

Må det ikke grunninnstilles ellernoesånt? Eller gjøres det ved resetting som du sier?

 

Beklager for uferdig svar. Ja, det må grunninnstilles. Min funka fint uten å grunninnstille etter den "operasjonen", men grunninnstilte den når jeg likevel var innpå med diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

 

Ok, så får evt sjekke med vagcom først, mtp lekkasje og evt gasspjel?

 

Deretter begynne byttingen av plugger, osv.. Rense gasspjel, evt bytte lambda i verste fall..

 

Litt merkelig at bilen funker helt strøkent i 1. og 2. gir, hvertfall hvis det er lekkasje et eller annet sted. Ved lekkasje ville den vell lugget i alle gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en lekkasje bør du sjekke alle slanger for sprekker, og stramme til alle slangeklemmer godt. Sjekke at IC ikke sprekt i plastikk eller hull i. Hvis mulig så trykktest systemet. Om du ikke klarer det selv kan du få verksted til å trykkteste. Vet ikke hvor dyrt dette vil være desverre.

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, har renset gasspjel og lmm. Hadde bilen på vag-com den viste at lambasonden verdien var for høy, turbotrykket hadde oversteget max trykk og noe med lmm...

 

Går vel ut ifra at Lambasonden er føkka siden den kom opp på servicen og.

 

Hører og ar det kan ha noe og gjøre med vakumet på turboen??

 

Ps. har ikke så mye peiling på motor, prøver å suge til meg info der eg kan så navn kan vere litt feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår